DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.21730

Published:

2024-09-27

Issue:

Vol. 26 No. 2 (2024): CALJ : july-december

Section:

Research Articles

Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero

Cooperative learning and teaching English as a foreign language

Authors

  • John Pérez Corporación Universitaria Iberoamericana
  • María Fernanda Idarraga-Gallego Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Fredy Alonso Quintero-Torres Corporación Universitaria Iberoamericana

Keywords:

aprendizaje cooperativo, inglés, enseñanza, aprendizaje, comunicación, idioma extranjero (es).

Keywords:

cooperative learning, English, teaching, learning, communication, foreign language (en).

Abstract (es)

El presente artículo busca reconocer las comprensiones y prácticas que tienen los docentes y estudiantes de educación media sobre el aprendizaje cooperativo y cómo este aporta y beneficia la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera. El proceso metodológico adoptado es mixto: se propone una aproximación desde los métodos narrativos, enfatizando el análisis de contenido por medio de un examen lexicométrico. Los resultados muestran que la favorabilidad y la aplicabilidad de estrategias derivadas del aprendizaje cooperativo es amplia, diversa y recurrente. Se concluye, sin embargo, que en ocasiones hace falta fortalecer las intencionalidades pedagógicas y la aplicación de estrategias cooperativas a la luz de los aportes teóricos y las diversas mediaciones para así favorecer las dinámicas de enseñanza y de aprendizaje.

Abstract (en)

This article aims to explore the understandings and of secondary education teachers and students regarding cooperative learning, and to examine how it contributes to and benefits the teaching and learning of a foreign language. The study employs a mixed-methods approach, incorporating narrative methods and emphasizing content analysis through a lexicometric test. The results reveal that strategies derived from cooperative learning are widely, diversely, and frequently applied. However, the study also concludes that there is a need to strengthen pedagogical intentions and the application of cooperative strategies. This enhancement should be informed by theoretical insights and various mediations to better support the dynamics of teaching and learning.

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APA

Pérez, J., Idarraga-Gallego, M. F., and Quintero-Torres, F. A. (2024). Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal, 26(2), 70–85. https://doi.org/10.14483/22487085.21730

ACM

[1]
Pérez, J. et al. 2024. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal. 26, 2 (Sep. 2024), 70–85. DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.21730.

ACS

(1)
Pérez, J.; Idarraga-Gallego, M. F.; Quintero-Torres, F. A. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colomb. appl. linguist. j 2024, 26, 70-85.

ABNT

PÉREZ, John; IDARRAGA-GALLEGO, María Fernanda; QUINTERO-TORRES, Fredy Alonso. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 70–85, 2024. DOI: 10.14483/22487085.21730. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730. Acesso em: 3 dec. 2024.

Chicago

Pérez, John, María Fernanda Idarraga-Gallego, and Fredy Alonso Quintero-Torres. 2024. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal 26 (2):70-85. https://doi.org/10.14483/22487085.21730.

Harvard

Pérez, J., Idarraga-Gallego, M. F. and Quintero-Torres, F. A. (2024) “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”, Colombian Applied Linguistics Journal, 26(2), pp. 70–85. doi: 10.14483/22487085.21730.

IEEE

[1]
J. Pérez, M. F. Idarraga-Gallego, and F. A. Quintero-Torres, “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 26, no. 2, pp. 70–85, Sep. 2024.

MLA

Pérez, John, et al. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 26, no. 2, Sept. 2024, pp. 70-85, doi:10.14483/22487085.21730.

Turabian

Pérez, John, María Fernanda Idarraga-Gallego, and Fredy Alonso Quintero-Torres. “Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero”. Colombian Applied Linguistics Journal 26, no. 2 (September 27, 2024): 70–85. Accessed December 3, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730.

Vancouver

1.
Pérez J, Idarraga-Gallego MF, Quintero-Torres FA. Aprendizaje cooperativo y enseñanza del inglés como idioma extranjero. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2024 Sep. 27 [cited 2024 Dec. 3];26(2):70-85. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/21730

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