Publicado:

2022-03-01

Número:

Vol. 8 Núm. 3 (2020): Julio-diciembre

Sección:

Revisión

Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental

Non-conventional renewable energy education for a better environmental perspective

Autores/as

  • Jorge Enrique Salamanca Céspedes
  • Gallego Torres Adriana Patricia Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Palabras clave:

. Educación en Energías Renovables, Sostenibilidad, Educación en Ingeniería y Soberanía Energética. (es).

Descargas

Resumen (es)

El rápido desarrollo y reducción de costos de las energías renovables dan origen a una propuesta de modelo de transición energética que mitigue la problemática del medio ambiente suministrando energías limpias que promueven la reducción del uso de combustibles fósiles, acceso más democrático a la energía y un paso esencial hacia el desarrollo sostenible. Para este trabajo de investigación se
ha aplicado una metodología de cuatro etapas, Problematizar, Analizar, Implementar y Evaluar - PAIE,
esta implica a los participantes en la permanente reflexión, realimentación y evaluación como sujetos
activos en el proceso de formación. Este documento presenta un avance del proyecto de investigación
de tesis doctoral del Doctorado Interinstitucional en Educación - DIE - Universidad Distrital Francisco
José de Caldas - UDFJC.

Resumen (en)

The fast development and cost reduction of renewable energies give rise to a proposal for an
energy transition model that mitigates environmental problems by supplying clean energies that promote the reduction of fossil fuels use, more democratic access to energy and a essential step towards
sustainable development. For this research work, a four-stage methodology has been applied, Problematize, Analyze, Implement and Evaluate - PAIE, this involves the participants in permanent reflection,
feedback and evaluation as active subjects in the training process. This document presents a preview of
the doctoral thesis research project of the Interinstitutional Doctorate in Education - IDE – Universidad
Distrital Francisco José de Caldas - UDFJC.

Referencias

Andersen, N. T. (1986). a Model for Renewable Energy Education. Intersol Eighty Five. International

Solar Energy Society. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-033177-5.50421-X

Avila, E., Cruz, M., & Nuñez, G. (2010). La Educación Energética Para El Desarrollo Sostenible: Un

Desafío En El Siglo XXI. Observatorio Iberoamericano Del Desarrollo Local y La Economía Social,

(8), 1–10. Retrieved from http://www.eumed.net/rev/oidles/08/gdz.pdf awareness. Prospects, 33(3),

–272.

Ballesteros, V., Gallego, A. P., & Salamanca, J. (2018a). La educación en energías renovables como

alternativa de promoción del compromiso público ascendente entre los indígenas Wayuu del corregimiento

Wimpechi, municipio de Uribia, en la Alta Guajira. In VIII Congreso Internacional sobre Formación de

Profesores de Ciencias. Bogotá D.C.: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Retrieved from

http://die.udistrital.edu.co/viii_congreso_internacional_sobre_formacion_de_profesores_de_ciencias

Baumeister, S. (2018). We are still in! Conference report from the 2018 ceres conference. J. Clean. Prod.

, 183e184.

Berkovski Boris, Gottschalk Charles M. (1997). Strengthening human resource for new and renewable

energy technologies of the 21st century: UNESCO engineering education and training programme.

Renewable Energy. 10: 441-450.

Bhattacharya, S. C. (2001). Renewable energy education at the university level. Renewable Energy,

(1–3), 91–97. https://doi.org/10.1016/s0960-1481(00)00011-2

Biel, A (1999) Do people choose to be environmentally friendly? In Lundgren: Changing environmental

behavior. Elander Gotab.

Bisbis, M.B., Gruda, N., Blanke, M. (2018). Potential impacts of climate change on vegetable production

and product qualityeA review. J. Clean. Prod. 170, 1602e1620.

Broman L. y Kandpal TC (2011). PURE - Public Understanding of Renewable Energy. World Renewable

Energy Congress, Sweden.

Broman, Lars. (1994). on the Didactics of Renewable Energy - Drawing on Twenty Years Experience, 5,

–1405.

Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental

Artículo de investigación. ISSN: 2344-8288 Vol. 8 No. 3. 2020 Bogotá-Colombia

Cao, X., Kleit, A., & Liu, C. (2016). Why invest in wind energy? Career incentives and chinese renewable

energy politics. Energy Policy, 99, 120–131. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2016.09.015

Chan, K. (2000). Use of environmental teaching kits in Hong Kong. The Environmentalist, 20, 113–121.

