DOI:
https://doi.org/10.14483/22487085.19138Published:
2024-05-24Issue:
Vol. 26 No. 1 (2024): January-JuneSection:
Research ArticlesLa lectura inferencial de textos en inglés en estudiantes de habla española
Inferential Reading of Texts in English in Spanish-Speaking Students
Keywords:
comprensión de lectura, educación media, estudiante, inferencia, inglés (es).Keywords:
english, inference, reading comprehension, secondary education, student (en).Downloads
Abstract (es)
El artículo tiene como objetivo comprender las estrategias de lectura inferencial de textos en inglés que aplican los estudiantes de habla española que se encuentran cursando el grado once. La metodología empleada desarrolla el enfoque cualitativo y el diseño está enmarcado en un caso colectivo. Los instrumentos utilizados fueron el test de lectura y la entrevista semiestructura. Participaron cinco estudiantes del grado once de una institución educativa pública, de la ciudad de Medellín, Colombia, quienes realizaron cuatro lecturas de textos descriptivo, narrativo, expositivo y argumentativo. Los resultados arrojaron que las estrategias de inferencias que aplicaron con más frecuencias fueron las retroactivas y las de menor frecuencia fueron las lógicas y las proyectivas. Se concluye que, para fortalecer la lectura inferencial en inglés en los estudiantes de habla española es necesario crear estrategias de prelectura que aporten a la comprensión situacional y lingüística del texto, y promover la relectura por parte de los estudiantes.
Abstract (en)
This article aims to understand the inferential reading strategies employed by Spanish-speaking eleventh-grade students when reading English texts. The methodology used adopts a qualitative approach and its design is framed within a collective case. The instruments employed in this study were a reading test and a semi-structured interview. The study involved the participation of five eleventh-grade students from a public educational institution in the city of Medellin, Colombia. These students engaged in four readings encompassing descriptive, narrative, expository, and argumentative texts. The results showed that the most frequently applied inference strategies were retroactive, while the least frequently applied were logical and projective. The study concludes that enhancing inferential reading in English among Spanishspeaking students necessitates the development of pre-reading strategies that contribute to both situational and linguistic understanding of the text, as well as promoting re-reading practices among students.
References
Aravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R., y Zúñiga, J. (2006). Investigación educativa I. Lima: Ministerio de Educación de Perú. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4687
Ballestero, C., & Batista, J. (2015). Enseñanza de la lectura en inglés desde una perspectiva curricular basada en la integralidad. EDMETIC, 4(1), 30–50. https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i1.2898
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cisneros-Estupiñán, M., Olave-Arias, G., y Rojas-García, I. (2012). Cómo mejorar la capacidad inferencial en estudiantes
universitarios. Educación y Educadores, 15(1), 45–61. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/
article/view/2130
Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia. Estrasburgo.
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación En Educación Médica, 2(7), 162–167. http://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/430
Escudero-Domínguez, I. (2010). Las inferencias en la comprensión lectora. Revista Nebrija De Lingüística Aplicada a La
Enseñanza De Lenguas, 4(7), 6 - 32. https://doi.org/10.26378/rnlael47127
Fattuhillah, F. (2019). Inference in Reading Comprehension of National Examination English Text. Journal of Development
Research, 3(2), 81-88. https://doi.org/10.28926/jdr.v3i2.84
Flores, S. (2019). Nivel comprensión lectora en inglés como segunda lengua en estudiantes universitarios. Revista Innova
Educación, 1(3), 288–300. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.03.003
Gallego-Betancur, T. M., y Mejía García, M. L. (2016). Las inferencias que se generan en la transposición entre inglés y español. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(47), 82–99. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/743
Guillén, S., y Maldonado, V. (2019). Desarrollo de estrategias cognitivas para mejorar la comprensión lectora del idioma inglés. CienciAmérica, 8(2), 189-201 https://doi.org/10.33210/ca.v8i2.241
Hall, C., Vaughn, S., Barnes, M. A., Stewart, A. A., Austin, C. R., & Roberts, G. (2020). The Effects of Inference Instruction on the Reading Comprehension of English Learners with Reading Comprehension Difficulties. Remedial and Special Education, 41(5), 259–270. https://doi.org/10.1177/0741932518824983
Hamouda, A. (2021). The Effect of Lexical Inference Strategy Instruction on Saudi EFL Learners’ Reading Comprehension.
Education Quarterly Reviews, 4(1), 96-112. https://doi.org/10.31014/aior.1993.04.01.177
Hidayah, Y. N., & Fakhruddin, A. (2018). Inference Strategies to Improve Reading Comprehension of Recount Text. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(2), 152-158. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v12i2.1078
ICFES. (2021). Prueba Inglés, Cuadernillo de preguntas Saber 11°. Bogotá: Dirección de Evaluación, ICFES. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/71182523/Cuadernillo+de+preguntas+Ingles+Saber+11.pdf
León-Gascón, J. A., y Pérez, O. (2003). Taxonomías y tipos de inferencias. En: J. A. León Gascón (coord.), Conocimiento y
discurso: claves para inferir y comprender (pp.45-66). Madrid: Pirámide.
Lesaux, N. K., y Harris, J. R. (2017). An investigation of comprehension processes among adolescent English learners with reading difficulties. Topics in Language Disorders, 37(2), 182-203. https://doi.org/10.1097/TLD.0000000000000120
Ogiso, T. (2018). Effects of text cohesion on inference generation during EFL reading: Evidence from think-aloud protocols.
ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan, 29, 161-176. https://doi.org/10.20581/arele.29.0_161
Titar-Improgo, C. M., y Gatcho, A. R. (2020). Making Sense of Texts: A Meta-Analysis of College Students and Adults’ Reading Strategies in a Hypermedia Environment. TESOL and Technology Studies, 1(1), 10–22. https://doi.org/10.48185/tts.v1i1.34
Toro Criollo, A., y Ramírez Toro, R. (2019). Desarrollo de Estrategias de Comprensión de Lectura para las Pruebas Icfes Supérate de Grado 11. Sophia, 15(1), 31-47. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.721
Van Dijk, T. A., y Kintsch, W. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press. http://www.discourses.org/OldBooks/Teun%20A%20van%20Dijk%20&%20Walter%20Kintsch%20-%20Strategies%20of%20Discourse%20 Comprehension.pdf
Vargas Chacón, S., Verde Cena, A., Berru Vargas, I., & Zacarías Nomura, C. (2021). Estrategias metacognitivas para mejorar la Comprensión lectora en inglés. Polo del Conocimiento, 6(8), 154-176. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i8.2930
Verhelst, N., Van Avermaet, P., Takala, S., Figueras, N., & North, B. (2009). Common European Framework of Reference for
Languages: learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. http://hdl.handle.net/1854/LU-627466
Villalobos, J. (2020). El uso de las estrategias cognoscitivas en el desarrollo de la comprensión de la lectura de textos escritos en una lengua extranjera. Revista De Lenguas Modernas, (33), 53-82. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i33.41080
Yin, R. K. (2011). Applications of case study research. Londres: Sage.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Metrics
License
Copyright (c) 2024 Gerzon Yair Calle Álvarez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
The journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions. Also, The Colombian Apllied Linguistics Journal will allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.