EFL chinese students and high stakes expository writing: a theme analysis

  • Qian Yang Shaanxi Normal University
  • J. Andrés Ramírez
  • Ruth Harman University of Massachusetts-Amherst
Keywords: Expository Texts, EFL, Chinese Students, Systemic Functional Linguistics, Cohesion, Genre-based Pedagogy (en_US)
Keywords: Textos Expositivos, Ingles como Lengua Extranjera, Estudiantes de Nacionalidad China, Lingüística Sistémica Funcional, Cohesión, Pedagogía de Géneros Literarios (es_ES)

Abstract (en_US)

The expository essay in English is a key gatekeeping milestone as students seek to move from one level of schooling to the next (Schleppegrell, 2004). Using Systemic Functional Linguistics (SFL), this study analyzes a Chinese college student's expository essay written on a nationwide English examination in China. Two aspects of theme in the textual metafunction will be examined: theme markedness and theme progression (Eggins, 1994; Halliday, 1994). These components are further explored through a parallel analysis of an expository essay written by a North American freshman. This comparative theme analysis highlights areas in pedagogy that should be attended to if EFL students are to get more sophisticated control over important features of expository writing.

Abstract (es_ES)

El ensayo expositivo en inglés es un paso importante para estudiantes que quieren avanzar en su nivel de estudios (Schleppegrell2004). El marco teórico asociado con la Lingüística Sistémica Funcional (SFL por sus siglas en inglés), es utilizado en este estudio para analizar el ensayo expositivo de un estudiante chino requerido para un examen de carácter nacional en China. Dos aspectos temáticos de la metafunción textual serán examinados: particularidad y progresión temática (Eggins, 1994; Halliday, 1994). Estos componentes son explorados mas profundamente a través de un análisis paralelo de un texto de las mismas características funcionales y de contenido escrito por un estudiante de primer año en una universidad de Estados Unidos. El análisis temático comparativo revela áreas pedagógicas que deberían tenerse en cuenta para que los estudiantes de inglés como lengua extranjera puedan tener un control más sofisticado de las características más importantes de textos expositivos.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Yang, Q., Ramírez, J. A., & Harman, R. (2007). EFL chinese students and high stakes expository writing: a theme analysis. Colombian Applied Linguistics Journal, (9), 99-125. https://doi.org/10.14483/22487085.3147
Published: 2007-01-01
Section
Research Articles