Publicado:

2024-03-19

Número:

Vol. 21 Núm. 1 (2024)

Sección:

Entorno Social

Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia

Proposal for the strengthening of student nurseries of a scientific and technological nature. Case study: seedbeds, department of Meta, Colombia

Autores/as

  • Daniel Humberto Rodríguez-Ríos Secretaría de educación del Meta

Palabras clave:

gestión del semillero, desarrollo del talento científico tecnológico, rol del docente, competencias científico-tecnológicas (es).

Palabras clave:

seedbed management, development of scientific-technological talent, role of the teacher, scientific-technological competencies (en).

Resumen (es)

El presente artículo tiene como objetivo realizar una reflexión sobre una propuesta para el fortalecimiento de semilleros de investigación del campo Científico Tecnológico de los estudiantes en educación secundaria y media del departamento del Meta, Colombia. Este desarrollo se da a partir de las variables identificadas: gestión del semillero, el desarrollo del talento científico tecnológico, el rol del docente y las competencias científico-tecnológicas de los estudiantes; la investigación, metodológicamente, aborda el paradigma positivista con enfoque cuantitativo, mediante la recolección de información con técnica encuesta aplicada a 36 docentes inmersos en los procesos investigativos en las instituciones educativas púbicas del departamento del Meta, Colombia. Superado el trabajo de campo, aplicados los parámetros estadísticos y su correspondiente análisis de resultados, las conclusiones dan cuenta que, en la variable Gestión del Semillero, las subcategorías C y D (Aplicación de TIC), tienen porcentajes más altos en las categorías “regular” e “insuficiente”; como segunda variable analizada, Desarrollo del Talento Científico y Tecnológico, la subcategoría C (aplicación de las TIC), tiene mayor porcentaje en las categorías “regular” e “insuficiente”, de manera relevante; ahora, en la variable acerca de Rol del Docente, los resultados en esta categoría oscilaron entre “regular” y “deficiente”, se evalúan como débil la relación con el contexto, la poca atención a las necesidades y la dificultad del docente para el desarrollo en los estudiantes de Competencias Científico Tecnológicas. Finalmente, la variable Competencias Científico-Tecnológicas, la medición general para esta categoría osciló entre “regular” y “deficiente”, se señala que en su mayoría los proyectos se articulan  de manera débil con el contexto. En consecuencia, se valida la importancia y pertinencia de la propuesta planteada sobre el fortalecimiento de los semilleros científico-tecnológicos para impactar la población objeto de estudio.

Resumen (en)

The objective of this article is to reflect on a proposal to strengthen research seedbeds in the Scientific and Technological field of students in secondary and secondary education in the department of Meta, Colombia. This development occurs from the identified variables: seedbed management, the development of scientific-technological talent, the role of the teacher and the scientific-technological competencies of the students; The research, methodologically, addresses the positivist paradigm with a quantitative approach, through the collection of information with a survey technique applied to 36 teachers immersed in the investigative processes in the public educational institutions of the municipality of Meta, Colombia. Once the field work has been completed, the statistical parameters and their corresponding analysis of results have been applied, the conclusions show that, in the Seedbed Management variable, subcategories C and D (ICT Application), have higher percentages in the “regular” categories. ” and “insufficient”; As the second variable analyzed, Development of Scientific and Technological Talent, subcategory C (application of ICT), has a higher percentage in the “regular” and “insufficient” categories, relevantly; Now, in the variable about Teacher Role, the results in this category ranged between “regular” and “poor”, the relationship with the context, the little attention to the needs and the difficulty of the teacher for development are evaluated as weak. in students of Scientific and Technological Competencies. Finally, the variable Scientific-Technological Competencies, the general measurement for this category ranged between “regular” and “poor”, it is noted that most of the projects are weakly articulated with the context. Consequently, the importance and relevance of the proposal raised on the strengthening of scientific-technological seedbeds to impact the population under study is validated.

Referencias

K. Salas & H. Combita. Analysis of school coexistence from the teaching perspective,

legal and pedagogical in Colombia. Culture. Education and Society, 2017, 8 (2), 79 - 92.