Dale, A., & Hill, S. B. (2001). At the edge: Sustainable development in the 21st century. Vancouver: UBC

Press.

De Carvalho, C. A. R., Filho, W., & Hale, W. H. G. (1998). An analysis of the problems of developing

Devine-Wright, P. (2013). Renewable Energy and the Public From NIMBY to Participation. Earthscan

publishes in association with the International Institute for Environment and Development.

Evans-Pritchard, A. (2014). Global solar dominance in sight as science trumps fossil fuels‟, The

Telegraph, http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/10755598/Globalsolar-dominance-in-sight-as-science-trumps-fossil-fuels.html

Felgueiras, M. C., Rocha, J. S., & Caetano, N. (2017). Engineering education towards sustainability.

Energy Procedia, 136, 414–417. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2017.10.266

Garg, H P y Kandpal T. C., (1994). Energy engineering education at posgraduate level: issues involved,

course structura and its proposed adaptation, 5, 1406–1412.

Giddings, B., Hopwood, B., & O’Brien, G., (2002). Environment economy and society: Fitting them

together into sustainable development. Sustainable Development, 10, 187–196.

Gil P. D. y Vilches A. (2007). Emergencia planetaria: Necesidad de un planteamiento global. EDUCATIO

SIGLO XXI, 25, 19- 49. ISSN: 1699-2105.

Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2008). La construcción de un futuro sostenible en un planeta en riesgo.

Alambique, 55, pp. 9-19.

Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2008). La sostenibilidad y el debate nuclear, Eureka sobre Enseñanza y

divulgación de las Ciencias, vol. 5 (1), pp. 94-99.

Gil Pérez, D., Doménech, J. L., Gras, A., Guisasola, J., Martínez-Torregrosa, J., Salinas, J., Trumper, R.

y Valdés, P. (2003). La enseñanza de la energía: una propuesta de debate para un replanteamiento global.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 20(3), 285-310.

GWEC (2019). Global Wind Report 2019. https://gwec.net/global-wind-report-2019/

Garg H P y Kandpal Tara C., (1996). REE: Challenges and problems in developing countries, (2), 913–

Harju-Autti Pekka y Kokkinen Eevi, (2014). A Novel Environmental Awareness Index Measured CrossNationally For Fifty Seven Countries

Herremans, I. M., & Reid, R. E. (2002). Developing awareness of the sustainability concept. Journal of

Environmental Education, 34(1), 16.

Hongyan, S. (2003). The current status of Chinese children. Journal of Family and Economic Issues,

(4), 337–353.

IRENA (2019), “Energías renovables y empleo: Revisión anual 2019”, http://www.irena.org/Publications/

rejobs-annual-review-2019.pdf

Jennings, P, Dubey, P., & Lund, C. (2001). Renewable Energy Education & Training Meeting the Needs

of Industry, 1753–1758.

Artículo de investigación. ISSN: 2344-8288 Vol. 8 No. 3. 2020 Bogotá-Colombia

Jennings, Philip (2009). New directions in renewable energy education. Renewable Energy, 34(2), 435–

https://doi.org/10.1016/j.renene.2008.05.005

Jianguo, M. (2004). Teaching environmental awareness in mathematics. Chinese Education and Society,

, 53–56.

Jonassen, D. H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology: Research

& Development, 48(4), 63–85.

Jonassen, D. H. (2006). Modeling with technology: Mindtools for conceptual change. Upper Saddle

River, NJ: Prentice-Hall.

Kacan, E. (2015). Renewable energy awareness in vocational and technical education. Renewable Energy,

, 126–134. https://doi.org/10.1016/j.renene.2014.11.013.

Kandpal, T. C., & Garg, H. P. (1999). Renewable energy education for echnicians/mechanics. Renewable

Energy, 16(1-4–4 pt 2), 1220–1224. https://doi.org/10.1016/S0960- 1481(98)00488-1

Kandpal, Tara C, & Broman, L. (2016). Renewable energy education for the future. Retrieved from

http://www.stromstadakademi.se/AAS-30.pdf

Kandpal, Tara C., & Broman, L. (2014). Renewable energy education: A global status review. Renewable

and Sustainable Energy Reviews, 34, 300–324. https://doi.org/10.1016/j.rser.2014.02.039

Kassas, M. (1997). Environment and social transformation. The Environmentalist, 17, 63–67.

