DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.1253Published:
08/27/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Proyectos y actividades de aula en la enseñanza de la físicaExperiencias de aula con materiales magnéticos y caracterización del magnetismo en la escuela secundaria
CLASSROOM EXPERIENCES WITH MAGNETIC MATERIALS AND MAGNETIC CHARACTERIZATION OF HIGH SCHOOL
Keywords:
magnetism, hypothesis, scenario and Phenomenon (en).Keywords:
Magnetismo, Hipótesis, Experiencias y Fenómeno (es).Downloads
Abstract (es)
El siguiente trabajo, tiene como propósito enriquecer la experiencia y la relación estudiante-fenómeno magnético, para la obtención de postulados respecto a las teorías sobre magnetismo, reconociendo en el aula de clase, cómo los estudiantes de secundariade grados sexto, decimo y undécimo del Liceo Normandía, pueden caracterizar el fenómeno del magnetismo. Esto, a partir de la interacción y observación de determinados tipos de materiales magnéticos, como ferromagnéticos y paramagnéticos. Lo que se pretende, es desde un trabajo experimental, mostrar la forma en que los estudiantes interpretan los fenómenos magnéticos con experiencias sencillas, obteniendo análisis detallados sobre las formas de explicarlos.Abstract (en)
The following article is proposed to improve the experience and the relation student-phenomenon, to obtain assumptions for theories of magnetism, recognizing how high school students in grades sixth, tenth and eleven of the school Liceo Normandia cancharacterize the phenomenon of magnetism. This is based on the interaction and observation of certain types of magnetic materials, such as, ferromagnetic and paramagnetic among others. The requirement is from an experimental study, showing the way in the students interpret magnetic phenomenon with simple experiments, obtaining a detailed analysis about ways to explain it.References
Martina, E. y Tagüeña, J (1997) De la brújula al espín. México DF: Fondo de cultura económica, S.A. DE C. V.
Moreira, M. y Greca, I., 2004). Obstáculos representacionales mentales en el aprendizaje de Conceptos cuánticos, en Cambio conceptual, obstáculos representacionales, modelos mentales, esquemas de asimilación y campos conceptuales (UFRGS, Porto alegre)
Gilbert, W. (1600). Magnete Magnetiasque Corporibus et de Magno Magnete Tellure Physiologia Nova. Londres: Dover Publications, Inc.
Rudolf F. G. (1968).traducido por Postigo L. Electricidad experimental para todos. Barcelona. Editorial Ramón Sopena, S.A.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.