Published:
2023-12-22Issue:
Vol. 2 No. 12 (2023): Noria Revista de Investigación en Educación (Julio-Diciembre 2023)Section:
ArtículosEl profesor de ingeniería: fundamentos de una actividad profesional con formación e identidad propia
Engineering teacher: foundations of professional activity with training and own identity
Keywords:
Profesor de ingeniería, Conocimientos profesionales, Epistemología docente, Investigación crítica, Modelo reflexivo ALACT (es).Keywords:
Engineering professor, Professional knowledge, Teaching epistemology, Critical research, Reflective ALACT model (en).Downloads
Abstract (es)
La formación del profesor se ha convertido en una problemática emergente y en desarrollo dentro de la educación en ingeniería. Razón por la cual se hace imperioso establecer los fundamentos que permitan diseñar propuestas de formación significativos que favorezcan procesos de enseñanza y aprendizaje de acuerdo con las transformaciones sociales. Este escrito presenta el resultado de un análisis de antecedentes teóricos y e investigaciones que hacen referencia a una fundamentación para la formación de profesores de ingeniería desde campos de las ciencias de la educación, la didáctica de las ciencias y la educación en ingeniería. Mediante la articulación de dichos campos se busca establecer elementos constitutivos que permitan reconocer al profesor de ingeniería como un intelectual de la educación, con formación profesional y dimensión epistemológica. Por último, se propone un modelo para la formación articulando elementos desde la investigación critica y la reflexión de la práctica pedagógica sobre la base del perfil y desarrollo profesional que exige el campo de la educación en ingeniería de sus profesores.
Abstract (en)
The training of the professor has become an emerging and evolving issue within engineering education. This is why it is imperative to establish the foundations that allow designing meaningful training proposals that promote teaching and learning processes in accordance with social transformations. This paper presents the result of an analysis of theoretical backgrounds and research referring to a foundation for the training of engineering professors from the fields of educational sciences, science didactics, and engineering education. Through the integration of these fields, the aim is to establish constituent elements that allow recognizing the engineering professor as an intellectual in education, with professional training and epistemological dimension. Finally, a model for training is proposed, integrating elements from critical research and reflection on pedagogical practice based on the profile and professional development demanded by the field of engineering education for its professors.
References
Adams, R. y Felder, R. (2008). Reframing professional development: A systems approach to preparing engineering educators to educate tomorrow’s engineers. Journal of Engineering Education, 97(3), 239-240.
Auer, M. y Kim, K., (Ed.) (2018). Engineering Education for a Smart Society. Springer.
Ayala, A. (2013). Future Engineering Professors’ Conceptions of Learning and Teaching Engineering. University of South Florida.
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and social psychology review, 3 (3), 193-209.
Bazant, M. (1984). La enseñanza y la práctica de la ingeniería durante el Porfiriato, en Historia Mexicana, vol. 33, no. 3, 1984, pp. 254-297.
Blanco, R. (2009). Seminario de Formación de profesores ACOFI. Seventh LACCEI Latin and Caribbean Conference for Engineering and Technology. June 2-5.
Borrego, M., y Bernhard, J. (2011). The emergence of engineering education research as an internationally connected field of inquiry. Journal of Engineering Education, 100(1), 14-47.
Bourdieu, P. (1994). El campo científico. Redes: revista de estudios sociales de la ciencia. 1(2), 129-160.
Briscoe, C. (1991). The dynamic interactions among beliefs, role metaphors, and teaching practices: A case study of teacher change. Science education.
Broome, R. (1988). Conocimiento profesional de los profesores. Enseñanza de las Ciencias 6 (1), 19–29.
Brownlee, J., Schraw, G., y Berthelsen, D. (Eds). (2011). Personal Epistemology and Teacher Education. Routledge.
Bucciarelli, L. (2003). Engineering philosophy. Delft, The Netherlands: DUP Satellite Press.
Byvalkevіch, L., Yefremova, O., y Hryshchenko, S. (2020). Developing technical creativity in future engineering educators.
Christensen, S., Didier, C., Jamison, A., Meganck, M., Mitcham, M. y Newberry. N. (Ed.) (2015). International Perspectives on Engineering Education. Vol. 1. New York: Springer.
Chumpitaz, L. y Corrales, C. (2018). Propuesta de Curso de Formación Docente para la enseñanza de la ingeniería. Innovation in Education and Inclusion: Proceedings of the 16th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology
Clandinin, D. J., y Connelly, F. M. (1987). Teachers’ personal knowledge: What counts as ‘personal’in studies of the personal. Journal of Curriculum Studies, 19(6), 487-500.
