DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2013.1.a02Publicado:
2013-01-01Número:
Vol 15, No 1 (2013) January-JuneSección:
Artículos de InvestigaciónUndertaking the act of writing as a situated social practice: going beyond the Linguistic and the textual
La escritura situada como una práctica social: más allá de la lingüística y el texto
Palabras clave:
Escritura como práctica social situada, escritura de ensayos argumentativos, enseñanza basada en géneros (es).Palabras clave:
Writing as a situated social practice, argumentative essay writing, genre-based teaching. (en).Descargas
Resumen (en)
With an interest to go beyond an emphasis on linguistic and textual features that seem to prevail in writing practices, this qualitative action research study looked at EFL argumentative essay writing within a genre-based approach, where writing was understood as a situated social practice. A group of undergraduate students from a B.Ed. program in Modern Languages participated in the study. Data were gathered through semi-structured interviews, questionnaires, class recordings, and students’ artifacts. Findings revealed that participants undertook the writing of argumentative essays by bonding with their audience, establishing personal involvement with their texts, and giving support to their arguments. The study suggests that it is important to encourage students to focus on their sociocultural and personal context so that EFL writing can be approached in a more purposeful and meaningful way.
Resumen (es)
Con el interés de ir más allá de un énfasis en las características lingüísticas y textuales que parecen prevalecer en las prácticas de escritura, el presente estudio de investigación-acción cualitativa analizó la escritura de ensayos argumentativos en inglés como lengua extranjera dentro de un enfoque basado en la enseñanza de géneros, donde la escritura se entiende como práctica social situada. Un grupo de estudiantes de un programa de Licenciatura en Lenguas Modernas participó en el estudio. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas, cuestionarios, grabaciones de clase, y artefactos producidos por los estudiantes. Los resultados revelan que los participantes emprendieron la escritura de ensayos argumentativos estableciendo vínculos con su audiencia, involucrándose con sus textos, y sustentando sus argumentos. El estudio sugiere que es importante animar a los estudiantes a enfocarse en su contexto sociocultural y personal de modo que la escritura en inglés como lengua extranjera pueda abordarse de una manera más útil y significativa.
Referencias
Bastian, H. (2010). The genre effect: exploring the unfamiliar. Composition Studies, 38(1), 29-51.
Baynham, M. (1995). Literacy Practice: Investigating
Literacy in Social Contexts. New York and London:
Longman.
Bruner, J. S., & Sherwood, V. (1975). Pekaboo and the
learning of rule structures. In J. S. Bruner, A. Jolly,
& K. Sylva (Eds.), Play: Its role in development and
evolution pp. 277-285). Harmondsworth: Penguin
Books.
Chala, P.A. (2011). Going beyond the linguistic and the
textual in argumentative essay writing: A critical approach (Unpublished master’s thesis). Universidad
Pedagógica Nacional, Bogotá.
Chala, P.A., & Chapetón, C.M. (2012). EFL argumentative essay writing as a situated-social practice: A review of concepts. Folios, 36, 23-36
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Basics of Qualitative
Research. Grounded theory Procedures and Techniques. London: Sage.
Cotterall, S., & Cohen, R. (2003). Scaffolding for second language writers: producing an academic essay. In ELT Journal, 57(2), 159-166.
Díaz, Á. (2002). La Argumentación Escrita. Colombia:
Caminos Editorial Universidad de Antioquia.
Gee, J. P. (2008). Social Linguistics and Literacies.
Ideology in discourses. Third Edition. New York:
Routledge.
Giroux, H. A. (2001). Theory and resistance in education: Towards a pedagogy for the opposition. Greenwood Publishing Group: Westport CT, USA.
Goatly, A. (2000). Critical Reading and Writing. An
Introductory Coursebook. London and New York:
Routledge.
Grundy, S. (1987). Curriculum: Product or Praxis? London: Falmer Press.
Hyland, K. (2004). Genre and Second Language Writing. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational
Research. Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. Boston: Pearson.
Lillis, T. M. (2001). Student Writing: Access, Regulation,
Desire. New York: Routledge.
Lin, S. C., Monroe, B. W., & Troia, G. (2007). Development of writing knowledge in Grades 2-8: A comparison of typically developing writers and their struggling peers. Reading and Writing Quarterly, 23, 207-230.
Miller, C. R. (1984). Genre as social action. Quarterly
Journal of Speech, 70, 151-167.
Morrison, B. R. (2010). Developing a culturally-relevant
genre-based writing course for distance learning.
Language Education in Asia, 1, 171, 180.
Ramírez, L. A. (2007). Comunicación y Discurso. La Perspectiva Polifónica de los Discursos Literarios, Cotidianos y Científicos. Bogotá: Editorial Magisterio.
Sagor, R. (2000). Guiding School Improvement with Action Research. Virginia: ASCD.
Sagor, R. (2005). The Action Research Guidebook: A
Four-Step Process for Educators and School Teams.
Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Sandin, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. España: McGraw Hill.
Tarone, E. (2007). Sociolinguistic approaches to second language acquisition research -1997-2007. The Modern Language Journal, 91, 837-848.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cómo citar
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Descargar cita
Métricas
Licencia
Esta publicación tiene licencia de Creative Commons Reconocimiento-No comercial- Sin obras derivadas 2.5 Colombia. El lector podrá leer, copiar y distribuir los contenidos de esta publicación bajo los términos legales de Creative Commons, Colombia.
Para mayor información referirse a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/