L. Y. Becerra. Information and communications technologies in the age of

the fourth industrial revolution: technological trends and challenges in engineering education, 2020. Between Science and Engineering, 14(28), 76-81.

Mr. Quijano. Innovation: Past, present and future of the public accountant in Colombia and in the

world, 2020. Retrieved from: https://www.bdo.com.co/esco/publicaciones/boletines-audit/innovacion-pasado,-presente -and-future-of-the-counter-

public-in-colombia-and-in-the-world.

J. M. Woodside., F. K. Augustine., V. Chambers & M. Mendoza. Integrative learning and

interdisciplinary information systems curriculum development in accounting analytics, 2020. Journal of Information Systems Education, 31(2), 147.

J. Mayor., D. Pacheco., J. Patino & S. Ramos. Analysis of the integration of Big Data in

public accounting programs in accredited universities in Colombia, 2018. Magazine

CEA, 5(9), 53-76. doi.org/10.22430/24223182.1256.

J.H. Najar. The fourth industrial revolution the clash between machinery, citizens and

the state, 2018. Nueva Granada Military University Repository, https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/18026/ .pdf?sequence=3.

B.N.G Cerón & D.S.D. Chestnut. Research hotbeds as a space for recognition of people with high

abilities, 2022. Latin American Journal of Social Sciences, Childhood and Youth, 20(2), 18.

UN. Foreign Direct Investment in Latin America and the Caribbean 2022.

https://www.cepal.org/es/publicaciones/48520-la-inversion-extranjera-directa-america-latina-

caribbean-2022.

M.D. Aravena Díaz., D. Díaz Levicoy., F. Rodríguez Alveal & N. Cárcamo Mansilla. Case study and

mathematical modeling in the training of engineers. Characterization of STEM skills, 2022. Ingeniare. Chilean Engineering Magazine, 30(1), 37-56.

Universidad Santo Tomas. Research at the USTA, Villavicencio Headquarters:

CTeI capabilities from research groups, 2020. USTA Editions, pp.44.

UNESCO. UNESCO science report, towards 2030: executive summary - UNESCO Digital Library,

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235407_spa

Organization for Economic Cooperation and Development. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines

for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation (4th Edition ed.). OECD Publishing. Available in:

RedCOLSI. (2018). RedCOLSI. https://web.redcolsi.org/

Minsciences. (2018). Colciencias Offer Project Ondas Program. Minsciences.

https://minciencias.gov.co/gestion-territorial/proyecto-oferta-colciencias-programa-ondas

Minsciences. (2018). Colciencias Offer Project Ondas Program. Minsciences.

https://minciencias.gov.co/gestion-territorial/proyecto-oferta-colciencias-programa-ondas

A. Avendaño Ramírez & MB. Alvarez Diaz. Reflection to move from the reproduction of a positivist

natural scientific culture to the production of a school scientific culture, 2021. Universidad y Sociedad Magazine, 13 (6), 168-175.

M.D. Aravena Díaz., D. Díaz Levicoy., F. Rodríguez Alvea, & N. Cárcamo Mansilla. Case study

and mathematical modeling in the training of engineers. Characterization of STEM skills, 2020. Ingeniare. Chilean Engineering Magazine, 30(1), 37-56.

D.H.L. Vásquez & D.M.L. Villegas. Scientific competencies in teachers in the city of Medellín: An

analysis from teacher training, 2020A. Culture Education and Society, 11(1), 39–54. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.03

M.O. Ramos Salazar. Influence of operational planning of curricular management on the learning

achievement of students of the VI Cycle of Regular Basic Education in the area of Science, Technology and Environment of the I.E. San Juan Bautista of the Twenty-sixth of October District, 2019 - Piura 2017-2018. San Pedro University. http://repositorio.usanpedro.edu.pe//handle/USANPEDRO/6878

G.I. Bonilla-Morán. Impact of the brain drain in developing countries, 2021. Minerva Magazine,

(2), 27-42.

L. Leikuma-Rimicane., V. Komarova., J. Lonska., N. Selivanova-Fyodorova & I. Ostrovska. The role of talent in the economic development of countries in the modern world, 2021. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 9(2), 488–507. https://ideas.repec.org//a/ssi/jouesi/v9y2021i2p488-507.html (BEWARE: ESUMER)

K.M. Calla-Vásquez., J.L. Torres-Rivera & W.E. Mory-Chiparra. Scientific development in universities through research incubators, 2022. INNOVA Research Journal, 7(3.1), 13-25.

