Published:
2025-06-12Issue:
Vol. 11 No. 19 (2025): julio-diciembre 2025Section:
Sección CentralAproximación iconográfica a la obra de Baltasar Vargas de Figueroa. Estudio de caso: El martirio de Santa Bárbara, 1659
Iconographic Approach to the Work of Baltasar Vargas de Figueroa: Case Study—The Martyrdom of Saint Barbara, 1659
Abordagem iconográfica da obra de Baltasar Vargas de Figueroa. Estudo de caso: O martírio de Santa Bárbara, 1659
Downloads
Abstract (es)
La pintura barroca desarrollada en los talleres de América refleja el valor devocional influenciado por las directrices del Concilio de Trento, así como por libros de arte, grabados y estampas europeas, con el objetivo de promover la evangelización y presentar discursos sobre vidas ejemplares como modelos a seguir en la sociedad colonial. Este artículo ofrece una aproximación iconográfica de la obra del pintor neogranadino Baltasar Vargas de Figueroa, considerando referencias literarias como la hagiografía, la teoría de la imagen y diccionarios de símbolos, para examinar los códigos visuales que su obra, centrada en el Martirio de Santa Bárbara, transmite.
Abstract (en)
Baroque painting developed in the workshops of the Americas reflects devotional value influenced by the directives of the Council of Trent, as well as by European art books, engravings, and prints, with the aim of promoting evangelization and presenting discourses on exemplary lives as models to follow in colonial society. This article offers an iconographic approach to the work of the Neogranadine painter Baltasar Vargas de Figueroa, considering literary references such as hagiog-raphy, image theory, and symbol dictionaries to examine the visual codes conveyed by his work, centered on The Martyrdom of Saint Barbara.
Abstract (pt)
A pintura barroca desenvolvida nas oficinas da América reflete o valor devocional influenciado pelas diretrizes do Concílio de Trento, bem como pelos livros de arte, gravuras e gravuras europeias, com o objetivo de promover a evangelização e apresentar discursos sobre vidas exemplares como modelos a seguir na sociedade colonial. Este artigo oferece uma abordagem iconográfica da obra do pintor de Nova Granada Baltasar Vargas de Figueroa, considerando referências literárias como hagiografia, teoria da imagem e dicionários de símbolos, a fim de examinar os códigos visuais que sua obra, focada no Martírio de Santa Bárbara, transmite.
References
Referencias
Fuentes primarias
Archivo
S.N. (1633). [Codicilio de Ana Coro, india yanacona], Notaría 3, vol. 38. Archivo General de la Nación, Bogotá.
S.N. (1658). [Testamento de Gaspar de Figueroa], Notaría 1, vol. 58 Archivo General de la Nación, Colombia.
Impresas
Avendaño Sousa de, P. (1667). Sermón de la esclarecida virgen y ínclita martyr de Christo Sta Barbara, (México: imprenta de Juan Joseph Guillena Carrascoso. «https://bibpatrimoniales.iib.unam.mx/Record/000010623»
Carducho, V. (1633). Diálogo de la pintura, su defensa, orígenes, esencia, definición, modos y diferencias. España: Impreso con licencia de Francisco Martínez/ Biblioteca Nacional de España. «http://bdhrd.bne.es/viewer.vm?id=0000034318&page=1»
Fernández de Navarrete, M. (1825). Colección de los viajes y descubrimientos que hicieron por mas los españoles desde fines del siglo XV, (I), Madrid: Imprenta nacional.«https://www.cervantesvirtual.com/obra/coleccion-de-los-viajes-y-descubrimientos-que-hicieron-por-mar-los-espanoles-desde-fines-del-siglo-xv--con-varios-documentos-tomo-1/»
Juan Pablo II. (1987). Carta Apostólica Duodecimum Saecolum del sumo pontífice Juan Pablo II a los obispos de la Iglesia Católica, al cumplirse el XII centenario del II Concilio de Nicea (4 de diciembre de 1987). «https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/apost_letters/1987/documents/hf_jp-ii_apl_19871204_duodecimum-saeculum.pdf»
López de Ayala, I. (Trad.). (1847). El sacrosanto Ecuménico Concilio de Trento (1545-1563). «https://libros.uchile.cl/files/presses/1/monographs/177/submission/proof/3/»
Rybadeneira, P. (1790). Flos Sanctorum de la vida de los santos, e historia general en que se escribe la vida de la virgen sacratissima madre de Dios Madrid: imprenta de José Texido 1790, 75. «https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/flos-sanctorum-y-historia-general-en-que-se-escrive-la-vida-de-la-virgen-sacratissima-y-de-los-santos-antiguos--0/html/»
Vorágine de la, S. (1997). La Leyenda Dorada. Vol. II, Madrid: Alianza Editorial. «https://archive.org/details/santiago-de-la-voragine-la-leyenda-dorada/Santiago%20de%20la%20Voragine%2C%20La%20leyenda%20dorada.%20Tomo%20II/»
Fuentes secundarias
Acuña, L. (1973). Siete ensayos de arte colonial en la Nueva Granada. Bogotá: Bolsilibros de la Academia Colombiana de Historia, Número 24.
