DOI:
https://doi.org/10.14483/25009311.22434Published:
2024-08-12Issue:
Vol. 10 No. 17 (2024): Julio-diciembre 2024Section:
Sección CentralRecuperando la memoria comunitaria del municipio de Nemocón (Colombia) a partir del estudio del cuadro de la Virgen de Checua.
Recovering the community memory of the municipality of Nemocón (Colombia) from studying the painting of the Virgin of Checua
Recuperando a memória comunitária do município de Nemocón (Colômbia) a partir do estudo da pintura da Virgem de Checua
Keywords:
Tradición oral, patrimonio material e inmaterial, territorio, archivo documenta (es).Keywords:
Oral tradition, material and intangible heritage, territory, documentary archive (en).Keywords:
Tradição oral, património material e imaterial, território, arquivo documental (pt).Downloads
Abstract (es)
El presente artículo explora cómo la investigación desde las artes plásticas, aplicando específicamente la metodología basada en artes, al estudio historiográfico del cuadro de la Virgen de Checua, (resguardado hoy en día en el templo parroquial del municipio de Nemocón, Colombia), ha permitido reconocer parte de la historia misma de esta obra, y además, explorar su relación con hechos y momentos históricos de relevancia para el municipio, tales como la fundación misma de la población, hasta batallas de guerras civiles. De igual forma, cómo el uso de esta metodología ha permitido abrir nuevos campos de indagación relacionados con la memoria comunitaria, los álbumes fotográficos familiares, el patrimonio artístico y la historia misma de Nemocón y de la región, gracias a la puesta en diálogo de las narraciones orales de los adultos mayores, los fondos documentales y archivos fotográficos, en pro tanto de reconstruir la historia del óleo de la Virgen, como de la región a la que históricamente ha pertenecido. Esta apertura ha dado espacio a que diferentes áreas del conocimiento, como la antropología, se interesen en eventos y lugares pasados por alto en investigaciones anteriores. Así mismo, este material ha servido como base para la producción de piezas plásticas, y a partir de dichos resultados de se ha logrado acercar tanto a la población en general, como a las autoridades religiosas, al patrimonio cultural e histórico, logrando de esta manera una mayor comprensión sobre la importancia de los bienes patrimoniales materiales e inmateriales, y de sus propias historias, tanto personales como familiares.
Abstract (en)
This article explores how research from the plastic arts, specifically applying the arts-based methodology, to the historiographic study of the painting of the Virgin of Checua, (kept today in the parish temple of the municipality of Nemocón, Colombia), has allowed us to recognize part of the history of this work, and also explore its relationship with historical events and moments of relevance to the municipality, such as the very foundation of the population, and battles of civil wars. Likewise, the use of this methodology has allowed us to open new fields of inquiry related to community memory, family photo albums, artistic heritage, and the history of Nemocón and the region itself, thanks to the dialogue between the oral narratives of the elderly, the documentary collections and photographic archives, to reconstruct the history of the oil painting of the Virgin, as well as the region to which it has historically belonged. This outset has allowed different areas of knowledge, such as anthropology, to become interested in events and places overlooked in previous research. Likewise, this material has served as a basis for the production of plastic pieces, and, based on the results of these creations, it has been possible to bring both the general population and religious authorities closer to the cultural and historical heritage, thus achieving a greater understanding of the importance of material and intangible heritage assets and their own stories, both in a personal and familiar way
Abstract (pt)
Este artigo explora como a pesquisa das artes visuais, especificamente aplicando a metodologia baseada nas artes, ao estudo historiográfico da pintura da Virgem de Checua, (hoje abrigada na igreja paroquial do município de Nemocón, Colômbia), permitiu reconhecer parte da história desta obra, e também explorar sua relação com eventos históricos e momentos de relevância para o município. como a própria fundação da população, para batalhas de guerras civis. Da mesma forma, como o uso dessa metodologia possibilitou abrir novos campos de investigação relacionados à memória comunitária, álbuns de fotos de família, patrimônio artístico e a história de Nemocón e da própria região, graças ao diálogo das narrativas orais dos idosos, fundos documentais e arquivos fotográficos, para reconstruir a história da pintura a óleo da Virgem e da região a que historicamente pertenceu. Essa abertura deu espaço para que diferentes áreas do conhecimento, como a antropologia, se interessassem por eventos e lugares negligencia[1]dos em pesquisas anteriores. Da mesma forma, esse material tem servido de base para a produção de peças plásticas e, a partir desses resultados criativos, foi possível aproximar tanto a população em geral quanto as autoridades religiosas do patrimônio cultural e histórico, conseguindo assim uma maior compreensão da importância dos bens patrimoniais materiais e imateriais, e suas próprias histórias, tanto pessoais quanto familiares
References
Acosta Luna, O. I. (2011). Milagrosas imágenes marianas en el Nuevo Reino de Granada. Madrid: Iberoamericana. Archivo General de la Nación. (26 de julio de 1600). Fondos Documentales, VISITAS-VEN:SC.62,15,D.11.
