Panorama of teaching in higher education institutions under science, technology, engineering and mathematics (STEM) programs

Panorama de la enseñanza en instituciones de educación superior, en programas de ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas (CTIM)

Palabras clave: STEM, STEM A, higher education, careers (en_US)
Palabras clave: CTIM, STEM, STEM A, educación superior, carreras (es_ES)

Resumen (en_US)

Student enrolment in science, technology, engineering and mathematics (STEM) programs is critical in Mexico. Mexican employers reported having difficulty finding people with the necessary skills to fill vacancies in STEM areas. Our study analysed student responses regarding the main factors in choosing a STEM career. These included everything from gender roles to family opinions. The resulting indicators showed how cultural training, youth identity and gender equity impact career choices related to STEM for students in Mexico’s border areas of Baja California and Sonora. Our results can help define strategies universities should implement and success factors for recruiting and retaining students in STEM programs.

Resumen (es_ES)

La inscripción de estudiantes en programas STEM es crítica en México. Empleadores mencionaron tener dificultades encontrando personas con habilidades para llenar vacantes en áreas CTIM. Los resultados mostraron que la capacitación cultural, identidad juvenil y equidad de género impactan en las elecciones profesionales por parte de estudiantes, en el área fronteriza de Baja California y Sonora. Esto puede definir qué estrategias diseñar e implementar en las universidades y cuáles son factores de éxito para reclutar estudiantes en estos programas.

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Cómo citar
Oliveros Ruiz, M. A. (2021). Panorama de la enseñanza en instituciones de educación superior, en programas de ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas (CTIM). Revista Científica, 40(1). https://doi.org/10.14483/23448350.16764
Publicado: 2021-01-01
Sección
Educación científica y tecnológica