DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.3701Published:
07/06/2012Issue:
Vol. 14 No. 2 (2011): June-December 2011Section:
Science EducationLa calidad de la educación superior en Colombia
Quality of Higher Education in Colombia
Keywords:
Quality, higher education, neoliberalism, State, nation (en).Keywords:
Calidad, educación superior, neoliberalismo, Estado, nación (es).Downloads
Abstract (es)
Este texto muestra los resultados de la investigación, “La calidad de la educación superior en Colombia en el nuevo orden mundial”, la cual pretendía hacer una aproximación a la problemática que se teje en torno al hecho de que la educación superior tiene problemas estructurales relacionados con la calidad, debido a que está sometida a la lógica del mercado; y, específicamente, dar una solución a la pregunta:¿cómo es que la lógica del mercado genera problemas estructurales relacionados con la calidad en la educación superior en Colombia? Para lograr el cometido anterior, se utilizó como metodología el análisis crítico del discurso, lo que permitió plantear una aproximación al concepto de calidad de la educación superior, así como también, mostrar algunas de las contradicciones que subyacen cuando los gobiernos tratan de llevar a la práctica este concepto. Por último se plantearon algunas propuestas y conclusiones alrededor del tema.Abstract (en)
This paper shows the results of the research, “Quality of Higher Education in Colombia in the New World Order”, which intended to make an approach to the problem woven around the fact that higher education has structural problems related to quality, due to its submission to the logic of the market, and specifically this paper tries to solve the question: Why the logic of the market generates structural problems related to quality of higher education in Colombia? In order to achieve this goal, we used the critical discourse analysis methodology, which allowed us to propose an approach to the quality in higher education concept, and also to propose some contradictions that lie when governments try to implement this concept. Finally, we made some proposals and conclusions about this topic.References
Bourdieu, P. (2005).Capital cultura, escuela y espacio Social. México: Siglo Veintiuno.
Bruner, J. (1989). “El lenguaje de la educación”. En: Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.
Bruner, I. & Morell, A. (1998). Clases, educación y trabajo. Madrid: Trotta.
Consejo Nacional de Acreditación (noviembre de 2006). “Lineamientos Para la Acreditación de Programas”. Bogotá.
De Sousa Santos, B. (2005). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Estrada, A. (2003). La contra revolución educativa. Bogotá: Unibiblos.
Estrada, A. (2004). Construcción del Modelo Neoliberal en Colombia 1970-2004. Colombia: Ediciones Aurora.
Giraldo, U.,Abad, D. & Díaz,E. (s. f.). Bases para una Política de Calidad de la Educación Superior en Colombia, [en línea]. Disponible en: http://cms-static.colombiaaprende.edu.co/cache/binaries/articles-186502_doc_academico10.pdf?binary_rand=8818 [consultado el 10 de septiembre de 2011].
Huertas, D. (2006). “Políticas educativas y evaluación como acción política”. En Revista Opciones Pedagógicas, núm. 34. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, D.C.
Libreros, D. (comp.), (2002). Tensiones de las políticas educativas en Colombia. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
Manifiesto de los rectores, “Manifiesto en Defensa de las Universidades Públicas de la Comunidad de Madrid”, [en línea]. Disponible en http://www.feccoo-madrid.org/serviets/verfichero?id=5440 [consultado el 18 de enero de 2010].
Marx, C. (1969). “Trabajo asalariado y capital”. En Obras Escogidas, Moscú: Editorial Progreso, p. 81.
Misas Arango, G. (2004). La Educación Superior en Colombia. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Moncayo, C. & Víctor M. (2005). Universidad Nacional: espacio crítico. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Parra Sandoval, R. (1992). La calidad de la educación. Colombia: Editorial Tercer Mundo.
Torres, C. A. (2006). Educación y neoliberalismo. Madrid: Editorial Popular.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.