DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2013.1.a04Published:
2013-01-01Issue:
Vol 15, No 1 (2013) January-JuneSection:
Research ArticlesEl parámetro de los compuestos en la adquisición del español como lengua extranjera considerando el tipo de lengua materna y el contexto de aprendizaje
The compounding parameter in the acquisition of spanish as a foreign language considering the influence of the mother tongue and the learning context
Keywords:
Parámetro de los Compuestos, tipología de Snyder, compuestos nominales y predicados complejos. (es).Keywords:
Compounding Parameter, Snyder typology, noun compounds and complex predicates (en).Downloads
Abstract (es)
El siguiente trabajo forma parte de un proyecto de investigación sobre el Parámetro de los Compuestos (Compounding Parameter) (Snyder 1995, 1996, 2001) en el marco teórico de la Gramática Universal. Según la tipología elaborada por Snyder (1995, 1996, 2001) las lenguas se caracterizan por la presencia o ausencia de compuestos [NN] productivos y de predicados complejos. Una prueba de juicio gramatical y una prueba de selección simple fueron empleadas con el propósito de observar las respuestas de los estudiantes de español como lengua extranjera, quienes fueron clasificados en dos grupos según el tipo de lengua materna, y el contexto de aprendizaje: instruccional (Estados Unidos) e instruccional + natural (Venezuela). Los resultados indican que el contexto natural + instruccional influye positivamente en la adquisición de algunas de las cuatro estructuras del parámetro estudiadas, asimismo indican una tendencia a la producción de estructuras [NdeN] y de [NN] con núcleo a la izquierda.
Abstract (en)
The present article is part of a research project on the Compounding Parameter (Snyder 1995, 1996, 2001) within the framework of Universal Grammar. According to the typology established by Snyder (1995, 1996, 2001), languages are categorized by the presence or absence of productive [NN] compounds and complex predicates. A grammatical judgment test and a multiple choice test were used to observe the answers of students of Spanish as a foreign language, grouped according to the type of mother tongue and learning context, instructional (US) or instructional + natural (Venezuela). Results indicate that the combination of natural + instructional learning context promotes the learning of some of the structures of the parameter studied in the article; there is also the tendency of the production of left headed [NdeN] and [NN].
References
Bley-Vroman, R. (1989). What is the logical problem of
foreign language learning? en S. Gass & J. Schachter,
(eds.) Linguistic perspectives on second language
acquisition: 41-68. Cambridge: Cambridge
University Press.
Comrie, B. (ed.) (1990). The World’s Major Languages.
New York, N.Y. Oxford University Press.
Demonte, V. (1995). “Dative alternation in Spanish”, en
Probus, 7: 5-30.
Gass, S. M. (1997). Input, interaction, and the second
language learner. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates, Publishers.
Gass, S. M. (2003). Input and Interaction, en C. J.
Doughty & M. H. Long (eds.) The Handbook of Second
Language Acquisition. Blackwell Publishing
Ltd.: 224-255.
Gass, S. M. y Selinker, L. (2008). Second Language
Acquisition. An introductory course. New York.
Taylor & Francis. (Tercera edición).
Isobe, M. (2007). The Acquisition of Nominal Compounding in Japanese: A Parametric Approach.
Proceedings of the 2nd Conference on Generative
Approaches to Language Acquisition North America
(GALANA) (ed.) Alyona Belikova et al. 171-179.
Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.
Disponible en http://www.lingref.com/cpp/galana/2/
paper1558.pdf
Liceras, J. y Díaz, L. (2001). “Triggers in L2 Acquisition:
The Case of Spanish N-N Compounds”, en Studia
Lingüística, 54(2):197-211. Disponible en http://
www.ucm.es/info/circulo/no5/licerasdiaz.htm
Liceras, J., Salomaa-Robertson, T. y Díaz, L. (2002).
El papel del parámetro de los compuestos y de la
hipótesis del marcador palabra en la adquisición de
compuestos nominales del español como segunda
lengua, en A. T. Pérez-Leroux y J.M. Liceras (eds.)
