DOI:

https://doi.org/10.14483/22484728.17419

Publicado:

2021-01-30

Número:

Vol. 15 Núm. 1 (2021)

Sección:

Visión de Caso

Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes

Evaluación de un vehículo teleoperado con fines educativos

Autores/as

Palabras clave:

Arduino, Educational robotics, Teleoperated vehicle (en).

Palabras clave:

Arduino, Robótica educativa, Vehículo teleoperado (es).

Resumen (en)

The use of robotics vehicles in the education of children and teenagers constitutes a modern tendency of great interest in Cuba, due to the quantity of knowledge that provides and the variety of disciplines that it integrates. The present work has as objective to evaluate the use of a teleoperated and robotic vehicle based on Arduino, in the education of children and adolescents from Cuba. It includes the study of the state of the art about educational robotics in the world and in Cuba, who allows to define the main educational activities permitted by robots and the parameters to evaluate in the vehicle of analysis. Afterwards, it carries out a description of the technical specifications of the device, which influences in the benefits obtained by the use of the vehicle. Finally, it carries out the evaluation taking into account the defined parameters in the study of the state of the art. It obtains as conclusions that the use of the vehicle with educational purposes would be very fruitful, in spite of minimum limitations that do not put directly in risk the quality of educational activities.

Resumen (es)

La utilización de vehículos robóticos en la educación de niños y adolescentes constituye una tendencia moderna de gran interés en Cuba, debido a la cantidad de conocimientos que provee y la variedad de disciplinas que integra. El presente trabajo tiene como objetivo evaluar el empleo de un vehículo robótico teleoperado basado en Arduino, en la educación de niños y adolescentes cubanos. Contempla el estudio del estado del arte de la robótica educativa en el mundo y en Cuba, lo cual posibilitó definir las principales actividades educativas que permiten los robots y los parámetros a evaluar en el vehículo de análisis. Posteriormente, se realiza una descripción de las características técnica del dispositivo, las cuales influyen en los beneficios que se obtienen del empleo del vehículo. Para finalizar, se realiza la evaluación teniendo en cuenta los parámetros definidos en el estudio del estado del arte. Se obtienen como conclusiones que sería muy provechoso el empleo del vehículo con fines instructivos, a pesar de limitaciones mínimas que no ponen directamente en riesgo la calidad de las actividades educativas.

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Cómo citar

APA

Hernández-Eskenazi, A., Herrera-Martínez, J. D., y García-Mesa, R. (2021). Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes. Visión electrónica, 15(1), 50–58. https://doi.org/10.14483/22484728.17419

ACM

[1]
Hernández-Eskenazi, A. et al. 2021. Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes. Visión electrónica. 15, 1 (ene. 2021), 50–58. DOI:https://doi.org/10.14483/22484728.17419.

ACS

(1)
Hernández-Eskenazi, A.; Herrera-Martínez, J. D.; García-Mesa, R. Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes. Vis. Electron. 2021, 15, 50-58.

ABNT

HERNÁNDEZ-ESKENAZI, Abel; HERRERA-MARTÍNEZ, Josué Daniel; GARCÍA-MESA, Raydel. Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes. Visión electrónica, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 50–58, 2021. DOI: 10.14483/22484728.17419. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/17419. Acesso em: 20 abr. 2024.

Chicago

Hernández-Eskenazi, Abel, Josué Daniel Herrera-Martínez, y Raydel García-Mesa. 2021. «Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes». Visión electrónica 15 (1):50-58. https://doi.org/10.14483/22484728.17419.

Harvard

Hernández-Eskenazi, A., Herrera-Martínez, J. D. y García-Mesa, R. (2021) «Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes», Visión electrónica, 15(1), pp. 50–58. doi: 10.14483/22484728.17419.

IEEE

[1]
A. Hernández-Eskenazi, J. D. Herrera-Martínez, y R. García-Mesa, «Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes», Vis. Electron., vol. 15, n.º 1, pp. 50–58, ene. 2021.

MLA

Hernández-Eskenazi, Abel, et al. «Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes». Visión electrónica, vol. 15, n.º 1, enero de 2021, pp. 50-58, doi:10.14483/22484728.17419.

Turabian

Hernández-Eskenazi, Abel, Josué Daniel Herrera-Martínez, y Raydel García-Mesa. «Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes». Visión electrónica 15, no. 1 (enero 30, 2021): 50–58. Accedido abril 20, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/17419.

Vancouver

1.
Hernández-Eskenazi A, Herrera-Martínez JD, García-Mesa R. Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes. Vis. Electron. [Internet]. 30 de enero de 2021 [citado 20 de abril de 2024];15(1):50-8. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/17419

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