DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.812Published:
08/25/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Nuevas tecnologías y la enseñanza de la físicaImplementación de las TIC en la enseñanza de la física, factibilidad y eficacia en nuestro país
IMPLEMENTATION OF TIC IN TEACHING PHYSICS, FEASIBLE AND EFFECTIVE IN OUR COUNTRY
Keywords:
TIC, education, school, educative material (en).Keywords:
TIC, enseñanza, escuela, material educativo (es).Downloads
Abstract (es)
Desde hace algunas décadas se han venido incorporando las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como complemento del material educativo, con lo que se esperaba un fuerte impacto en los métodos de enseñanza, revolucionando así la educación tanto escolar como universitaria. (Eduteka, 2007)A partir del surgimiento de la web y su uso en la enseñanza se especulaba una transformación educativa en países desarrollados e incluso en los países del tercer mundo (Eduteka, 2007); no obstante algunos autores hablan de un aumento en la brecha entre el nivel educativo de las escuelas latinoamericanas y las escuelas que hacen parte de los miembros de la Organizaciones para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Con el fin de hacer una evaluación de la implementación de las TIC en la enseñanza y en particular en la enseñanza de la física en Colombia, se recopiló información reportada por diferentes autores en relación con el tema, la cual fue sistematizada y analizada. En este artículo se presentan los resultados de dichos análisis y a partir de estos se plantean algunos aspectos asociados con la eficacia y la factibilidad del empleo de las Tic en nuestro país, los cuales pueden ser tenidos en cuenta tanto por investigadores como por usuarios de estas tecnologías.Abstract (en)
For some decades they have come incorporating the Technologies from the Information and the Communication (TICs) to complement the educative material, and so a fort was expected as much impact in the methods of education revolutionizing therefore the education student as university. (Eduteka, 2007) From the sprouting of the Web and its use in education an educative transformation in developed countries and in the countries of the Third World was even speculated on (Eduteka, 2007); despite some authors the educative level of the Latin American school and the school in Member States of theOrganization for the Economic Cooperation and the Development speak of an increase inthe breach between. With the purpose of in particular to make an evaluation of theimplementation of the TICs in education and in education of the physics in Colombia,information reported by different authors in relation to the subject was compiled, whichwas systematized and analyzed. In this article the results of this analysis appear and fromthese some aspects associated with the effectiveness and the feasibility of the use of theTics in our country consider, which can as much be considered by investigators as byusers of these technologies.References
Casanova, G. W. (2002). Redie. Recuperado el 11 de 04 de 2010, de Revista Electrónica de Investigación Educativa: http://redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenido-waldegg.html Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. Teachers College Press., 19.
Eduteka. (01 de septiembre de 2007). http://www.eduteka.org/. Recuperado el 1 de Marzo de 2010, de http://www.eduteka.org/PorQueTIC.php: http://www.eduteka.org/PorQueTIC.php
Eduteka, Stelacio, D., & Kietel , j. (01 de 12 de 2009). Eduteka. Recuperado el 12 de 04 de 2010, de http://www.eduteka.org/imprimible.php?num=1027 Figueroa, W. (16 de 12 de 2006). un caso exitoso de enseñanza de las tic. (Eduteka, Entrevistador)
Ministerio Nacional De Educación. (2006). http://www.plandecenal.edu.co/. Recuperado el 21 de Marzo de 2010, de http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/w3-channel.html: http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/w3-channel.html
Moreno, J. G. (2003). Plataformas digitales y sus. Revista Complutense de Educación Vol. 14 Núm. 2, 563-588.
Navarro, J. (2009). Elaboración de una herramienta para la evaluación de Software Educativo de Mecánica Clásica. Bogota.
Thierry Karsenti, F. L. (2001). Les TIC au coeur de la pédagogie universitaire :. En F. L. Thierry Karsenti, Les TIC au coeur de la pédagogie universitaire : (págs. 174 - 177). Québec: Presses de l'Université du Québec.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.