The Acquisition of Spanish Morphosyntax (The L1/
L2 Connection): 209-237. Dordrecht: Kluwer Academic
Publishers.
Slabakova, R. (2002). “The Compounding Parameter
in Second Language Acquisition”, en Studies in
Second Language Acquisition, 9: 157-173. Disponible
en http://www.uiowa.edu/~linguist/faculty/
slabakova/personal/SSLA.pdf
Snyder, W. (1995). Language Acquisition and Language Variation: The Role of Morphology. Tesis de Doctorado. Cambridge, Massachusetts Institute of
Technology. Inédita.
Snyder, W. (1996). The Acquisitional Role of the Syntax-Morphology Interface: Morphological Compounds and Syntactic Complex Predicates. Proceedings of the 20th Annual Boston University Conference onLanguage Development, 2: 728-735. Somerville, MA:Cascadilla Press. Disponible en http://web2.uconn.edu/snyder/papers/WS_BU95.pdf
Snyder, W. (2001). “On the Nature of Syntactic Variation:Evidence from Complex Predicates and ComplexWord-formation”, en Language, 77: 324-343.
Snyder, W. (2005). Motion Predicates and the Compounding
Parameter: A New Approach. Disponible en
http://web2.uconn.edu/snyder/papers/Maryland05.
Snyder, W. y Lillo-Martin, D. (2005). Motion Predicates
and the Compounding Parameter. Abstract of talk
in Nanzan Linguistics N° 2. Research Results and
Activities 2004, 103-5. Nagoya, Japan: Center for
Linguistics, Nanzan University. Disponible en http://
web2.uconn.edu/snyder/papers/Nanzan05.pdf
Suguisaki, K. e Isobe, M. (2000). Resultatives Result from the Compounding Parameter: On the Acquisitional Correlation between Resultatives and N-N Compounds in Japanese. WCCFL 19 Proceedings, Billerey and Lillehaugen (ed.), 493-506. Somerville, MA: Cascadilla Press. Disponible en http://faculty.human.
mie-u.ac.jp/~sugisaki/Sugisaki%26Isobe_00.PDF
Suguisaki, K. y Snyder, W. (2002). Preposition Stranding and Compounding Parameter: Developmental Perspective. Disponible en http://faculty.human.mie-u. ac.jp/~sugisaki/Sugisaki%26Snyder_02.pdf
Talmy, L. (1985). Lexicalization patterns: Semantic structure in lexical forms, en T. Shopen (ed.) Language
Typology and Syntactic Description, Volume III:
Grammatical Categories and the Lexicon: 57-149.
Cambridge, U.K. CUP. Disponible en http://dingo.
sbs.arizona.edu/~hharley/courses/PDF/TalmyLexicalizationPatterns.pdf
Talmy, L. (1991). “Path to realization: a typology of
event conflation”, en Berkeley Linguistic Society,
: 480-519.
Talmy, L. (2000). Toward a Cognitive Semantics. (Vols. 1 y 2) Cambridge, MA, MIT Press.
Trías, M. y Villanueva, AM. (2011). “La composición
nominal en la en la adquisición del español como
segunda lengua. Respuestas a una prueba de evocación”, en Entre Lenguas, 16: 63-78.
Varela, S. (2005). Morfología léxica: la formación de
palabras. Madrid. Ed. Gredos.
White, L. (1989). Universal Grammar and Second Language Acquisition. Amsterdam. John Benjamins
Publishing Co.
White, L. (2000). Second language acquisition: From
initial to final state, en J. Archibald (ed.), Second
language acquisition and linguistic theory. Malden,
MA: Blackwell Publishers Ltd: 130-155.
White, L. (2003). Second Language Acquisition and
Universal Grammar. Cambridge University Press.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Metrics
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
The journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions. Also, The Colombian Apllied Linguistics Journal will allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.