DOI:
https://doi.org/10.14483/22487085.18596Publicado:
2023-06-20Número:
Vol. 25 Núm. 1 (2023): Enero-JunioSección:
Artículos de InvestigaciónFunctional Analysis of Linking Adverbials in Chemistry and English Language Teaching
Análisis funcional de los conectores adverbiales en artículos de investigación química y enseñanza del idioma Inglés
Palabras clave:
elemento cohesivo, estudio disciplinar, enseñanza de la lengua inglesa, conectores adverbiales, química (es).Palabras clave:
disciplinary study, English language teaching, linking adverbials, research article (en).Descargas
Resumen (en)
Linking adverbials are important linguistic features that signal a cohesive link between parts of the discourse. This study intends to explore the frequencies and discourse functions of linking adverbials in research articles across two disciplines: English Language Teaching and Chemistry. To this end, a corpus of 40 research articles from each discipline were selected from high-prestige journals recommended by successful researchers in the respective fields. The selected research articles were taken from the 2018-2019 issues of the journals. Liu's (2008) updated and widely recognized classification of linking adverbials was employed to identify linking adverbials. Findings revealed the disciplinary differences concerning frequencies and functions of linking adverbials and categories and subcategories of linking adverbials. By comparing the results of this study with previous literature, it could be concluded that frequencies and functions of linking adverbials are imposed by the nature of discipline and genre.
Resumen (es)
Los conectores adverbiales son importantes elementos lingüísticos que establecen una relación de cohesión entre distintas partes del discurso. En este estudio se pretende explorar la frecuencia de uso y las funciones discursivas de estos conectores en artículos de investigación de dos disciplinas: la enseñanza de la lengua inglesa y la química. Para ello, se creó un corpus de 40 artículos de investigación de cada disciplina extraídos de revistas prestigiosas propuestas por investigadores relevantes en estos dos ámbitos. Los artículos de investigación seleccionados se extrajeron de los números publicados en aquellas revistas en el periodo 2018-2019. Para identificar los conectores adverbiales, se aplicó la clasificación de Liu (2008), una taxonomía actualizada y ampliamente utilizada. Los resultados revelan diferencias disciplinares con respecto a las frecuencias de uso y a las funciones discursivas, así como categorías y subcategorías de estos elementos. Al comparar los hallazgos de este estudio con previas investigaciones sobre el tema las diferencias son notables. Por consiguiente, se podría concluir que las frecuencias de uso y funciones de los conectores adverbiales vienen impuestas por la naturaleza de la disciplina y del género.
Referencias
Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Longman grammar of spoken and written English. Longman.
Celce-Murcia, M., & Larsen-Freeman, D. (1983). The grammar book: An ESL/EFL teacher’s course. Newbury House.
Celce-Murcia, M., & Larsen-Freeman, D. (1999). The grammar book: An ESL/EFL teacher’s course (2nded.). Heinle & Heinle.
Chen, C. (2006). The use of connective adverbials in the academic papers of advanced Taiwanese EFL learners. International Journal of Corpus Linguistics, 11 (1), 113–130. DOI: https://doi.org/10.1075/ijcl.11.1.05che
Gao, X. (2016). A cross-disciplinary corpus-based study on English and Chinese native speakers’ use of linking adverbials in academic writing. Journal of English for Academic Purposes, 24, 14-28. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2016.08.002
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1974). Cohesion in English. Routledge.
Ishikawa, S. I. (2010). A corpus-based study on Asian learners’ use of English linking adverbials. Themes in Science and Technology Education, 3(1-2), 139-157.
Jalilifar, A. R. (2009). Research article in Applied Linguistics: A gender-based writing guide. Ahwaz: Shahid Chamran University Press.
Lei, L. (2012). Linking adverbials in academic writing on applied linguistics by Chinese doctoral students. Journal of English for Academic Purposes, 11(3), 267-275. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2012.05.003
Liu, D. (2008). LAs: an across-register corpus study and its implications. International Journal of Corpus Linguistics, 13(4), 491–518. DOI: https://doi.org/10.1075/ijcl.13.4.05liu
Narita, M., Sato, C., & Sugiura, M. (2004). Connector Usage in the English Essay Writing of Japanese EFL Learners. LREC, 27, 1171-1174.
Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers: with exercises and a key. Ernst Klett Sprachen. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009406536
Peacock, M. (2010). Linking adverbials in research articles across eight disciplines. Ibérica: revista de la asociación Europea de lenguas para fines específicos, 20, 9-34.
Quirk, R., Greenbaum, G., Leech, G., & Svartvik, J. (1985). A comprehensive grammar of the English language. Longman.
Shi, J. (2017). A corpus-based study of contrastive/concessive linking adverbials in spoken English of Chinese EFL learners. Studies in Literature and Language, 14(2), 17-25.
Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, J. M. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524827
Cómo citar
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Descargar cita
Métricas
Licencia
Derechos de autor 2023 Seyed Foad Ebrahimi, Vafa Alboghobiesh
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Esta publicación tiene licencia de Creative Commons Reconocimiento-No comercial- Sin obras derivadas 2.5 Colombia. El lector podrá leer, copiar y distribuir los contenidos de esta publicación bajo los términos legales de Creative Commons, Colombia.
Para mayor información referirse a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/