La humanidad en tiempo de guerra en la escena contemporánea de las marionetas: “ánima” de lo desanimado

Humamity in time of war in the contemporary scene of the puppets: “soul” of the descouraged

  • Hélène Beauchamp Universidad de Toulouse 2 Jean Jaurès, Francia
Palabras clave: Body, skin, inked, tattoo, dissent, weapon, armour, self-protection, resistance (en_US)
Palabras clave: marionete, objeto, matéria, teatro, guerra, animação, desanimado (es_ES)

Resumen (es_ES)

Resumen

Este artículo se interroga sobre las modalidades de la representación de la guerra mediante marionetas u objetos en la creación teatral contemporánea, a partir de un corpus de varios espectáculos europeos: Kamp y La Gran Guerra de la compañía neerlandesa Hotel Modern, que evocan respectivamente los campos nazis de exterminio y la primera guerra mundial, Zanjas de la compañía francesa Zapoï y el trabajo más antiguo, pero fundador del georgiano Rezo Gabriatze: La Batalla de Stalingrado. El enfoque es particular: más que analizar la representación escénica de la violencia, se trata de reflexionar sobre la noción de “animación”, propia del teatro con marionetas, para mostrar en qué los procedimientos específicos de manipulación de las figuras marionéticas en estas creaciones hacen de la guerra el lugar de una dialéctica entre una humanidad “desanimada” y la persistencia de un "ánima" en la misma vida de los objetos y la materia.

Palabras clave: marioneta, objeto, materia, teatro, guerra, animación, desanimado.

 

HUMAMITY IN TIME OF WAR IN THE CONTEMPORARY SCENE OF THE PUPPETS: “soul” of the descouraged

Abstract

This article questions about the modalities of war representation throughout puppets or objects in the contemporary theatrical creation, starting from a corpus of several European shows: Kamp and The Big War” by the Netherlands Company Modern Hotel, which evoke respectively the extermination Nazi camps and the first Word war; Zanjas of the French company Zapoï and the older founder of the Georgian Rezo Gabriatze: The Stalingrado Battle. The focus is particular: rather than analyzing the scenic representation of violence, it is a reflection on the notion of “animation”, which belongs to the theater of puppets, to show the specific procedures of the puppets figures in this creations, making of the war the place for a dialectic between the “discouraged” humanity and the persistence of a “soul” in the same life of the objects and the matter.

Keywords: puppet, object, matter, theater, war, animation, discouraged

 

A HUMANIDADE EM TEMPOS DE GUERRA NA CENA CONTEMPORÂNEA DAS MARIONETES: "alma" disso desanimado

Resumo

Aqui nos interrogamos nas modalidades da representação da guerra por meio das marionetes ou objetos da criação teatral contemporânea a partir de vários espetáculos europeus: Kamp da companhia neerlandesa Modern Hotel que evoca respectivamente os campos de exterminação Nazi e a Primeira Guerra Mundial, Zanjas da Companhia francesa Zapoï e o trabalho fundador e o mais antigo do georgiano Revaz Gabriatze: La Batalla de Stalingrado. O foco é particular: Além de analisar a representação cênica da violência, tenta meditar sobre a noção de "animação", característica do teatro com marionetes, onde mostrar como os procedimentos específicos de manipulação das figuras fazem da guerra o lugar de um dialético entre uma humanidade "desanimada" e a persistência de uma "alma" na vida mesma dos objetos e a matéria.

Palavras-chave: marionete, objeto, matéria, teatro, guerra, animação, desanimado.

 

L’HUMANITE EN TEMPS DE GUERRE SUR LA SCENE MARIONNETTIQUE CONTEMPORAINE: « anima » du desanime

 

Cet article s’interroge sur les modalités de la représentation de la guerre avec des marionnettes ou des objets dans la création théâtrale contemporaine à partir d’un corpus de plusieurs spectacles européens : Kamp et La Grande Guerre de la compagnie néerlandaise Hotel Modern, qui évoquent respectivement les camps d’extermination nazis et la première guerre mondiale ; Tranchées de la compagnie française Zapoï et le travail plus ancien mais fondateur du Géorgien Rezo Gabriatze avec La Bataille de Stalingrad. L’angle de vue est particulier : plus que d’analyser la représentation scénique de la violence, il s’agit de réfléchir à la notion d’ « animation », propre au théâtre avec marionnettes, pour montrer en quoi les procédés spécifiques de manipulation des figures marionnettiques dans ces créations font de la guerre le lieu d’une dialectique entre une humanité « désanimée » et la persistance d’une « anima » dans la vie même des objets et de la matière.

