Teaching English through Task and Project-Based Learning to Embera Chamí Students

Enseñanza de inglés a través del aprendizaje basado en tareas y proyectos a estudiantes Embera Chamí

  • Luis Ricardo Rojas Universidad de la Amazonia
  • Jenifer Rueda Varon Universidad de la Amazonia
Keywords: bilingualism, indigenous students, project-based learning, tasks-based learning (en_US)
Keywords: bilingüismo, estudiantes indígenas, tareas, proyectos, aprendizaje (es_ES)

Abstract (en_US)

Bilingual indigenous students who attend public schools around the country are to develop English language skills as part of the suggested curriculum created by the Colombian Ministry of Education. This is the case of the Embera Chamí students in Florencia, Caquetá whose conditions for learning English differ from those of monolingual Spanish students. The purpose of this study is to analyze the difficulties and the advantages of learning English through task- and project-based learning in bilingual indigenous students. The analysis of the study was developed through the method of systematization of experience. Results suggest that the two learning approaches enhanced indigenous students’ speaking skills and facilitated vocabulary recognition. However, the students mentioned being more interesting in learning English for specific purposes.

Abstract (es_ES)

Los estudiantes indígenas bilingües que asisten a escuelas públicas alrededor del país deben desarrollar habilidades en el idioma inglés como parte del currículo sugerido por el Ministerio de Educación Colombiano. Este es el caso de los estudiantes Embera Chamí en Florencia, Caquetá cuyas condiciones para aprender inglés difieren de los estudiantes monolingües de habla hispana. El propósito de este estudio fue analizar las dificultades y las ventajas del aprendizaje del inglés en estudiantes bilingües a través de un enfoque basado en tareas y proyectos. El análisis del estudio fue desarrollado a través del método de investigación sistematización de experiencias. Los resultados del estudio sugirieron que los dos enfoques de aprendizaje mejoraron las habilidades de habla de los estudiantes y facilitaron el reconocimiento de vocabulario. Sin embargo, ellos mencionaron estar más interesados en aprender inglés para propósitos específicos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR, (2013). Colombia: Construyendo soluciones sostenibles. [Colombia: Building sustainable solutions] Retrieved from http://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/RefugiadosAmericas/Colombia/2013/TSI_Caqueta_SanJoseCanelo_octubre2013.pdf

Alhomaidan, A., (2014). The effectiveness of using pedagogical tasks to improve speaking skill. International Journal of Arts & Sciences, 7(3), 461-467.

Arismendi, F., Ramirez D., & Arias, S. (2016). Representaciones sobre las lenguas de un grupo de estudiantes indígenas en un programa de formación de docentes de idiomas. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(1), 84-97. https://doi.org/10.14483/calj.v18n1.8598

Buck Institute for Education. (2015). What is project based learning (PBL)? Retrieved from: https://www.bie.org/about/what_pbl

Clavijo, A., & González, A. (2016). The missing voices in Colombia Bilingue: The case of Embera children’s schooling in Bogotá. In N. Hornberger (Ed.), Richard Ruiz: Essays on language planning and bilingual education (pp. 430-457). Bristol: Multilingual Matters.

Cook, V. (1993). Wholistic multi-competence - Jeu d´esprit or paradigm shift? In

B. Kettemann & W. Wieden (Eds.), Current issues in European second

language acquisition research (pp. 3-8). Tübingen: Narr Verlag.

Cuasialpud, R. (2010). Indigenous students' attitudes towards learning English through a virtual program: A study in a Colombian public university. Profile, 12, 133-152.

Jara, O. (2013). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja, 1-17. Retrieved from http://www.bibliotecavirtual.info/2013/08/orientaciones-teorico-practicas-para-la-sistematizacion-de-experiencias/

Lasagabaster, D. (1999). El aprendizaje del inglés como L2, L3 o Lx: ¿En busca del hablante nativo? Revista de Psicodidáctica, 1(8), 73-88.

Ministerio de Educación Nacional. (2005). Base para una nación bilingüe y competitiva. [Base for a bilingual and competitive nation]. Altablero. Retrieved from http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-97498.html.

Ministerio de Educación Nacional. Icfes Saber Mejor. (2017). Resultados para entidades territoriales. [Results for territorial entities]. Retrieved from http://www2.icfes.gov.co/instituciones-educativas-y-secretarias/saber-11/resultados-saber-11

Norris, J. (2016). Current uses for task-based language assessment. Annual Review of Applied Linguistics, 36, 230–244. https://doi.org/10.1017/S0267190516000027

Nunan, D., & Carter, R. (2001). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press.

Perilla, I. (2013). La contribución al desarrollo local de los gobiernos territoriales a través de iniciativas de cooperación internacional descentralizada. Estudio de caso: Cooperación del país Vasco a Florencia, Caquetá (2010-2012) proyecto Embera Chamí- tea (tierra, educación y artesanía) (Unpublished doctoral dissertation). Universidad del Rosario, Bogotá.

Richards, J., & Renadya, W. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667190

VanPatten, B., & Williams, J. (Eds.). (2015). Theories in second language acquisition: An introduction (2nd ed.). New York, NY: Routledge.

Villavicencio, R. (2009). Manual autoinstructivo Aprendiendo a sistematizar las experiencias como fuente de conocimiento. Lima, Peru: GTZ.

Winnefeld, J. (2013). Task-based language learning in bilingual Montessori elementary schools: Customizing foreign language learning and promoting L2 speaking skills. Linguistik Online, 54, 69-83.

How to Cite
Rojas, L., & Rueda Varon, J. (2019). Teaching English through Task and Project-Based Learning to Embera Chamí Students. Colombian Applied Linguistics Journal, 1(21), 78-90. https://doi.org/10.14483/22487085.13109
Published: 2019-04-23
Section
Research Articles