Framework de gestión del conocimiento (FGC) basado en capas

Knowledge management framework (kmf) based on layers

  • Juan C. Guevara B. UDFJC
  • Gloria A. Cavanzo N. UDFJC
  • Miguel Pérez P. UDFJC
Palabras clave: Knowledge Management Framework, Knowledge, Knowledge management, Knowledge management process, Life cycle of knowledge management (en_US)
Palabras clave: Framework de gestión del conocimiento, Conocimiento, Gestión del conocimiento, Procesos de gestión del conocimiento, Ciclo de vida de gestión del conocimiento (es_ES)

Resumen (es_ES)

La investigación en el campo de la Gestion del Conocimiento (GC) ha crecido en acumuladoe importancia tanto en el mundo académico como empresarial. Sin embargo, no ha establecido apropiadamente cómo y cúando una iniciativa de GC debe ser aplicada. Por lo anterior, en el presente artículo se describe la estructura -basada en capas- de un framework de gestión del conocimiento (FGC) que permite la administración de los recursos de conocimiento articulando, por niveles, diferentes funciones y actividades para la administración de los recursos de conocimiento entre los integrantes de una organización. Se presenta a partir del FGC un prototipo de Sistema de Gestión del Conocimiento (SGC) orientado al manejo del conocimiento de grupos de investigación.

Resumen (en_US)

Research in the eld of Knowledge Management (KM) has grown in accumulation and importance in both the academic and business worlds. However, it has not properly established how and when a KM initiative should be implemented. For the above, this paper describes the layers that conform the structure of a KMF that enables management of knowledge resources among members of an organization. From the KMF a prototype of Knowledge Management System (KMS) is presented oriented to the management of the knowledge of research groups.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Referencias

M. Ipe, Knowledge sharing in organizations: a conceptual framework", Human Resource Development Review, vol. 2, pp. 337-359, 2003.

D. Teece, Capturing Value from Knowledge Assets: The New Economy, Markets for Know-How, and Intangible Assets", California Management Review, vol. 40, no. 3, pp. 55-79, 1998.

L. Argote, P. Ingram, J. Levine y R. Moreland, Knowledge transfer in organizations: learning from the experience of others" Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 82, no. 1, pp. 1-8, 2000.

T. Chou, P. PChang, C. Tsai y Y. Cheng, Internal learning climate, knowledge management process and perceived knowledge management satisfaction" Journal of Information Science, vol. 31, no. 4, pp. 283-296, 2005.

S. Fu y M. Lee, IT-based knowledge sharing and organizational trust: The development and initial test of a comprehensive model", ECIS Proceedings, no. 56, 2005.

S. Ammar-Khodja y A. Bernard. Methods and Tools for Effective Knowledge Life-Cycle-Management. Berlín: Springer, 2008.

E. Rodríguez-Poce, Gestión del conocimiento y eficacia de las organizaciones: un estudio empírico en instituciones públicas", Interciencia, vol. 32, no. 12, pp. 820-826, 2007.

G. Wenig, The knowledge management forum", 2014. [En línea]. Disponible en: http://www.km-forum.org/what is.htm

K. Wiig, Knowledge management in public administration", Manage, vol. 6, n. 3, pp. 224-239, 2002.

I. Nonaka y H. Takeuchi. The Knowledge-Creating Company. Nueva York: Oxford University Press, 1995.

M. R. Lee y T. T. Chen, Revealing Research Themes and Trends in Knowledge Management: From 1995 to 2010", Know.-Based Syst., vol. 28, pp. 47- 58, 2012.

A. Rutherford y J. Tait. Knowledge Management implementation trends". INLECOM, 2004.

M. Ajmal, P. Helo y T. Keka, Critical factors for knowledge management project business", Journal of Knowledge Management, vol. 14 , no. 1, pp. 156-168, 2010.

K. Y. Wong y A. E, Knowledge management implementation frameworks: a review", Knowledge and Process Management, vol. 11, no. 2, pp. 93-104, 2004.

G. McCarthy. Knowledge Management within A Multinational Knowledge Led Company. Glasgow: Universidad de Glasgow, 2009.

M. Alavi y D. Leidner, Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issue", MIS Quarterly, vol. 25, no. 1, pp. 107-136, 2001.

L. Argote y P. Ingram, Knowledge transfer: a basis for competitive advantage in rms", Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 82, no 1, pp. 150-169, 2000.

R. Grant, Toward a knowledge-based theory of the rm", Strategic Management Journal, vol. 17, no. Winter Special, pp. 109-122, 1996.

T. Davenport. Knowledge management and the broader rm: strategy, advantage and performance" Boca Raton: CRC Press, 1999.

M. Lytras, A. Pouloudi y P. A., Knowledge management convergence {expanding learning frontiers", Journal of Knowledge Management, vol.

, no. 1, pp. 40-51, 2002.

CEN, CEN CWA 14924 European Guide to good Practice in Knowledge Management - Part 1 to 5". Bruselas, 2004.

V. Grover y T. Davenport, General perspectives on knowledge management: Fostering a research agenda", Journal of Management Information Systems, vol. 18, no. 1, pp. 5-21, 2001.

Cómo citar
Guevara B., J. C., Cavanzo N., G. A., & Pérez P., M. (2016). Framework de gestión del conocimiento (FGC) basado en capas. Visión electrónica, 10(1), 39-48. https://doi.org/10.14483/22484728.11609
Publicado: 2016-06-20
Sección
Visión Investigadora