Clarà, M. y Mauri, T. (2010). T. El conocimiento práctico. Cuatro conceptualizaciones constructivistas de las relaciones entre conocimiento teórico y práctica educativa. Infancia y Aprendizaje, 33 (2), 131-141.
Claxton, G. (1987). Vivir y Aprender. Alianza Psicología.
Corrigan, D., Dillon, J. y Gunstone, R., (Ed.). (2011). The Professional Knowledge Base of Science Teaching. Springer.
Dávila, G., Leal, F., Comelin, A., Parra, M. y Varela, P. (2013). Conocimiento práctico de los profesores: sus características y contradicciones en el contexto universitario actual. Revista de la Educación Superior, 42(166), 35-53.
De Tezanos, A. (2007). Formación de profesores: Una reflexión y una propuesta. Revista Pensamiento Educativo, 41,2, 57-75.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: Heath y Co.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Ediciones Morata.
Esteve, J. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15–29.
Fenstermacher, G. (1979). A philosophical consideration of recent research on teacher effectiveness. In L.S. Shulman (Ed.), Review of Research in Education (Vol. 6, pp. 157-185). Peacock.
Furió, C. (1994). Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseñanza de las Ciencias,12,188-199.
Fraser, B., Tobin, K. y McRobbie, C. (2012) (Ed.) Second International Handbook of Science Education. Dordrecht, Springer.
García, A. y Izquierdo, M. (2014). Contribución de la Historia de las Ciencias al desarrollo profesional de docentes universitarios. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 265-281.
Garritz, A., Daza, S. y Lorenzo, M. (ed.) (2014). Conocimiento didáctico del contenido. Una perspectiva iberoamericana. Saarbrücken: Académica Española.
Gess-Newsome, J. y Carlson, J. (2013). The PCK summit consensus model and definition of pedagogical content knowledge. In: The Symposium Reports from the Pedagogical Content Knowledge (PCK Summit), ESERA Conference 2013.
Gholami, K., y J. Husu. (2010). “How Do Teachers Reason about Their Practice? Representing the Epistemic Nature of Teachers’ Practical Knowledge.” Teaching and Teacher Education 26: 1520–1529.
Gil-Perez, A. y Terrades, F. (1999). El surgimiento de la didáctica de las ciencias como campo específico de conocimientos. Revista educación y pedagogía, 11(25), 13-65.
Helms, J., y Stokes, L. (2013). A Meeting of Minds Around Pedagogical Content Knowledge: designing an international PCK summit for professional, community, and field development (PCK Summit Report).
Hodson, D. (1993). Philosophical stance of secondary school science teachers, curriculum experiences and children's understanding of science, Interchange, 24, 41-52.
Hoffer, B. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Journal of Educational Psychology Review, vol, 13, núm. 4, pp. 353-383.
Jaramillo, D. (2014). Filosofía de la Ingeniería: Una disciplina profesional en construcción. En: Revista INGE CUC, Vol. 10, N° 1, pp. 9-18.
Jirón, M. y Martínez, C. (2009). El conocimiento profesional de los profesores de ingeniería: una aproximación al problema. Revista Tecné Episteme y Didáxis, 4° Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias.
Jolly, H. (2016). Understanding pedagogical content knowledge for engineering education: the effect of field and habitus (Doctoral dissertation, University of Southern Queensland).
Jørgensen, U. (2007). Historical accounts of engineering education. In Rethinking engineering education (pp. 216-240). Springer.
Kipper, H. y Rüütmann, T. (2012). Teaching for understanding in engineering education. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). 3. 1-9. 10.
Kolari, S. and Savander-Ranne, C. (2002). Does pedagogical training benefit the engineering educator? Global J. of Engng. Educ., 6, 1, 59-69.
Korthagen, F. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Korthagen, F. y Kessels, J. (1999). Linking theory and practice: Changing the pedagogy of teacher education. Educational researcher, 28(4), 4-17.
Korthagen, F., y Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and teaching, 11(1), 47-71.
Loughran, J., Mulhall, P. y Berry, A. (2008). Exploring pedagogical content knowledge in science teacher education. International Journal of Science Education, 30(10), 1301-1320.
Magnusson, S., Krajcik, J. y Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome y N. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 95-132).
Mariño, O. (2019). La enseñanza de la ingeniería como actividad profesional: reflexiones para el cambio didactico. Encuentro Internacional De Educación En Ingeniería. https://doi.org/10.26507/ponencia.63.
Mellado Jiménez, V. (2003). Cambio didáctico del profesorado de ciencias experimentales y filosofía de la ciencia. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. v. 21, n. 3, noviembre; p. 343-358.
Mishra, P., y Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6),1017–1054.
Mosquera, C. (2008). El cambio en la epistemologia y en la práctica docente de profesores universitarios de química. [Tesi doctoral] Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials.
