
DOI:
https://doi.org/10.14483/25009311.22619Published:
2024-12-16Issue:
Vol. 11 No. 18 (2025): Enero-junio 2025Section:
Sección CentralCuraduría decolonial para la comunitarización de los sentipensares niños. Una experiencia de investigación-creación en Aquitania, Boyacá
Decolonial curatorship for communitization of child sentipensares/feelthinking. A research-creation experience in Aquitania, Boyacá
Curadoria decolonial para a comunitarização de crianças. Uma experiência de pesquisa-criação na Aquitânia, Boyacá
Keywords:
arte, curaduría, decolonial, niñeces rurales, saberes campesinos (es).Keywords:
Art, curatorial practice, decolonial, rural childhood, rural knowledge (en).Keywords:
Arte, curadoria, decolonial, crianças rurais, Conhecimento camponês (pt).Downloads
Abstract (es)
En este artículo se plantea un ejercicio curatorial desde una perspectiva decolonial y no adultocéntrica, inspirado en el giro educativo y basado en las pedagogías de los saberes campesinos. Se trata de la revisión de una estrategia de socialización en un proceso de investigación-creación con niñas y niños de primera infancia con su comunidad en un contexto rural. Se abordan los dilemas éticos en el contexto de una etnografía sensible sobre lo que implica construir una curaduría con niñeces rurales, desde la creación de las imaginografías, concepto que se introduce como uno de los aportes de este artículo, pasando por la selección colectiva y dialógica, la creación de la narrativa curatorial no hegemónica y el montaje de la exposición enfocada en las niñeces.
Abstract (en)
In this article, a curatorial exercise is presented from a decolonial and non-adult-centric perspective, inspired by the educational turn and based on the pedagogies of rural knowledge. It involves the review of a socialization strategy in a research-creation process with young children and their community in a rural context. The ethical dilemmas are addressed within the context of sensitive ethnography regarding what it means to construct a curation with rural childhoods, from the creation of imaginographies—a concept introduced as one of the contributions of this article—through collective and dialogic selection, the creation of non-hegemonic curatorial narrative, and the assembly of the exhibition focused on childhoods.
Abstract (pt)
Neste artigo, é apresentado um exercício curatorial a partir de uma perspectiva decolonial e não
adultocêntrica, inspirado pela virada educacional
e baseado nas pedagogias dos saberes rurais.
Envolve a revisão de uma estratégia de socialização em um processo de pesquisa-criação com
crianças pequenas e sua comunidade em um
contexto rural. Os dilemas éticos são abordados
no contexto da etnografia sensível, considerando
o que significa construir uma curadoria com infâncias rurais, desde a criação de imaginografias—um
conceito introduzido como uma das contribuições
deste artigo—por meio da seleção coletiva e dialógica, da criação de uma narrativa curatorial não
hegemônica e da montagem da exposição focada
nas infâncias.
References
Berrón, A. (2022, 9 de febrero). Problematizando la curaduría de arte contemporáneo desde una perspectiva de cuidados. Coolhuntermx. «https://coolhuntermx.com/la-curaduria-desde-los-cuidados-visibilizar-la-vulnerabilidad»
Caro-Silva, A. (2020, 11 de marzo). Violeta Horcasitas: Nuevos formatos de creación y curaduría. Coolhuntermx. «https://coolhuntermx.com/violeta-horcasitas-nuevos-formatos-de-creacion-y-curaduria/»
Cappellacci, I., Guelman, A., Loyola, C., et al. (2018). Disciplinar indómitos y acallar inútiles: la educación popular y las pedagogías críticas interpeladas. En Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: Corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo XXI (pp. 27-42). Clacso. «https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15236/1/Educacion_popular.pdf»
Ciordia, C. (2021). Modalidades de agencia de niños y jóvenes en las políticas de protección en el área metropolitana de Buenos Aires, Argentina. Antípoda: Revista de Antropología y Arqueología, 42, pp. 133-153. «https://doi.org/10.7440/antipoda42.2021.06»
Corvalán, K. (2023). Volverse Barro: Prácticas artísticas contemporáneas en territorio, Victoria Entre Ríos. Artivismos, performance y artes visuales. Heterotopías, 6(11), pp. 1-16. «https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41659»
Cussiánovich, A. (2010a). Aprender la condición humana: Ensayo sobre pedagogía de la ternura. IFEJANT. «http://www.natsper.org/upload/pedagogia_de_la_ternura.pdf»
Cussiánovich, A. (2010b). Paradigma del protagonismo. En INFANT, Materiales de Trabajo, N°2. IFEJANT.
Cussiánovich, A. (2011). Hacia un nuevo contrato social por la dignidad de los niños y niñas. En INFANT, Materiales de Trabajo, N°3. IFEJANT.
Freisleben, J., & Valle, L. (2023). A curadoria artístico-pedagógica na educação infantil como um modo de acionar circunstâncias de aprendizagem. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica, 29(1), pp. 52-76. «https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/42986»
González, A. (2016). Un giro educativo: De la práctica de la curaduría a lo curatorial. Revista Errata, Saber y Poder en Espacios del Arte: Pedagogías/Curadurías Críticas, 16, 140-160. «https://revistaerrata.gov.co/edicion/errata16-saber-y-poder-en-espacios-del-arte-pedagogias-curadurias-criticas»
Greene, M. (2005). Liberar la imaginación: Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Idea Book.
