Panorama of teaching in higher education institutions under science, technology, engineering and mathematics (STEM) programs
Panorama de la enseñanza en instituciones de educación superior, en programas de ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas (CTIM)
Resumen (en_US)
Student enrolment in science, technology, engineering and mathematics (STEM) programs is critical in Mexico. Mexican employers reported having difficulty finding people with the necessary skills to fill vacancies in STEM areas. Our study analysed student responses regarding the main factors in choosing a STEM career. These included everything from gender roles to family opinions. The resulting indicators showed how cultural training, youth identity and gender equity impact career choices related to STEM for students in Mexico’s border areas of Baja California and Sonora. Our results can help define strategies universities should implement and success factors for recruiting and retaining students in STEM programs.
Resumen (es_ES)
La inscripción de estudiantes en programas STEM es crítica en México. Empleadores mencionaron tener dificultades encontrando personas con habilidades para llenar vacantes en áreas CTIM. Los resultados mostraron que la capacitación cultural, identidad juvenil y equidad de género impactan en las elecciones profesionales por parte de estudiantes, en el área fronteriza de Baja California y Sonora. Esto puede definir qué estrategias diseñar e implementar en las universidades y cuáles son factores de éxito para reclutar estudiantes en estos programas.
Descargas
Referencias
Archer, L., DeWitt, J., Osborne, J., Dillon, J., Willis, B., Wong, B. (2012). Science aspirations, capital, and family habitus: How families shape children’s engagement and identification with science. American Educational Research Journal, 49(5), 881-908. https://doi.org/10.3102/0002831211433290
Blickenstaff, J. (2005). Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386. https://doi.org/10.1080/09540250500145072
Boe, M., Henriksen, E., Lyons, T., Schreiner, C. (2011). Participation in science and technology: Young people’s achievement-related choices in late-modern societies. Studies in Science Education, 47(1), 37-72. https://doi.org/10.1080/03057267.2011.549621
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt) (2015). Informe General del Estado de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación.
Dabney, K., Chakraverty D., Tai, R. (2013). The Association of Family Influence and Initial Interest in Science, 97, 395-409. https://doi.org/10.1002/sce.21060
Instituto Mexicano de la Propiedad Industrial (Impi) (2018). Impi en cifras 2018.
IRIS (Interests & Recruitment in Science) Project (2008). Factors Influencing recruitment, retention and gender equity in science, technology and mathematics higher education.
Kennedy T.J, y Odell M. R.L (2014). Engaging Students In STEM Education. Science Education International. Vol. 25, Issue 3, 2014, 246-258. http://www.icaseonline.net/sei/september2014/p1.pdf
LaMore, R., Root-Bernstein, R., Root-Bernstein, M. (2013). Arts and crafts: critical to economic innovation. Economic Development Quarterly, 27(3), 221-229.
https://doi.org/10.1177/0891242413486186
OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education. The Association of Family Influence and Initial Interest in Science, 97, 395-409.
https://doi.org/10.1787/9789264229945-en
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2017). “The world needs science and science needs women” says UN on new International Day.
Razo, M. (2008). La inserción de las mujeres en las carreas de ingeniera y tecnología. Perfiles Educativos, 30(121), 63-96.
Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICyT). (2014). Graduados en educación superior. http://www.ricyt.org/
Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
Scott, J. (2014). Redistributive Impact and Efficiency of Mexico’s Fiscal System. Public Finance Review, 42(3), 368-390. https://doi.org/10.1177/1091142113497394
Secretaría de Educación Pública (2017). Nuevo modelo educativo.
https://www.gob.mx/sep/documentos/nuevo-modelo-educativo-99339
Toma, R. (2015). Fundamento, desempeño e inconvenientes de la indagación escolar en ciencias: diseño, implementación y evaluación de una propuesta innovadora (End of Grade Work). University of Burgos.
Uthoff, A. (2006). Brechas del Estado de bienestar y reformas a los sistemas de pensiones en América Latina. Revista de la CEPAL, 89, 9-37.
World Intellectual Property Organization (Wipo). (2018). Global Innovation Index 2018.
Derechos de autor 2020 Maria Amparo Oliveros Ruiz

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.