Mosquera, C. (2011). La investigación sobre la formación de profesores desde la perspectiva del cambio didáctico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (6), 265-282.
Moreno-Pino, F. M., Jiménez-Fontana, R., Domingo, J. M. C. y Goded, P. A. (2022). Training in mathematics education from a sustainability perspective: A case study of university teachers’ views. Education Sciences, 12(3), 199.
Natarajan, R. (Ed.). (2014). Proceedings of the International Conference on Transformations in Engineering Education: ICTIEE 2014. Springer.
Oliver, J., y Koballa, T. (1992). Science educators’ use of the concept of belief. In 65th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching.
Pintrich, P. (1990). Implications of psychological research on student learning and college teaching for teacher education. En W. R. Houston, M. Haberman, y J. Sikula (Eds.), Handbook of research on teacher education (pp. 826–857). Macmillan.
Porlán Ariza, R., Rivero García, A. y Martín del Pozo, R. (1998). Conocimiento Profesional y Epistemología de los Profesores, II: Estudios Empíricos y Conclusiones. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. 16 (2), 271-288.
Porlán Ariza, R., Rivero García, A. y Martín del Pozo, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias 15 (2), 155-171.
Quinlan, K. (2002). ‘Scholarly dimensions of academics’ beliefs about engineering education’, Teachers and Teaching Theory and Practice 8(1), 41.
Rocha, A., Roa, M. y Fuhr Stoessel, A. (2017). Estudios sobre el profesor. Análisis de un caso en la enseñanza universitaria en ingeniería. Revista De Enseñanza De La Física, 29, 129–138.
Schön, D. (1998). El profesional Reflexivo: Como piensan los profesionales cuando actúan. Paidos.
Shageeva, F., Mishchenko, E., Chernyshov, N., Nurgalieva, K., Turekhanova, K., y Omirzhanov, Y. (2020). International ENTER project: A new pedagogical training approach for engineering educators. Vysshee obrazovanie v Rossii= Higher Education in Russia, 29 (6), 65-74.
Shawcross, J., y Ridgman, T. (2013). Publishing Engineering Education Research. HEA Academy Working Paper. Higher Education Academy.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
Skovsmose, O. (2023). Initial Formulations of Critical Mathematic Education. In Critical Mathematics Education (pp. 167-184). Springer International Publishing.
Skovsmose, O., y Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. In Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (pp. 207-226). Springer US.
Skovsmose, O., Valero, P., y Christensen, O. R. (Eds.). (2008). University science and mathematics education in transition. Springer Science y Business Media.
Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Ediciones Morata.
Tamir, P. (2005). Conocimiento profesional y personal de los profesores y de los formadores de profesores. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-9.
Telsang, M. T. (2015). Outcome Based Education-Design Delivery and Assessment of Product Design and Development Course at Undergraduate Engineering Program. Journal Of Engineering Education Transformations, 145-149.
Tobin, K., y Espinet, M. (1989). Impediments to change: Applications of coaching in high‐school science teaching. Journal of research in Science Teaching, 26(2), 105-120.
Torres, J. y Salazar, L. Introducción a la historia de la ingeniería y de la educación en Colombia. Universidad Nacional de Colombia - Facultad de Ingeniería, (2002)
Turner-Bisset, R. (2001). Expert teaching. London: Fulton.
Valencia, A. (2000) Breve historia de la ingeniería. Revista Facultad de Ingeniería, No. 20, junio.
Van Epps, A. (2013). Educating for evidence-based decisions in engineering: The view as librarian and instructor.
Van Driel, J., Beijaards, D., y Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: the role of teachers’ practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158.
Vargas, J. A., Arango, J., y Domínguez, L. (2014). Estrategia instruccional para la formación de docentes del programa de Ingeniería Civil en el uso de tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio. Ingeniería solidaria, 10(17), 161-174.
Viiri, J. (2003). Engineering teachers’ pedagogic content knowledge. European Journal of Engineering Education, vol. 28, 3, pp. 353-360.
Villas-Boas, V., Booth, I., Mesquita, D., Lima, R. (2016). Engineering Teachers can Learn to be Effective in their Teaching Practice. En: International Symposium on Project Approaches in Engineering Education, 6., p. 482-491.
Wenger, E. (2002). Comunidades de práctica. Paidos Iberica, Ediciones S. A.
Young, R. (1981). A study of teacher epistemologies. The Australian Journal of Education. pp. 299-305.
Zambrano, A., Salazar, T., Candela, B. y Villa, L. (2013). Las líneas de investigación en educación en ciencias en Colombia. Revista Virtual EDUCyT, 7.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Visitas
Downloads
License
Copyright (c) 2023 OSCAR YESID MARIÑO BELTRAN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.