Applying MULTIPOL to Determine the Relevance of Projects in a Strategic IT Plan for an Educational Institution
Determinación de la pertinencia de proyectos de un plan estratégico informático en una institución educativa aplicando MULTIPOL
Resumen (en_US)
Context: The purpose of this research was to determine the relevance of the projects defined in a strategic information plan of an educational institution through the application of MULTIPOL. The implementation of this technique facilitates the participation of the actors involved in the evaluation of the projects, in order to objectively define those with the greatest relevance to improve the academic and administrative processes of the institution.
Method: The research carried out was quantitative with a descriptive non-experimental design, where a documentary review and interviews with teachers and administrators of the Fourth Poza de Manga Educational Institution were applied, in order to determine the parameters required to apply MULTIPOL and evaluate the projects with aspects relevant to the institution.
Results: It was established that the most relevant projects for the institution were: Improvement of computer infrastructure, Incorporation of an online learning management system to support teaching processes, Use of social networks to disseminate relevant information to the educational community of the institution.of the users.
Conclusions: There are projects that must be taken into account for the development of the institution, which were the incorporation of an online learning management system to support teaching processes, in the same way, the use of social networks to disseminate relevant information to the educational community of the institution, the implementation of a software to support the management of the academic area of the institution and formal planning of the organizational structure of the academic unit.
Resumen (es_ES)
Contexto: La presente investigación tuvo por objetivo determinar la pertinencia de los proyectos definidos en un plan estratégico informático de una institución educativa mediante la aplicación de MULTIPOL. La implementación de esta técnica facilita la participación de los actores involucrados en la evaluación de los proyectos, con el fin de definir de manera objetiva aquellos con la mayor relevancia para mejorar los procesos académicos y administrativos de la institución.
Método: La investigación realizada fue de tipo cuantitativo con diseño no experimental transeccional descriptivo, donde se aplicó una revisión documental y entrevistas a docentes y administrativos de la Institución Educativa Cuarta Poza de Manga, con el fin de determinar los parámetros requeridos para aplicar MULTIPOL y evaluar los proyectos con aspectos relevantes a la institución.
Resultados: Se estableció que los proyectos con mayor pertinencia para la institución fueron: Mejoramiento de la infraestructura de computadores, Incorporación de un sistema de gestión de aprendizaje en línea para apoyar los procesos de enseñanza, Utilización de redes sociales para difundir información relevante a la comunidad educativa de la institución.
Conclusiones: Existen, proyectos que se deben tener en cuenta para el desarrollo de la institución, los cuales fueron Incorporación de un sistema de gestión de aprendizaje en línea para apoyar los procesos de enseñanza, de igual manera, la Utilización de redes sociales para difundir información relevante a la comunidad educativa de la institución, la Implementación de un software para apoyar la gestión del área académica de la institución y Planificación formal de la estructura organizacional de la unidad académica.
Descargas
Referencias
Ariani, F., Gholamzadeh, A., Mukhtar, M., Sahran, S., Abdul, S. y Jaromír, J. (2017). Strategic alignment between sustainability and information systems: A case analysis in Malaysian Public Higher Education Institutions. Journal of Cleaner Production, 168, 263-270. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.09.021
Ariyanto, A., Budiyanto, D., y Joko, A. (2017). Strategic Planning of Information System (Case Study: Ministry of Religious Affairs in Southwest Sumba). International Journal of Computer Engineering and Information Technology, 9(7), 143–149.
Babbie, E. (2011). The basics of social research, 5th edition. Estados Unidos: Wadsworth Cengage learning.
Bozalek, V., Ng’ambi, D. y Gachago, D. (2013). Transforming teaching with emerging technologies: Implications for higher education institutions. South African Journal of Higher Education, 27(2), 419-436.
Dibrell, C., Craig, J. y Neubaum, D. (2014). Linking the formal strategic planning process, planning flexibility, and innovativeness to firm performance. Journal of Business Research, 67, 2000–2007. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.011
Garson, G.D. (2013). Research design. Asheboro, USA: Statistical Publishing Associates
Lee, M. y McKinney, J. (2013). Understanding and applying research design. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Martelo, R., Hamdan, M. y Jaramillo, J. (2018). Aplicación de Multipol para determinar mejor propuesta en educación de candidatos a la alcaldía de Cartagena. Revista AGLALA, 9(1), 418-429.
Martelo, R., Herrera, K. y Villabona, N. (2017). Estrategias para disminuir la deserción universitaria mediante series de tiempo y multipol. Revista Espacios, 38(45), 25.
Martelo, R., Jimenez-Pitre, I. y Jaramillo, J (2017). Definición de proyectos para ejecutar propuestas programáticas en unidades académicas de Universidades Públicas a través de la técnica MULTIPOL. Revista Espacios, 38(20), 24.
Martins, J., Branco, F., Gonçalves, R., Au-Yong-Oliveira, M., Oliveira, T., Naranjo-Zolotov, M. y Cruz-Jesus, F. (2019). Assessing the success behind the use of education management information systems in higher education. Telematics and Informatics, 38, 182-193. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.10.001
Panetto, H. y Cecil, J. (2013). Information systems for enterprise integration, interoperability and networking: theory and applications, Enterprise Information Systems, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/17517575.2012.684802
Pucciarelli, F. y Kaplan, A. (2016). Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty. Business Horizons, 59(3), 311-320. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.01.003
Sanchez-Puchol, F., Pastor-Collado, J. y Borrell, B. (2017). Towards an Unified Information Systems Reference Model for Higher Education Institutions. Procedia Computer Science, 121, 542-553. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.072
Shah, M. (2014). Impact of Management Information Systems (MIS) on School Administration: What the Literature Says. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2799-2804. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.659
Zavadskas, E.K., Vilutiene, T., Turskis, Z. y Šaparauskas, J. (2014). Multi-criteria analysis of Projects' performance in construction. Archives of Civil and Mechanical Engineering, 14(1), 114-121. https://doi.org/10.1016/j.acme.2013.07.006
Todos los textos incluidos en la Revista Tecnura están protegidos por derechos de autor. Conforme a la ley, está prohibida su reproducción por cualquier medio, mecánico o electrónico, sin permiso escrito del Comité Editorial. Los textos completos de los artículos son de acceso abierto, es decir, se pueden leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular. Las opiniones expresadas en los artículos publicados son las de los autores y no coinciden necesariamente con las del Comité Editorial ni las de la administración de la Facultad.