Kayahan Karakul, A. (2016). Educating labour force for a green economy and renewable energy jobs in

Turkey: A quantitave approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 63, 568–578. https://doi.

org/10.1016/j.rser.2016.05.072

Lienhoop, N. (2018). Acceptance of wind energy and the role of financial and procedural participation:

An investigation with focus groups and choice experiments. Energy Policy, 118(July 2017), 97–105.

https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.03.063

Lovelock, J. (2007). La venganza de la tierra. La teoría Gaia y el futuro de la humanidad. Ed, Planeta.

Lumley, S., & Armstrong, P. (2004). Some of the nineteenth century origins of the sustainability concept.

Environment Development and Sustainability, 6(3), 367–378.

Lund, C. P., & Jennings, P. J. (2001). The potential, practice and challenges of tertiary renewable energy

education on the World Wide Web. Renewable Energy, 119–125. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/

S0960-1481(00)00044-6

Manuel, C. C., & Crespo, M. (2014). Cinco ideas rectoras para la educación energética Guidelines for

education in energy management, 10(1), 81–90.

Martin, S. S., & Chebak, A. (2016). Concept of educational renewable energy laboratory integrating

wind, solar and biodiesel energies. International Journal of Hydrogen Energy, 41(45), 21036–21046.

https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2016.06.102

McVeigh J.C. (1982). Training in Solar Energy: Curriculum Development. Report submitted to UNESCO,

Paris.

Meacham, J. A., & Emont, N. C. (1989). The interpersonal basis of everyday problem solving. In J. D.

Sinnott (Ed.), Everyday problem solving: Theory and applications (pp. 7– 23). New York, NY: Praeger.

Mercer, N., Sabau, G., & Klinke, A. (2017). “Wind energy is not an issue for government”: Barriers to

wind energy development in Newfoundland and Labrador, Canada. Energy Policy, 108(May), 673–683.

Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental

Artículo de investigación. ISSN: 2344-8288 Vol. 8 No. 3. 2020 Bogotá-Colombia

https://doi.org/10.1016/j.enpol.2017.06.022

Olson-Hazboun S.K., Krannich R.S. y Robertson P.G., (2016). Public views on renewable energy in the

Rocky Mountain region of the United States: Distinct attitudes, exposure, and other key predictors of

wind energy. Energy Research & Social Science Volume 21, Pages 167-179

Ott, Aadu, Broman, Lars y Blum, Konrad, (2018). A pedagogical approach to solar energy education.

Vol. 173. DOI 10.1016/j.solener.2018.07.060 - Solar Energy

Pedro, J., Pedro, C. J., Titular, V. P., Ciencias, U. De, José, E., & La, V. (2010). Redalyc.Modelo teórico

para la Educación Energética.

PNUMA, Frankfurt School-Centro, (2014). Global Trends in Renewable Energy Investment 2014‟,

http://fs-unep-centre.org/system/files/globaltrendsreport2014.pdf

Pushpendra J., Lungu, E. y Mogotsi, Buti (2002). Renewable energy education in Botswana: Needs, status

and proposed training programs. Renewable Energy. Vol. 25. DOI 10.1016/S0960-1481(01)00004-0

REN 21 (2019). Renewables 2019 Global Status Report. https://www.ren21.

net/?gclid=Cj0KCQjw3s_4BRDPARIsAJsyoLMo0NPtqCpWzzpt_knhOdJsuA6b-bCaTIeqWhtOXtSq

WF7Pqh6ZvDAaAgMmEALw_wcB

Robles A Carlos y Rodríguez O, (2018). Un panorama de las energías renovables en el Mundo,

Latinoamérica y Colombia. Revista Espacios. Vol. 39 (Nº 34). Pág. 10

Rokeach, M (1968) Beliefs, attitudes and values: a theory of organization and change. San Fransisco

(Calif.): Jossey-Bass.

Rose, O. H., & Bridgewater, P. (2003). New approaches needed to environment education and public

Shah Beena (1990). Energy Education. Northern Book Centre, New Delhi (India).

Smith, M. U. (1991). A view from biology. In M. U. Smith (Ed.), Toward a unified theory of problem

solving (pp. 1–20). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Staniskis, J. K., & Stasiskiene, Z. (2006). An integrated approach to environmental education and

research: A case study. Clean Technologies and Environmental Policy, 8(1), 49–58.