Mots clés: marionnette, objet, matière, théâtre, guerre, animation, désanimé.

 

Resumen (en_US)

Corporal marks, from the tattoo to the withering, have been used throughout history as a means to stigmatize people, to deprive them of their rights and to exclude them from society. The basis of such treatment in the past has related, and continues to relate, to one’s situation, religion or act: the slave, prisoner, criminal, social misfit, prostitute, enemy of the faith, "non-aryan" of the Nazi ideology. In so-called primitive societies the mark inscribed on the body of the subject comes with its rites of passage, an initiation into a community. Western culture on the other hand has turned the mark into a sign of marginality, of dissidence, of savagery, of subjugation and of dispossession of any identity, a sign of social death. Nevertheless, there are corporal scripts which display and come to terms with their transgressive or even activist nature. By means of the tattoo the skin expresses itself; it revolts, it resists. Paralysed by a situation perceived as hostile, gruelling, disgraceful or in a context of suffering, the individual uses his body as an offensive instrument of enunciation, of refusal, but also of survival. The tattoo thus asserts itself as a skin of resistance, both a weapon and an armour.

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Referencias

Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette. (2009). Montpellier, L'Entretemps.

Chénetier-Alev, M. (agosto-octubre 2015). La vision en question. Vidéo et marionnette. En Guidicelli C. y Plassard D. (dir.) Artpress 2. La marionnette sur toutes les scènes, n° 38, , pp. 24-28.

Guidicelli, C. (dir.)(2013) Surmarionnettes et mannequins. Kantor, Craig et leurs héritages contemporains, Institut International de la Marionnette/L'Entretemps, Charleville-Mézières/Montpellier.

Jong, A. (12 nov. 2005). «"It's crass to deny the existence of the gas chambers". Hotel Modern Portrays Auschwitz with thousands of tiny puppets» en NRC Handelsblad.

Mc Cormick, J. y Patrasik, B. (1998). Popular Puppet Theatre in Europe, 1800-1914, Cambridge, Cambridge University Press.

Referencias web

Compa-ía Hotel modern: Sitio web de Hotel Modern: http://www.hotelmodern.nl.

Rezo Gabriatze: Archivos del sitio web del Théâtre National de Bretagne (en francés): http://www.t-n-b.fr/fr/saison/chant_pour_la_volga-267.php.

http://www.humanite.fr/node/163032

http://next.liberation.fr/culture/1996/04/26/theatre-le-caucasien-gabriadze-exile-a-dijon-y-presente-son-chant-pour-la-volga-ou-ses-marionnettes-_167770.

Compa-ía Zapoï:

Dosier del espectáculo Tranchées, URL: http://compagniezapoi.com/tranchees/.

Colectivo DélitMaille:

Dosier pedagógico de "Wool War One", URL:

http://www.grandpalais.fr/pdf/dossier_pedagogique/Dossier_pedagogique

Referencias web

Compañía Hotel modern:

Sitio web de Hotel Modern: http://www.hotelmodern.nl.

Rezo Gabriatze:

Archivos del sitio web del Théâtre National de Bretagne (en francés): http://www.t-n-b.fr/fr/saison/chant_pour_la_volga-267.php.

http://www.humanite.fr/node/163032

http://next.liberation.fr/culture/1996/04/26/theatre-le-caucasien-gabriadze-exile-a-dijon-y-presente-son-chant-pour-la-volga-ou-ses-marionnettes-_167770.

Compañía Zapoï:

Dosier del espectáculo Tranchées, URL: http://compagniezapoi.com/tranchees/.

Colectivo DélitMaille:

Dosier pedagógico de “Wool War One", URL:

http://www.grandpalais.fr/pdf/dossier_pedagogique/Dossier_pedagogique_Wool_War_One.pdf.

Cómo citar
Beauchamp, H. (2017). La humanidad en tiempo de guerra en la escena contemporánea de las marionetas: “ánima” de lo desanimado. Revista Corpo-grafías, Estudios críticos De Y Desde Los Cuerpos, 3(3), 30-47. https://doi.org/10.14483/cp.v3i3.12402
Publicado: 2017-08-15
Sección
Artículos