DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.24.a3Published:
06/14/2016Issue:
Vol. 24 No. 1 (2016): January-April 2016Section:
Science EducationLa enseñanza de la química desde la perspectiva de la Química Verde
The teaching of chemistry from the Green Chemistry perspective
Keywords:
Green Chemistry, Chemistry and Society, Ministerial Programs, Natural Science teaching (en).Keywords:
Química Verde, enseñanza de las Ciencias Naturales, Química y Sociedad, programas de estudio (es).Downloads
Abstract (es)
La Química Verde, como área de investigación, se comprende como el desarrollo de metodologías para modificar los productos o procesos con la finalidad de reducir o eliminar los riesgos que existen para el medio ambiente y la salud. De este modo, permite proyectar líneas de investigación en la construcción de un conocimiento y enfoques didácticos de las ciencias, y para ser considerada como parte de los programas Ministeriales. El objetivo del estudio fue conocer y comprender el significado que le otorgan los(as) docentes del área a la Química Verde como perspectiva para su enseñanza. A partir de los discursos emanados por los docentes participantes del estudio, se construyeron 4 categorías, las cuales son: la Química Verde como: contexto para la enseñanza de la química, medio de apropiación significativo del aprendizaje de la química, motivadora de la conciencia ambiental y reflejo de la Institución y su relación con los docentes.
Abstract (en)
Green Chemistry (GC), as a research area, understood as the development of methodologies to modify products or processes in order to reduce or eliminate the risks posed to the environment and human health. Thus it is allowing research project lines in building knowledge and didactic approaches of the sciences, and to be considered as part of the ministerial programs. The objective of this study was to know and understand the significance given by teachers in the area to GC as a perspective for education. From the speeches issued by teachers participating in the study, four categories, was built. GC as: context for teaching chemistry, through significant learning chemistry appropriation, motivating environmental awareness and reflection of the institution and its relationship with teachers.
References
Aduriz-Bravo, A. (2005). Hacia una didáctica de las ciencias experimentales basada en modelos. Segundo Congreso Internacional de Didáctica.
Aleixandre, M. (1997). Didáctica de las Ciencias Experimentales. ALAMBIQUE.
Anastas, P., & Kirchhoff, M. (2002). Origins, Currents Status, and Future Challenges of Green Chemistry . Accounts of Chemical Research, 35, 686-694.
Anastas, P., & Warner, J. (1998). Green Chemistry. Theory and practice . Oxford: Oxford University Press.
Anastas, P., & Warner, J. (2000). Green Chemistry: Theory and Practice. Estados Unidos: Oxford.
Anastas, P., & Williamson, T. (1996). Green Chemistry: An Overview. In Green Chemistry: Design Chemistry for the Environment. Washington, DC: ACS Synposium Series 626.
Andraos, J. (2011). A Database Tool for Process Chemists and Chemical Engineers to Gauge the Material and Synthetic Efficiencies of Synthesis Plans to Industrially Important Targets. Pure Appl. CHem, 83, 1362-1378.
Beyond Benning. (2014). http://www.beyondbening.org/about.html.
Bourne, R., & Poliakoff, M. (2011). Green Chemistry: what is the way forward? Mendeleev Commun, 21(5), 235-238.
Clark, J., Hunt, A., & Summerton, L. (2009). Green Chemistry for postgraduates. Educación Química.
Dunn, P. (2012). The importance of Green Chemistry in Process research and Development. Chem. Soc.Rev, 41, 1452-1461.
Eggleston, J. (1992). Teaching design and Technology. Buckingham: Open University Press.
Fernades de Goes, L., Hernrique Leal, S., Corio, P., & Fernadez, C. (2013). Aspecto do conhecimiento pedagógico do conteúdo de química verde em professores universitarios de química. Edu. quím., , 113-123.
García, E., González, J., López, A., Luján, J., Gordillo, M., Osorio, C., & Valdés, C. (2001). Ciencia, Tecnología y Sociedad: Una aproximación conceptual. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Gimeno Sacristan, J., & Pérez Gomez, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
Izquierdo, M. (2003). Un nuevo enfoque de la Enseñanza de la Química: Contextualizar y Modelizar. Anales de La Asociación Química Argentina.
Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencias. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: PAIDOS.
Macedo, B., Katzkowicz, R, & Quintanilla , M. (2006). La educación de los derechos humanos desde una visión naturalizada de la ciencia y su enseñanza: aportes para la formación ciudadana. Construyendo ciudadanía a través de la educación científica. Santiago: UNESCO.
Meinardi, E. (2010). Educar en Ciencias. Buenos Aires: PAIDOS.
Meinardi, E., Revel-Chion, A., & González, E. (1998). Teoría y práctica de la educación ambiental. Buenos Aires, Argentina: AIQUE.
Mestres, R. (2010). A brief structured view of Green Chemistry: Principles and Practice. Chemical Society Reviews, 301-312.
Mestres, R. (2011). Química Sostenible. Madrid: Síntesis.
MINEDUC. (2014). Ministerio de Educación de Chile. Obtenido de http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/w3-channel.html
Moreira, M. (1994). Cambio conceptual : crítica a modelos actuales y una propuesta a a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Science and Mathematics Educations for the 21 st Century: Towards Innovatory Approaches. Concepción.
Mucchielli, A. (2001). Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. SINTESIS.
REDQS. (2014). Red Española de Química Sostenible. Obtenido de Http://redqs.s43eatj.com/redqs//presentacion/es/mision.jsp
Solbes-Matarredona, J., & Torres-Merchán, N. Y. (2015). Alternativas para reflexionar aspectos críticos de la ciencia en el aula. Revista Científica, 2(22), 31-44. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.22.a3
Taylor , S., & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós .
Winterton, N. (2001). Green Chem, 3, 73-75.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.