Stapp WB, Bennett D, Bryan W, Fulton J, MacGregor J, Nowak P, Swan J, Wall R, Havlick S. (1969).

The concept of environmental education. Journal of Environmental Education, 1(1), 30-31

Takala, M. (1991). Environmental awareness and human activity. International Journal of Psychology,

Tang, T. (2016). Explaining technological change of wind power in China and the United States: Roles

of energy policies, technological learning, and collaboration, (August). Retrieved from http://search.

proquest.com/openview/5a23550d160cfb4696633b61e55a96d3/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&d

iss=y

The Bruntland Report. (1987). Repot of the World Commission on Environment and Development

(WCED). United Nations, General Assembly, 96th plenary meeting. A/RES/42/187.

Van der Linde H.A. (1994). The impact of renewable energy on education in developing countries in

Africa. Renewable Energy, Volume 5, Pages 1413-1415

Vilches, A., Gil Pérez, D., Toscano, J.C. y Macías, O. (2014). «Gobernanza universal. Medidas políticas

para la Sostenibilidad» [artículo en línea]. OEI. ISBN 978-84-7666-213-7. http://www.oei.es/decada/

accion.php?accion=18

Vilches, A., Gil Pérez, D., Toscano, J.C. y Macías, O. (2014). «La transición energética. Una Nueva

Cultura de la Energía» [artículo en línea]. OEI. ISBN 978-84-7666-213-7. http://www.oei.es/decada/

Artículo de investigación. ISSN: 2344-8288 Vol. 8 No. 3. 2020 Bogotá-Colombia

accion.php?accion=023

Wei, M., Patadia, S., & Kammen, D. M. (2009). Putting renewables and energy efficiency to work: How

many jobs can the clean energy industry generate in the US? Energy Policy, 38(2010), 919-931.

Worthy K (2008) Modern Institutions, Phenomenal Dissociations, and Destructiveness Toward Humans

and the Environment. Organization Environment, 21: 148.

Young, J. (2000). Education at the commission on sustainable development: The perception of the

international community. The Environmentalist, 20, 169–178.

Cómo citar

APA

Salamanca Céspedes, J. E. ., y Adriana Patricia , G. T. (2022). Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental. Tecnología Investigación y Academia, 8(3), 85–98. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126

ACM

[1]
Salamanca Céspedes, J.E. y Adriana Patricia , G.T. 2022. Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental. Tecnología Investigación y Academia. 8, 3 (mar. 2022), 85–98.

ACS

(1)
Salamanca Céspedes, J. E. .; Adriana Patricia , G. T. Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental. Tecnol. Investig. Academia TIA 2022, 8, 85-98.

ABNT

SALAMANCA CÉSPEDES, Jorge Enrique; ADRIANA PATRICIA , Gallego Torres. Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental. Tecnología Investigación y Academia, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 85–98, 2022. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126. Acesso em: 6 may. 2024.

Chicago

Salamanca Céspedes, Jorge Enrique, y Gallego Torres Adriana Patricia. 2022. «Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental». Tecnología Investigación y Academia 8 (3):85-98. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126.

Harvard

Salamanca Céspedes, J. E. . y Adriana Patricia , G. T. (2022) «Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental», Tecnología Investigación y Academia, 8(3), pp. 85–98. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126 (Accedido: 6 mayo 2024).

IEEE

[1]
J. E. . Salamanca Céspedes y G. T. Adriana Patricia, «Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental», Tecnol. Investig. Academia TIA, vol. 8, n.º 3, pp. 85–98, mar. 2022.

MLA

Salamanca Céspedes, Jorge Enrique, y Gallego Torres Adriana Patricia. «Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental». Tecnología Investigación y Academia, vol. 8, n.º 3, marzo de 2022, pp. 85-98, https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126.

Turabian

Salamanca Céspedes, Jorge Enrique, y Gallego Torres Adriana Patricia. «Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental». Tecnología Investigación y Academia 8, no. 3 (marzo 1, 2022): 85–98. Accedido mayo 6, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126.

Vancouver

1.
Salamanca Céspedes JE, Adriana Patricia GT. Educación en energías renovables no convencionales para una mejor perspectiva ambiental. Tecnol. Investig. Academia TIA [Internet]. 1 de marzo de 2022 [citado 6 de mayo de 2024];8(3):85-98. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/19126

Descargar cita

Visitas

30

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Loading...