DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.7753Published:
10/28/2014Issue:
Vol. 17 No. 2 (2013): June-December 2013Section:
Research ArticlesProcesos de Generalización y Pensamiento Algebraico
Keywords:
Patrones, Generalización, pensamiento algebraico. (es).Downloads
Abstract (es)
En las dos sesiones programadas para este taller se abordará, por una parte,
algunas actividades relacionadas con generalización de patrones figurales
y/o numéricos, como recurso didáctico orientado a ubicar en los referentes
teóricos elementos para el análisis de las producciones matemáticas
de niños y jóvenes en torno a actividades como las antes mencionadas;
por otra parte, actividades orientadas a posibilitar y potenciar conexiones
entre conceptos de la matemática escolar asociados a los pensamientos
numérico, métrico y variacional.
References
Azarquiel, Grupo. (1993). Ideas y actividades para
enseñar álgebra. Madrid: Síntesis.
Godino, J. & Font, V. (2000). Razonamiento
Algebraico y su Didáctica para maestros.
Universidad de Granada. Recuperado
de: http://ddm.ugr.es/personal/jdgodino/
manual/ralgebraico.pdf.
Rojas, P. et al. (1999). La transición aritmética-
álgebra. Bogotá: Universidad
Distrital Francsico José de Caldas-Gaia.
Recuperado de: http://www.udistrital.
edu.co:8080/documents/47902/262723/
LibroTransicion+Aritmetica-Algebra_
Grupo+MESCUD_U_Distrital_1999.pdf
Kaput, J. (2000). Transforming algebra from an
engine of inequity to an engine of mathematical
power by “algebrafying” the K-12
curriculum. Dartmouth, MA: National
Center for Improving Student Learning and
Achievement in Math & Sci.
Kieran, C. (2006). Research on the learning and the
teaching of algebra: A broadening of sources
of meaning. En A. Gutiérrez & P. Boero (Ed.)
Handbook of research on the psychology of
mathematics education: Past, present, future
(pp. 11-49). Rotterdam, The Netherlands:
Sense Publishers. Recuperado de: www.
sensepublishers.com/media/457-handbook-
of-research-on-the-psychology-
of-mathematics-educationa.pdf
Ministerio de Educación Nacional (1998).
Lineaminetos curriculares-Área
Matemáticas. Bogotá: MEN. Recuperado de:
http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/
article-89869.html
____________________________(2003).
Estándares básicos de competencias
en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y
Ciudadanas. Bogotá: MEN Recuperado de:
http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/
article-116042.html
Radford, L. (2006). Algebraic thinking and the
generalization of patterns: A semiotic perspective,
PME-NA, Vol. 1, 2-21.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.