DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2015.1.a05Published:
2015-01-21Issue:
Vol 17, No 1 (2015) January-JuneSection:
Research ArticlesPropuesta de una unidad en la enseñanza del inglés para propósitos generales y específicos
A proposal of a unit in English teaching for general and specific purposes
Keywords:
Diseño, Programa de Ingles, inglés para propósitos específicos, inglés para propósitos generales (es).Keywords:
design, English for general purposes, English for specific purposes, English program (en).Downloads
Abstract (es)
Este proyecto propone la creación de una unidad que renueve la concepción metodológica tradicional del inglés para propósitos específicos (ESP, por sus siglas en inglés), combinando el logro de los objetivos propuestos por dichos cursos, con metodologías que apunten al logro de los resultados de aprendizaje propuestos para cursos de inglés para propósitos generales. Esto, considerando que la utilización de lenguas extranjeras en el proceso de formación de especialistas se ha establecido como una condición indispensable para la preparación del profesional contemporáneo. El objetivo de este proyecto es la creación de una unidad responsable del diseño de un plan común en la enseñanza del idioma inglés para carreras de la Universidad de Atacama en Chile, que contemple las necesidades del medio y que unifique la calidad y modalidad del inglés impartido. El impacto que este curso podría generar en los profesionales egresados de esta Universidad constituiría una herramienta complementaria de apoyo al conocimiento que ellos tengan de su propia especialidad, hecho que podría influir favorablemente en su desempeño y proyección profesional, así como también en su desarrollo personal y social. Este es un estudio exploratorio y descriptivo cuantitativo con alcance transversal. Se espera poder implementar la unidad propuesta por este estudio en un futuro cercano.
Abstract (en)
This Project’s aim is to propose the creation of a unit in charge of renovating the traditional methodological conception of English for Specific Purposes (ESP) by combining the proposed learning outcomes of ESP courses, together with methodologies pointing to the achievement of learning outcomes proposed by English for General Purposes courses, as the use of foreign languages in the training process of specialists has been set as a mandatory condition for the contemporary professional. Then, the objective of this project is to create a unit in charge of the design of an English teaching plan common to all the programs of the Universidad de Atacama in Chile, which considers social and labor needs and which unifies the quality and modality of English courses offered by this institution. The impact this course would cause on the professionals of the Universidad de Atacama would constitute an extra tool for supporting the knowledge they have of their own specialty and for beneficiating the professionals’ performance, their professional projection, and their personal and social development. The study is exploratory, descriptive and quantitative at the time that it is transversal. It is expected that the resulting unit can be implemented in a near future.
References
Aranda, A. (2011). Inglés: Asignatura Reprobada en Chile. América economía. Análisis y opinión. Recuperado de http://www.americaeconomia.com/politica-sociedad/sociedad/ingles-asignatura-reprobada-en-chile
Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton.
Cocio, A. (2012). Algunos aspectos socioculturales y su presencia en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera: un análisis de aprendientes universitarios al Sur de Chile. Sembrando Ideas, Revista Educativa. Recuperado de http://www.sembrandoideas.cl/sites/default/files/articulos_3_CocioA.pdf
Diccionario virtual de Cervantes. (s.f.). Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccionario/enfoquecomunicativo.htm
Fiorito, L. (2005). Teaching English for Specific Purposes. Recuperado de http://www.usingenglish.com/articles/teaching-english-for-specific-purposes-esp.html
García, M. (2012). Método Comunicativo (Communicative Approach). Recuperado de http://www.slideshare.net/isisschneider/mtodo-comunicativo-communicative-approach
Hutchinson, T. & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A learner-centered approach. Cambridge: University Press.
Informe de Acreditación Institucional-Resumen Ejecutivo. Universidad de Atacama. (2006).
Informe Nº. 2 Diseño evaluación de programas nuevos (Versión final). (2009). Programa inglés Abre Puertas, centro micro datos. Departamento de Economía, Universidad de Chile Recuperado de http://www.dipres.gob.cl/594/articles-119375_doc_pdf.pdf
Junta de Andalucía (2010). La importancia de conocer el idioma inglés. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~14700596/departamentos/need_ing.html
Laurence, A. (1997). Defining English for Specific Purposes and the Role of The ESP Practitioner. Recuperado de http://antlab.sci.waseda.ac.jp/abstract/Aisukiyo97.pdf
Modelo Educativo Universidad de Atacama (2010). Iquique: Sociedad de Servicios Gráficos y Publicitarios Kunturi Ltda.
Moreira, M. (1997). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/~Moreira/apsigsubesp.pdf
Plan de Desarrollo Estratégico 2010-2014. Universidad de Atacama. (2010). Iquique: Sociedad de Servicios Gráficos y Publicitarios Kunturi Ltda.
Rico, J. (2009, 8 de noviembre). El Enfoque Comunicativo en La Enseñanza del Inglés. Recuperado de http://talkenglishblogspot.com/2009/11/el-enfoque-comunicativo-en-la-ensenanza.html
Training & Translation (2010). The ALTE Framework. ALTE Work Typical Abilities. Recuperado de http://www.avtuition.com.ar/alteframework.htm
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Metrics
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
The journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions. Also, The Colombian Apllied Linguistics Journal will allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.