Nemocón, Siratá, Nemuza: doctrina y construcción de iglesia. Nemocón. Obtenido de Archivo General de la Nación.
Bastero, J. L. (2004). Sinopsis Histórica de las Letanías Lauretanas. En Dar razón de la esperanza. Homenaje al Prof. Dr. José Luis Illanes (pp. 1339- 1362). Navarra: Universidad de Navarra.
Betancourt Echeverry, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica: lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo. La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 125-134). Bogotá: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Biblioteca Parroquial de Nemocón. (1748-1869). Libro de Fabrica. Inventarios. Nemocón.
Caballero Herrera, G. (2011). Lamento de Guerrero. Monografía de Nemocón. Chía: Matices Publicidad.
Cuervo, N. (1791). Curas-Obispos. [Informe del cura parroco Don Nicolas Cuervo sobre sus productos anuales entre 1847 a 1891]. Nemocón: Archivo General de la Nación.
Fandiño, P. L. (2004). Las letanías Peruanas. Tesoros de la Fe.
Forero, M. (4 de noviembre de 2023). Entrevista. C. G. Rodríguez (entrevistador).
Gómez Castañeda, D. R. (2015). La valoración documental de fotografías tomadas en la primera mitad del siglo XX de familias bogotanas. Bogotá: Universidad de La Salle.
Hurtado, A. R. (8 de abril de 2023). Entrevista. C. G. Rodríguez (entrevistador). Labarga, F. (2004). El posicionamiento inmaculista en las cofradías españolas. Anuario de la Historia de la Iglesia, vol III, pp. 23-44.
Mantilla, L. C. (1987). Los Franciscanos en Colombia, tomo II (1600-1700). Bogotá: Kelly.
Marín Viadel, R. (2017). A/r/tografía Social: un enfoque metodológico en el contexto de las investigaciones sobre Artes Visuales y Educación. En R. Marín Viadel, & J. Roldán Ramirez, Ideas Visuales, Investigación basada en artes e investigación artística (pp. 30-45). Granada: Universidad de Granada.
Orjuela Quintero, L. A. (1999). Nemocón: Sal y cultura. Nemocón: Impresos Calidad.
Orjuela Quintero, L. A. (1999). Nemocón: Sal y Cultura. Nemocón: Impresos Calidad.
Ortiz García, C., Sánchez-Carretero, C., & Cea Gutiérrez, A. (2005). Maneras de Mirar. Lecturas antropológicas de la fotografía. Madrid: Concejo Superior de Investigaciones Científicas.
Oviedo, B. V. (1930). Cualidades y Riquezas del Nuevo Reino de Granada. Bogotá: Imprenta Nacional. Redacción El Tiempo. (8 de febrero de 1997). Una reliquia llamada Santa Bárbara. El Tiempo.
Schenone, H. (2008). Santa María: Iconografía del arte colonial. Buenos Aires: Educa. Silva Vargas, V. (27 de agosto de 2019). Señor de la Piedra de Sopó, una devoción de 266 años. Aleteia.
Torres, P. (8 de julio de 2023). Entrevista. C. G. Rodríguez (entrevistador).
Vancina, J., & Udina, D. (2007). Tradición oral, historia oral: Logros y perspectivas. Historia, Antropología y Fuentes Orales, 37, pp. 151-163
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Estudios Artísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Journal exposes the guidelines on good practices in scientific publication, as a framework for the development and implementation of its own policies and ethics system in the publication. The Editors of the journal ARTISTIC STUDIES, select the reviewers under guidelines of impartiality and professionalism, so that they can ensure fair evaluations, the Editors guarantee the authors that the appropriate reviewers are selected for revisions of their works, and readers can trust the peer review process.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Editors are aware of the work necessary to make firm decisions and the creation of solid editorial processes, designed to manage their interests and promote an efficient and sustainable publishing system, which will benefit academic institutions, publishers of journals, the authors, those who finance the research and the readers. Good practices in scientific publication do not develop spontaneously but are consciously established and actively promoted.
Responsibilities of the authors of the works
All the authors that are reflected in the work must have actively contributed to it.
ESTUDIOS ARTÍSTICOS provides the authors with clear instructions explaining the concepts of academic authorship, specifying that the contributions should be clear. The editors of ARTISTIC STUDIES request the declaration to the authors that they meet the criteria of the journal in relation to the authorship. In the event of a conflict in the authorship of a published work, the ARTISTIC STUDIES Editors will contact the author who claims their authorship to establish the veracity of the case. If the Editors deem it appropriate, temporary access to the article in question will be closed until a final decision is made.
The documents to be published must not have been published before