DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.21730

Published:

2024-09-27

Issue:

Vol. 26 No. 2 (2024): CALJ : july-december

Section:

Research Articles

Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero

Cooperative learning and teaching English as a foreign language

Authors

  • John Pérez Corporación Universitaria Iberoamericana
  • María Fernanda Idarraga-Gallego Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Fredy Alonso Quintero-Torres Corporación Universitaria Iberoamericana

Keywords:

aprendizaje cooperativo, inglés, enseñanza, aprendizaje, comunicación, idioma extranjero (es).

Keywords:

cooperative learning, English, teaching, learning, communication, foreign language (en).

Abstract (es)

El presente artículo busca reconocer las comprensiones y prácticas que tienen los docentes y estudiantes de educación media sobre el aprendizaje cooperativo y cómo este aporta y beneficia la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera. El proceso metodológico adoptado es mixto: se propone una aproximación desde los métodos narrativos, enfatizando el análisis de contenido por medio de un examen lexicométrico. Los resultados muestran que la favorabilidad y la aplicabilidad de estrategias derivadas del aprendizaje cooperativo es amplia, diversa y recurrente. Se concluye, sin embargo, que en ocasiones hace falta fortalecer las intencionalidades pedagógicas y la aplicación de estrategias cooperativas a la luz de los aportes teóricos y las diversas mediaciones para así favorecer las dinámicas de enseñanza y de aprendizaje.

Abstract (en)

This article aims to explore the understandings and of secondary education teachers and students regarding cooperative learning, and to examine how it contributes to and benefits the teaching and learning of a foreign language. The study employs a mixed-methods approach, incorporating narrative methods and emphasizing content analysis through a lexicometric test. The results reveal that strategies derived from cooperative learning are widely, diversely, and frequently applied. However, the study also concludes that there is a need to strengthen pedagogical intentions and the application of cooperative strategies. This enhancement should be informed by theoretical insights and various mediations to better support the dynamics of teaching and learning.

References

Alcántara, M. D. (2011). Importancia del trabajo cooperativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de nuestro alumnado. CEIP Nuestro Padre Jesús, 38, 1-8.

Álvarez, C., Amador, J. (2017). Historias de familia. El marco ampliado de las historias de vida. Folios, 46, 29-39.

Alves, J. (2014). Cooperativismo e electrificação rural: a Cooperativa Eléctrica do Vale d'Este. População e Sociedade, 5, 339-423.

Ausubel, D. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Pubishers.

Azorín, C. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194.

Barranco, O., Lozares, C., & Muntanyola-Saura, D. (2022). Un análisis reticular del discurso con métodos mixtos para la interpretación de entrevistas cualitativas. Revista de Sociología, 107(4), e3081-e3081.

Barrera (2020). La investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural. Cuadernos de Lingüística Hispánica (35), 199-220.

Berenguer, I., Roca, M. y Torres, I (2016). La competencia comunicativa en la enseñanza de idiomas. Dominio de las Ciencias, 2(2), 25-31.

Bonfim, C., Morgado, L., & Pedrosa, D. (2023). Métodos para criação de narrativas imersivas: uma revisão de revisões da literatura. Novos Olhares, 11(2), 119-130.

Borjas, J. E. (2020). Validez y confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, contabilidad y gestión, 5(15), 79-97.

Carrascal-Hernández, G., Salas-Navarro, E. y Pérez-Vargas, J. (2022). La lúdica y la disminución de causales de discriminación en la educación. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 105-126. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.06

Cifuentes, P. & Meseguer, P. (2015). Trabajo en equipo frente a trabajo individual: ventajas del aprendizaje cooperativo en el aula de traducción. Tonos Digital, 28.

Congreso de la República de Colombia. Ley General de Educación de 1994.

Cuenca, M. J., & Ribera, J. E. (2013). Usos y estrategias de traducción inglés-español de los demostrativos en narrativa de ficción. Anuario de Letras. Lingüística y Filología, 1(2), 37-84.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Ediciones Morata.

Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de trabajo social, 21, 231-246.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2015). Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de investigación cualitativa (vol. 4). Gedisa.

Fandiño-Parra, Y. J., Bermúdez-Jiménez, J. R., & Lugo-Vásquez, V. E. (2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo: Colombia Bilingüe. Educación y educadores, 15(3), 363-381.

Fici, A. (2015). La función social de las cooperativas: notas de derecho comparado. REVESCO. Revista de estudios cooperativos, 117, 77-98.

Fuentes, B., Soto Mas, F., Mein, E. & Jacobson, H. (2011). Un currículo interdisciplinario de base teórica para enseñar inglés como segunda lengua. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(2), 60-73.

Fontes Guerrero, O., González Agulló, L. y Martínez García, R. (2019). El aprendizaje cooperativo en la clase de inglés como lengua extranjera. Transformación, 15(1), 63-73.

Gómez, J. F., Larenas, C. D., y Torres, W. D. G. (2021). Learning strategies and beliefs about english: A correlational approach among university students. Praxis Educativa, 16, 1-17. 10.5212/PRAXEDUC.V.16.16572.024

Guerra, I., & Rubio, J. (2014). Los principios cooperativos como capital intangible ante los desafíos del cooperativismo. Intangible capital, 10(5), 897-921.

Gutiérrez, A. y Del Barrio, J. (2014). Y tú ¿Por qué vas a clase? Examen de la motivación de estudiantes de inglés en la Universidad Española. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 541-551.

Hammond, A. (2009). Learning to learn Cooperatively. Forum, 47(4), 18-28.

Hamui-Sutton, A. (2013). Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica. Investigación en educación médica, 2(8), 211-216.

Herrera, I., Acosta, R., & Pérez, A. (2021). La narración de cuentos para contribuir a la enseñanza del inglés. Mendive. Revista de educación, 19(1), 103-119.

Jauregui, P., Vidales, K., Casares, S., & Fuente, A. (2014). Estudio de caso y aprendizaje cooperativo en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(1), 413-429.

Johnson, D. y Johnson, R. (2014). Cooperative Learning in 21st Century. Annals of Psychology, 30(3), 841-851. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241

Johnson, D., Johnson, R., Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós Ibérica SA.

Juárez-Pulido, M., Rasskin-Gutman, I., & Mendo-Lázaro, S. (2019). El aprendizaje cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, 26, 200-210.

Kagan, S. (1995). We can talk: Cooperative learning in the elementary ESL classroom. ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics.

Knoche, H. (2022). Thinking about cooperative learning: The impacts of epistemic motives and social structure on cooperative learning environments. The International Journal of Management Education, 20(2), 100643. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100643

Labrador, O., Mirabal, Y., & Torres, C. (2020). Potencialidades del cooperativismo agropecuario en función de la soberanía alimentaria y educación nutricional. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 587-602.

Leikin, R. (2004). The wholes that are greater than the sum of their parts: employing cooperative learning in mathematics teachers’ education, The Journal of Mathematical Behavior, 23(2), 223-256, , https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2004.03.006

Loor, L., Palma, M., Saltos, L. & Bolívar, Ó. (2018). El aprendizaje cooperativo como una estrategia de enseñanza del Idioma de Inglés en las Escuelas públicas del Ecuador. Dominio de las Ciencias, 4, 431-448.

Martí, Y., Montero, B., & Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: referentes teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267.

Martínez, A. (2013). Cooperativismo y economía del bien común. Boletín De La Asociación Internacional De Derecho Cooperativo, 47, 185-198. https://doi.org/10.18543/baidc-47-2013pp185-198

Mateos, T., & Nuñez, L. (2011). Narrativa y educación: indagar la experiencia escolar a través de los relatos. Teoría de la Educación, 23(2), 111-128.