Guzmán, L., & Suárez, L. (2022). Acompañemos la vida en el trabajo material: Una propuesta de indagación antropológica. Revista Colombiana de Antropología, 58(1), 175-205. «https://doi.org/10.22380/2539472X.1992»
International Council of Museums (ICOM). (2020). Informe anual 2019. ICOM. «https://icom.museum/wp-content/uploads/2020/07/2573_ICOM-RA-2019_ES_V8_web_planches.pdf.»
Liebel, M. (2019). Infancias dignas o cómo descolonizarse. Co-edición El Colectivo y Bajo Tierra Ediciones. «https://enclavedeevaluacion.com/pronatsesp/wp-content/uploads/2020/11/Infancias-Dignas-Manfred-Liebel.pdf.»
Liebel, M., Martínez, M., & Meade, P. (2023). Protagonismo infantil popular: Derechos desde abajo y participación política. Bajo Tierra Ediciones.
Magistris, G., & Morales, S. (2019). Hacia un paradigma otro: Niñxs como sujetxs políticxs co-protagonistas de la transformación social. En Niñez en movimiento: Del adultocentrismo a la emancipación (pp. 23-50). Chirimbote. «https://enclavedeevaluacion.com/pronatsesp/wp-content/uploads/2020/11/Nin%CC%83ez-en-movimiento-2019.pdf»
Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: Implicaciones para una educación rural. Investigación y Postgrado, 19(2), 13-60. «http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200003&lng=es&tlng=es.»
Núñez, C. (2005). Educación popular: Una mirada de conjunto. Desicio, 3-14. «https://infocdmx.org.mx/escuela/curso_capacitadores/educacion_popular/decisio10_saber1.pdf.»
O’Neill, P., & Wilson, M. (Eds.). (2010). Curating and the educational turn. Open Edition y De Appel Art Centre.
Padawer, A. (2022). Sobre lo que implica aprender de los otros para la antropología. Revista Colombiana de Antropología, 58(1), 197-199. «https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/issue/view/117/31.»
Pavez-Soto, I. (2017). La niñez en las migraciones globales: Perspectivas teóricas para analizar su participación. Tla-Melaua, Revista de Ciencias Sociales, 10(41), 96-113. «http://www.scielo.org.mx/pdf/tla/v10n41/1870-6916-tla-10-41-00096.pdf.»
Piedrahita, J., Giraldo, Y., Guzmán, C., et al. (2018). Pedagogía crítica y educación popular. Polifonía de voces desde la periferia colombiana. En Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: Corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo XXI (pp. 95-116). Clacso. «https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113022418/Educacion_popular.pdf»
Pinheiro-Barbosa, L. (2020). Pedagogías senti-pensantes y revolucionarias en la praxis educativo-política de los movimientos sociales de América Latina. Revista Colombiana de Educación, 1(80), 269-290. «https://doi.org/10.17227/rce.num80-10794.»
Pino, S. (2021). Praxis pedagógica campesina, apuesta alternativa recreada desde la educación popular. Boletín Redipe, 10(8), 43-54. «https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1383/1296»
Portilla, F. (2014). Memorias taciturnas del desarraigo y la territorialización. Sophia, 10(1), pp. 39-49. «http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322014000100004&lng=en&tlng=es»
Puig de la Bellacasa, M. (2017). Matters of care: Speculative ethics in more than human worlds. University of Minnesota Press.
Rivera-Cusicanqui, S. (2018). Un mundo ch`ixi es posible: Ensayos desde un presente en crisis. Tinta Limón.
Shoenberg, E. (2023, 2 de noviembre). What does it mean to decolonize a museum? Museum Next. «https://www.museumnext.com/article/what-does-it-mean-to-decolonize-a-museum/»
Schulte, C. (2019). Wild encounters: A more-than-human approach to children’s drawing. Studies in Art Education, 60(2), pp. 92-102. «https://doi.org/10.1080/00393541.2019.1600223.»
Walsh, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. En C. Walsh (Ed.), Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Tomo I (pp. 23-68). ABYA YALA Editing.
Wilches, P. (2015). Cuerpo y diversidad: Etnografías de la infancia. En M. Díaz & M. Caviedes (Eds.), Infancia y educación: Análisis desde la antropología (pp. 112-133). Pontificia Universidad Javeriana.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Estudios Artísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Journal exposes the guidelines on good practices in scientific publication, as a framework for the development and implementation of its own policies and ethics system in the publication. The Editors of the journal ARTISTIC STUDIES, select the reviewers under guidelines of impartiality and professionalism, so that they can ensure fair evaluations, the Editors guarantee the authors that the appropriate reviewers are selected for revisions of their works, and readers can trust the peer review process.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Editors are aware of the work necessary to make firm decisions and the creation of solid editorial processes, designed to manage their interests and promote an efficient and sustainable publishing system, which will benefit academic institutions, publishers of journals, the authors, those who finance the research and the readers. Good practices in scientific publication do not develop spontaneously but are consciously established and actively promoted.
Responsibilities of the authors of the works
All the authors that are reflected in the work must have actively contributed to it.
ESTUDIOS ARTÍSTICOS provides the authors with clear instructions explaining the concepts of academic authorship, specifying that the contributions should be clear. The editors of ARTISTIC STUDIES request the declaration to the authors that they meet the criteria of the journal in relation to the authorship. In the event of a conflict in the authorship of a published work, the ARTISTIC STUDIES Editors will contact the author who claims their authorship to establish the veracity of the case. If the Editors deem it appropriate, temporary access to the article in question will be closed until a final decision is made.
The documents to be published must not have been published before