DOI:

https://doi.org/10.14483/23448350.3708

Published:

07/06/2012

Issue:

Vol. 14 No. 2 (2011): June-December 2011

Section:

Science and Engineering

Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)

Modeling tool specific domain (DSM) modules for building on learning management system (LMS)

Authors

  • Carlos Enrique Montenegro Marín Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Paulo Alonso Gaona García Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Juan Manuel Cueva Lovelle Universidad de Oviedo
  • Oscar Sajuan Martínez Universidad de Oviedo

Keywords:

Model-Driven Architecture (MDA), metamodel, ecore meta-metamodel, Eclipse Modeling Framework (EMF), Meta Object Facility (MOF), Graphical Modeling Framework (GMF), moodle (en).

Keywords:

Model-Driven Architecture (MDA), metamodel, ecore metametamodel, Eclipse Modeling Framework (EMF), Meta Object Facility (MOF), Graphical Modeling Framework (GMF), moodle, (es).

Abstract (es)

The general objective is to make domain-specific modeling for the construction of modules of learning management systems (LMS) platform independent. For this, the start point is a metamodel for the contruction a domain specific language (DSL), that with model-driven engineering (MDE) and applying the appropriate transformations are achieved from a independent model platform, deploy this model with LMS modules in moodle.

Abstract (en)

The general objective is to make domain-specific modeling for the construction of modules of learning management systems (LMS) platform independent. For this, the start point is a metamodel for the contruction a domain specific language (DSL), that with model-driven engineering (MDE) and applying the appropriate transformations are achieved from a independent model platform, deploy this model with LMS modules in moodle.

References

Budinsky, F., Steinberg, J., Merks, E., Ellersick, R. & Gorse, T. (2009). EMF: Eclipse Modeling Framework. USA: Addison-Wesley.

Foundation, T. E. (2007). “bug in map generation of the GMF tutorial”. En Retrieved [en línea]. Disponible en: https://bugs.eclipse.org/bugs/show_bug.cgi?id=189410 [consultado en enero de 2011].

Foundation, T. E. (2010). “ATL”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://www.eclipse.org/atl/ [consultado en diciembre de 2010].

Foundation, T. E. (2010). “GMF Tutorial”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: from http://wiki.eclipse.org/GMF_Tutorial [consultado en diciembre de 2010].

Foundation, T. E. (2010). “Graphical Modeling Project (GMP)”. En Retrieved [en línea]. Disponible en: http://www.eclipse.org/modeling/gmp/ [consultado en diciembre de 2010].

Foundation, T. E. (2010). “M2T-JET”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://wiki.eclipse.org/M2T-JET [consultado en diciembre de 2010].

Foundation, T. E. (2010). “MOFScript”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://www.eclipse.org/gmt/mofscript/ [consultado en diciembre de 2010].

Foundation, T. E. (2010). “XPand”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://wiki.eclipse.org/Xpand [consultado en diciembre de 2010].

García Díaz, V. & Cueva Lovelle, J. (2010). Ingeniería Dirigida por Modelos. Oviedo.

González, A. (2009). Guía de apoyo para el uso moodle 1.9.4 Usuario Desarrollador. Informática. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Ivorra, R. (2009). Tutorial: Creación de un módulo actividad. Moodle (1.9.3).

Kleppe, A. Warmer, J. & Bast, W. (2003). MDA Explained: The Model Driven ArchitectureTM: Practice and Promise. Addison Wesley.

Mellor, S., Scott, K., Uhl, A. & Weise, D. (2004). MDA Distilled: Principles of Model-Driven Architecture. Addison Wesley.

Montenegro, C., Cueva, J. & San Juan, O. (2011). “Generation of metamodel in ecore with start point in an ontology for learning management systems (LMS)”. En Journal of Web Engineering.

Moodle. (2011). “Moodle”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://moodle.org/ [consultado en febrero de 2011].

Obeo. (2010). “Acceleo”. En Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://www.eclipse.org/acceleo/ [consultado en diciembre de 2010].

Oldevik, J. (2009). MOFScript User Guide Version 0.8 (MOFScript v 1.3.6).

O. M. G. (2007). MOF 2.0/XMI Mapping, Version 2.1.1. Object Management Group: 120.

Others, I. C. a. (2006, 2006). “Package org.eclipse.emf.ecore”. En. Retrieved, [en línea]. Disponible en: http://download.eclipse.org/modeling/emf/emf/javadoc/2.6.0/org/eclipse/emf/

ecore/package-summary.html [consultado en diciembre de 2010]-

Yamada, S., Hishitani, J. & Osaki, S. (1993). “Software-reliability growth with a Weibull testeffort: a model and application”. IEEE Transactions on Reliability, vol. 42, núm.1, pp. 100-106.

How to Cite

APA

Montenegro Marín, C. E., Gaona García, P. A., Cueva Lovelle, J. M., and Sajuan Martínez, O. (2012). Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS). Revista Científica, 14(2), 138–149. https://doi.org/10.14483/23448350.3708

ACM

[1]
Montenegro Marín, C.E. et al. 2012. Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS). Revista Científica. 14, 2 (Jul. 2012), 138–149. DOI:https://doi.org/10.14483/23448350.3708.

ACS

(1)
Montenegro Marín, C. E.; Gaona García, P. A.; Cueva Lovelle, J. M.; Sajuan Martínez, O. Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS). Rev. Cient. 2012, 14, 138-149.

ABNT

MONTENEGRO MARÍN, Carlos Enrique; GAONA GARCÍA, Paulo Alonso; CUEVA LOVELLE, Juan Manuel; SAJUAN MARTÍNEZ, Oscar. Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS). Revista Científica, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 138–149, 2012. DOI: 10.14483/23448350.3708. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/3708. Acesso em: 9 dec. 2024.

Chicago

Montenegro Marín, Carlos Enrique, Paulo Alonso Gaona García, Juan Manuel Cueva Lovelle, and Oscar Sajuan Martínez. 2012. “Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)”. Revista Científica 14 (2):138-49. https://doi.org/10.14483/23448350.3708.

Harvard

Montenegro Marín, C. E. (2012) “Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)”, Revista Científica, 14(2), pp. 138–149. doi: 10.14483/23448350.3708.

IEEE

[1]
C. E. Montenegro Marín, P. A. Gaona García, J. M. Cueva Lovelle, and O. Sajuan Martínez, “Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)”, Rev. Cient., vol. 14, no. 2, pp. 138–149, Jul. 2012.

MLA

Montenegro Marín, Carlos Enrique, et al. “Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)”. Revista Científica, vol. 14, no. 2, July 2012, pp. 138-49, doi:10.14483/23448350.3708.

Turabian

Montenegro Marín, Carlos Enrique, Paulo Alonso Gaona García, Juan Manuel Cueva Lovelle, and Oscar Sajuan Martínez. “Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS)”. Revista Científica 14, no. 2 (July 6, 2012): 138–149. Accessed December 9, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/3708.

Vancouver

1.
Montenegro Marín CE, Gaona García PA, Cueva Lovelle JM, Sajuan Martínez O. Herramienta de modelado de dominio específico (DSM) para la creación de módulos en sistemas de gestión del aprendizaje (LMS). Rev. Cient. [Internet]. 2012 Jul. 6 [cited 2024 Dec. 9];14(2):138-49. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/3708

Download Citation

Visitas

389

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
No
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Loading...