Published:

2024-10-03

Issue:

Vol. 18 No. 1 (2024)

Section:

Applied Engineering Vision

Prototype of a Rover as a learning outcome

Prototipo de un Rover como resultado de aprendizaje

Authors

  • Renso Mardu Molano-Pulido Escuela de Suboficiales de la Fuerza Aérea Colombiana https://orcid.org/0000-0002-0646-3589
  • Oscar Fernando Reina-Muñoz Escuela de Suboficiales de la Fuerza Aérea Colombiana
  • Cristian Camilo Serna-Franco Escuela de Suboficiales de la Fuerza Aérea Colombiana

Keywords:

Learning outcomes, technology, electronics, Rover, education, objectives (en).

Keywords:

Resultados de aprendizaje, tecnología, electrónica, Rover, educación, objetivos (es).

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Abstract (en)

The petty officer’s school “CT. Andrés M. Diaz” is aimed at continuous improvement processes through factors, characteristics, and high-quality references, which are reflected in the institution and its academic programs. The objective is to contribute to the understanding of the concepts and regulations associated with Learning Results, as an essential aspect to assess the progress that students make in their training process at the institution. This is how the school focuses its training programs on teaching Learning Results, which is why, from Aeronautical Electronics Technology, they are aligned with the objective of the institution, and from its different subjects it is possible to focus the training process on the perspective of Learning Outcomes. For this reason, this technology focused on the curricula, where a process of structure and coherent alignment between the different contents was promoted. Taking this process into account, an evaluation methodology was used, in the subjects of Electronics III and Microcontrollers, to carry out the investigation of the design of a Rover, with the help of the contents of these subjects, which served as support to carry out the different systems of this prototype, thus achieving the objective of the investigation and generating the Learning Result of the subjects involved. In the development of the prototype, the classroom of seven students was divided into three groups, two of two students and one of three respectively. The group of three students oversaw the design and structure of the Rover, the other two groups, one for the control system and the next for the part of a weather station that was incorporated into the Rover. In the final development of the prototype, the different knowledge of electronics and microcontrollers is reinforced, thus demonstrating the learning outcome proposed at the beginning of the subjects.

Abstract (es)

La Escuela de Suboficiales “CT. Andrés M. Diaz”, está encaminada a los procesos de mejoramiento continuo por medio de factores, características y referentes de alta calidad, que se reflejan en la institución y de los programas académicos de esta. El objetivo es contribuir a la comprensión de los conceptos y normativas asociados a los Resultados de Aprendizaje, como aspecto esencial para valorar los avances que los alumnos alcanzan en su proceso formativo en la institución. Es así como la escuela enfoque sus programas formativos a la enseñanza en los Resultados de Aprendizaje, es por ello por lo que, desde la Tecnología de Electrónica Aeronáutica, se alineen al objetivo de la institución, y desde sus diferentes asignaturas se logre enfocar el proceso formativo en la perspectiva de los Resultados de Aprendizaje. Por ello esta tecnología se centró en los currículos, donde se propició un proceso de estructura y alineación coherente entre los diferentes contenidos. Teniendo en cuenta este proceso, se utilizó una metodología de evaluación, en las asignaturas de Electrónica III y Microcontroladores, para realizar la investigación del diseño de un Rover, con ayuda de los contenidos de estas asignaturas, los cuales sirvieron de apoyo para realizar los diferentes sistemas de este prototipo, logrando así con el objetivo de la investigación y generando el Resultado de Aprendizaje de las asignaturas involucradas. En la elaboración del prototipo se dividió el aula de siete alumnos, en tres grupos, dos de dos alumnos y uno de tres respectivamente. El grupo de tres Alumnos se encargó del diseño y estructura del Rover, los otros dos grupos uno le correspondió el sistema de control y el siguiente la parte de una estación meteorológica que se incorporó al Rover. En el desarrollo final del prototipo se refuerza los diferentes conocimientos de electrónica y microcontroladores, demostrados así el resultado de aprendizaje planteado en el comienzo de las asignaturas.

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How to Cite

APA

Molano-Pulido, R. M., Reina-Muñoz, O. F., and Serna-Franco, C. C. (2024). Prototype of a Rover as a learning outcome. Visión electrónica, 18(1). https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770

ACM

[1]
Molano-Pulido, R.M. et al. 2024. Prototype of a Rover as a learning outcome. Visión electrónica. 18, 1 (Oct. 2024).

ACS

(1)
Molano-Pulido, R. M.; Reina-Muñoz, O. F.; Serna-Franco, C. C. Prototype of a Rover as a learning outcome. Vis. Electron. 2024, 18.

ABNT

MOLANO-PULIDO, Renso Mardu; REINA-MUÑOZ, Oscar Fernando; SERNA-FRANCO, Cristian Camilo. Prototype of a Rover as a learning outcome. Visión electrónica, [S. l.], v. 18, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770. Acesso em: 8 nov. 2024.

Chicago

Molano-Pulido, Renso Mardu, Oscar Fernando Reina-Muñoz, and Cristian Camilo Serna-Franco. 2024. “Prototype of a Rover as a learning outcome”. Visión electrónica 18 (1). https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770.

Harvard

Molano-Pulido, R. M., Reina-Muñoz, O. F. and Serna-Franco, C. C. (2024) “Prototype of a Rover as a learning outcome”, Visión electrónica, 18(1). Available at: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770 (Accessed: 8 November 2024).

IEEE

[1]
R. M. Molano-Pulido, O. F. Reina-Muñoz, and C. C. Serna-Franco, “Prototype of a Rover as a learning outcome”, Vis. Electron., vol. 18, no. 1, Oct. 2024.

MLA

Molano-Pulido, Renso Mardu, et al. “Prototype of a Rover as a learning outcome”. Visión electrónica, vol. 18, no. 1, Oct. 2024, https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770.

Turabian

Molano-Pulido, Renso Mardu, Oscar Fernando Reina-Muñoz, and Cristian Camilo Serna-Franco. “Prototype of a Rover as a learning outcome”. Visión electrónica 18, no. 1 (October 3, 2024). Accessed November 8, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770.

Vancouver

1.
Molano-Pulido RM, Reina-Muñoz OF, Serna-Franco CC. Prototype of a Rover as a learning outcome. Vis. Electron. [Internet]. 2024 Oct. 3 [cited 2024 Nov. 8];18(1). Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/22770

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