Mesa, L. O., & González, M. C. (2013). La auditoría de gestión social en las empresas cooperativas. Cooperativismo y desarrollo: COODES, 1(2), 316-334.

Miranda, J. E. (2013). De la crisis de identidad al rescate de la génesis del cooperativismo. Dykinson.

Møgelvang, A., Vandvik, V., Ellingsen, S., Bianchi, C., & Cotner, S. (2023). Cooperative learning goes online: teaching and learning intervention in a digital environment impacts psychosocial outcomes in biology students. International Journal of Educational Research, 117, 102114. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102114

Moscoso, J. N. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo. Cadernos de pesquisa, 47, 632-649.

Naranjo, P., Juste, M., & Rodríguez, B. (2012). Características psicométricas de un cuestionario en español para medir estrategias de aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (18), 27-42.

Nieto, J. & Pérez, J. (2022). Investigación narrativa en educación: reflexiones metodológicas. Editorial USTA.

Nieto-Bravo, J. A., Pérez-Vargas, J. J., & Moncada-Guzmán, C. J. (2023). Métodos narrativos en investigación social y educativa. Revista de Ciencias Sociales, 29(1), 215-226. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39747

Orrego, L., & Díaz, A. (2010). Empleo de estrategias de aprendizaje de lenguas extranjeras: inglés y francés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 15(24), 105-142.

Oxford, R., & Burry, J., (1995). Assessing the use of language learning strategies worldwide with the ESL/EFL version of the Strategy Inventory for Language Learning (SILL). System, 23(1), 1-23.

Páramo, P. (2008). La investigación en las ciencias sociales. Técnicas de recolección de información. Universidad Piloto de Colombia.

Pérez-Vargas, J., Nieto-Bravo, J., & Santamaría-Rodríguez, J. (2020). Hermeneutics and Phenomenology in Human and Social Sciences Research. Civilizar: Ciencias Sociales Y Humanas, 20(38), 137-145. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a10

Pérez-Vargas, J. & Pinto, C. (2022). Técnicas e instrumentos para la construcción de narrativas. En J. Nieto-Bravo y J. Pérez-Vargas, Investigación narrativa en educación: Reflexiones metodológicas (pp. 133-178). USTA.

Piaget, J. (1952). Los orígenes de la inteligencia en los niños. Prensa de Universidades Internacionales.

Pineda, S., Granizo, C. & Zúñiga, J. (2019). Gestión Pedagógica en el aula: “clima social escolar, desde la percepción de estudiantes y profesores”. Editorial Grupo Compás

Ponce, R., Bertolín, A., & Luján, E. (2020). Docentes y pacto educativo: una cuestión urgente. Contextos educativos: Revista de educación, 26, 105-120.

Pukhalskaya, K. (2015). Procesos de aprendizaje mediante narrativa en inglés como lengua extranjera: Creencias, percepciones y estrategias. Universitat de Barcelona.

Querol, J., & Cerdá, C. (2014). El aprendizaje cooperativo para el desarrollo de la competencia comunicativa oral en lengua inglesa en el aula de primaria. Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 23, 26-29.

Quintero, F. & Ortiz, J. (2020) Representaciones sociales: Una perspectiva metodológica para la investigación educativa. En. J. Pérez y J. Nieto: Reflexiones Metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales (pp. 57-104). Ediciones USTA.

Reyes, M., & Reyes, A. (2017). Aprendizaje cooperativo: Estrategia didáctica y su impacto en el aula. XIV. Congreso Nacional de Investigación Educativa. (págs. 1-11). San Luis Potosí: COMIE.

Rivera Pérez, S., León del Barco, B., González Bernal, J., & Iglesias Gallego, D. (2021). Cooperative learning and approach goals in physical education: The discriminant role of individual accountability. Revista de Psicodidáctica, 26(1)7, 8-85. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2020.11.001

Rivero, I. M. T. (2013). Cómo formar en Seguridad Alimentaria y Nutricional a los decisores de comunidades y cooperativas en Cuba. Cooperativismo y Desarrollo: COODES, 1(2), 229-247.