J.E. Lawrence & U.A. Tar. Factors that influence teachers’ adoption and integration of ICT in teaching/learning process, 2018. Educational Media International, 55(1), 79-105.

D.A.L. Vásquez & D.M.L Villegas (2020a). Scientific competencies in teachers in the city of Medellín: An analysis from teacher training, 2020A. Culture Education and Society, 11(1), 39–54. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.03

G.E. Bautista & R. García, Calderón. The formation of talent and innovation through linkage and helix models based on the knowledge society, 2020. RIDE. Ibero-American Journal for Educational Research and Development, 10(20).

J.P. Garza Puentes., N.F. Gordillo Romero., L. Cardona Gómez & J.A. Lara Wagner. Knowledge management model for research hotbeds: academic and administrative requirements, 2021. Universidad y Sociedad Magazine, 13(6), 159-167.

D.B.B. Izaguirre. Adaptation of the 5E model with the use of digital tools for education: proposal for science teachers, 2019. Scientific Magazine, 34(1), 73–80. https://doi.org/10.14483/23448350.13520

National Council of Economic and Social Policy Republic of Colombia Department National Planning-Conpes, 4069. National Science, Technology and Innovation Policy 2022 2031. Available at: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4069.pdf

R. Sampieri. The Ethnographic Method, 2012. Universidad de los Andes. Module 5. Medellín.

R. Hernández., C. Fernández & P. Baptista. Investigation methodology. Colombia, 2012.

M.T. Moreno García-Vera. Learning Communities [learning communities], 2012. 72.https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/519/Moreno.pdf?sequence=

Ministry of National Education, (MEN). Program for the transformation of educational quality.

Guide for Actors Involved in the Program, 2011, 05, 75. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles- 310661_archivo_pdf_guia_actores.pdf

A.R. Oramas & J.R. Arrow. Resgatando the meaning of teaching profession through tertúlias

Dialogical pedagogical techniques: voices of teachers from Serra Norte do México. Articulating and Constructing Knowledge, Goiânia, v. 6, 2021. DOI: 10.5216/racs.v6.67742. Available at: https://revistas.ufg.br/racs/article/view/67742.

Cómo citar

IEEE

[1]
D. H. Rodríguez-Ríos, «Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia», Rev. Vínculos, vol. 21, n.º 1, mar. 2024.

ACM

[1]
Rodríguez-Ríos, D.H. 2024. Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia. Revista Vínculos. 21, 1 (mar. 2024).

ACS

(1)
Rodríguez-Ríos, D. H. Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia. Rev. Vínculos 2024, 21.

APA

Rodríguez-Ríos, D. H. (2024). Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia. Revista Vínculos, 21(1). https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271

ABNT

RODRÍGUEZ-RÍOS, Daniel Humberto. Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia. Revista Vínculos, [S. l.], v. 21, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271. Acesso em: 21 nov. 2024.

Chicago

Rodríguez-Ríos, Daniel Humberto. 2024. «Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia». Revista Vínculos 21 (1). https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271.

Harvard

Rodríguez-Ríos, D. H. (2024) «Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia», Revista Vínculos, 21(1). Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271 (Accedido: 21 noviembre 2024).

MLA

Rodríguez-Ríos, Daniel Humberto. «Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia». Revista Vínculos, vol. 21, n.º 1, marzo de 2024, https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271.

Turabian

Rodríguez-Ríos, Daniel Humberto. «Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia». Revista Vínculos 21, no. 1 (marzo 19, 2024). Accedido noviembre 21, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271.

Vancouver

1.
Rodríguez-Ríos DH. Propuesta para el fortalecimiento de los semilleros estudiantiles de carácter científico tecnológico. Estudio de caso: semilleros, departamento del Meta, Colombia. Rev. Vínculos [Internet]. 19 de marzo de 2024 [citado 21 de noviembre de 2024];21(1). Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/22271

Descargar cita

Visitas

29

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Loading...