Belting, H. (2009). Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la era del arte. Madrid: Akal.
Borja, J. (2020a). Los ingenios del papel. Geografía de la pintura y la cultura visual en la América Española. Bogotá: Uniandes.
Borja, J. (2020b). Bárbara martirio de santa. ARCA. «https://arcav1.uniandes.edu.co/artworks/16802»
Cecchini, N. (1976). Dizionario sinottico di iconologia. Bologna: Pàtron editore.
Certeau de, M. (2010) .La escritura de la historia. México: Universidad Iberoamericana.
Chevalier, J. (dir.). (1986). Diccionario de los símbolos, Barcelona: Herder.
Cirlot, J. (1992). Diccionario de símbolos, Barcelona: Labor.
Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Alfanje. «https://dle.rae.es/alfanje».
Fajardo de Rueda, M. (coord.). (1992). Catálogo Santa Bárbara: Conjuro de las tormentas. Bogotá: Banco de la República, Museo de Arte Religioso. «https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll18/id/540»
Freedberg. D. (1989). El poder de la imagen. Madrid: Cátedra.
Garavito, F., Gil Tovar, F., Restrepo Uribe, F. (1989). Los Figueroa. Aproximación a su época y pintura. Bogotá: Villegas Editores.
Gruzinski, S. (2003). La guerra de las imágenes. De Colón a “Blade Runner” (1492-2019). México: Fondo de Cultura Económica.
Hernández de Alba, G. (1938). Teatro del arte colonial. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 1938)
Hernández de Alba, G. (1955). Juan Bautista Vásquez Ceballos. Baltasar Vargas de Figueroa. Hojas de Cultura Popular, 54. Bogotá.
Lorente, M. (2022). La gran persecución de Diocleciano. Revista la Razón Histórica, 54, 69-84. «https://www.revistalarazonhistorica.com/54-4/»
Mancera Casas, J., Alzate Montes, C., Benavides Silva, F. (2015). Arquidiócesis de Bogotá, 450 años: miradas sobre su historia. Bogotá: USTA.
Marin, L. (2009). Poder, representación, imagen. Prismas, Revista de historia intelectual, 13(2),135-153. «https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=387036808001»
Mujica Pinilla. R. (2005). Rosa Limensis. Mística política e iconografía en torno a la patrona de América. México: Fondo de Cultura Económica
Real Academia de la Historia. Carvallo de la Parra, Gregorio. «https://dbe.rah.es/biografias/61036/gregorio-carvallo-de-la parra#:~:text=Pintor.,de%20Ligorio%2C%20fechado%20en%201659.»
Rubial García, A. y Bienko de Peralta, D. (2011). Cuerpo y Religión en el México Barroco, México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Stoichita, V. (1996). El ojo místico. Pintura y visión religiosa en el Siglo de Oro español. Madrid: Alianza.
Villalobos Acosta. M. (2012). Artificios en un palacio celestial. Retablos y cuerpos sociales en la iglesia de San Ignacio. Santafé de Bogotá, siglos XVII-XVIII. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Colección Cuadernos Coloniales.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Visitas
Downloads
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Journal exposes the guidelines on good practices in scientific publication, as a framework for the development and implementation of its own policies and ethics system in the publication. The Editors of the journal ARTISTIC STUDIES, select the reviewers under guidelines of impartiality and professionalism, so that they can ensure fair evaluations, the Editors guarantee the authors that the appropriate reviewers are selected for revisions of their works, and readers can trust the peer review process.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Editors are aware of the work necessary to make firm decisions and the creation of solid editorial processes, designed to manage their interests and promote an efficient and sustainable publishing system, which will benefit academic institutions, publishers of journals, the authors, those who finance the research and the readers. Good practices in scientific publication do not develop spontaneously but are consciously established and actively promoted.
Responsibilities of the authors of the works
All the authors that are reflected in the work must have actively contributed to it.
ESTUDIOS ARTÍSTICOS provides the authors with clear instructions explaining the concepts of academic authorship, specifying that the contributions should be clear. The editors of ARTISTIC STUDIES request the declaration to the authors that they meet the criteria of the journal in relation to the authorship. In the event of a conflict in the authorship of a published work, the ARTISTIC STUDIES Editors will contact the author who claims their authorship to establish the veracity of the case. If the Editors deem it appropriate, temporary access to the article in question will be closed until a final decision is made.
The documents to be published must not have been published before