Rojas, J. (2013). Panorama general del cooperativismo agropecuario en México. Estudios agrarios, 19(53-54), 121-138.

Sacristán, J. G. (2013). Saberes e incertezas sobre o currículo. Penso Editora.

Sánchez, R. (2016). Economía colaborativa: un nuevo mercado para la economía social. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 88, 230-258.

Sarasa, M. C. (2018). Relatos entramados de futuras identidades profesionales docentes: una indagación narrativa en la formación inicial del profesorado de inglés. Revista de Educación, 13, 223-225.

Sili, M., Sanguinetti, J., & Meiller, A. (2014). El cooperativismo agrario y su contribución al desarrollo rural. La experiencia de la Unión Agrícola de Avellaneda, Argentina. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 82, 155-177.

Silva, W. H., & Mazuera, J. A. (2019). ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? Revista electrónica de investigación educativa, 21.

Silveira, D. S. D., Colomé, C. L., Heck, T., Nunes, M., & Viero, V. (2015). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index de enfermería, 24(1-2), 71-75.

Spicer-Escalante, M. L. (2015). Exploración de las narrativas bilingües orales y escritas en español e inglés. Zona Próxima, 23, 18-30.

Tamimy, M., Rashidi, N., & Ling Koh, J. (2023). The use of cooperative learning in English as foreign language classes: The prevalence, fidelity, and challenges. Teaching and Teacher Education, 121, 2023, 103915. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103915

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Hamadi, M., El-Den, J., Azam, S., & Sriratanaviriyakul, N. (2022). Integrating social media as cooperative learning tool in higher education classrooms: An empirical study. Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences. 34(6), 3722-3731. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2020.12.007

How to Cite

APA

Pérez, J., Idarraga-Gallego, M. F., and Quintero-Torres, F. A. (2024). Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal, 26(2), 70–85. https://doi.org/10.14483/22487085.21730

ACM

[1]
Pérez, J. et al. 2024. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal. 26, 2 (Sep. 2024), 70–85. DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.21730.

ACS

(1)
Pérez, J.; Idarraga-Gallego, M. F.; Quintero-Torres, F. A. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colomb. appl. linguist. j 2024, 26, 70-85.

ABNT

PÉREZ, John; IDARRAGA-GALLEGO, María Fernanda; QUINTERO-TORRES, Fredy Alonso. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 70–85, 2024. DOI: 10.14483/22487085.21730. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730. Acesso em: 21 nov. 2024.

Chicago

Pérez, John, María Fernanda Idarraga-Gallego, and Fredy Alonso Quintero-Torres. 2024. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal 26 (2):70-85. https://doi.org/10.14483/22487085.21730.

Harvard

Pérez, J., Idarraga-Gallego, M. F. and Quintero-Torres, F. A. (2024) “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”, Colombian Applied Linguistics Journal, 26(2), pp. 70–85. doi: 10.14483/22487085.21730.

IEEE

[1]
J. Pérez, M. F. Idarraga-Gallego, and F. A. Quintero-Torres, “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 26, no. 2, pp. 70–85, Sep. 2024.

MLA

Pérez, John, et al. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 26, no. 2, Sept. 2024, pp. 70-85, doi:10.14483/22487085.21730.

Turabian

Pérez, John, María Fernanda Idarraga-Gallego, and Fredy Alonso Quintero-Torres. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal 26, no. 2 (September 27, 2024): 70–85. Accessed November 21, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730.

Vancouver

1.
Pérez J, Idarraga-Gallego MF, Quintero-Torres FA. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2024 Sep. 27 [cited 2024 Nov. 21];26(2):70-85. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730

Download Citation

Visitas

129

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
47%
33%
Days to publication 
273
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Loading...