DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.6561Published:
10/02/2013Issue:
Vol. 17 No. 2 (2013): June-December 2013Section:
Research ArticlesEl conocimiento didáctico-matemático: una propuesta de evaluación de tres de sus facetas
Keywords:
Formación de maestros. Conocimiento del maestro. Enfoque Ontosemiótico. Faceta Epistémica. Matemáticas escolares. Cálculo. Derivada. Evaluación. Instrumentos de evaluación. (es).Downloads
Abstract (es)
En esta comunicación se presentan algunos criterios tenidos en cuenta para el diseño de un cuestionario para evaluar tres facetas del conocimiento matemático para la enseñanza de la derivada: el conocimiento común del contenido, el conocimiento especializado y el conocimiento ampliado. Así mismo se presenta una tarea propuesta en el cuestionario aplicado a estudiantes de las licenciaturas en Básica Matemáticas y Matemáticas -Física de la Universidad de Antioquia, Colombia.
References
Ball, D. L. (2000). Bridging practices: Intertwining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 51, 241-247.
Ball, D. L., Lubienski, S. T., & Mewborn, D. S. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge. En V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (4th ed., pp. 433-456). Washington, DC: American Educational Research Association.
Font, V. (2000). Procediments per obtenir expressions simbòliques a partir de gràfiques. Aplicacions a la derivada. Tesis doctoral no publicada, Universitat de Barcelona.
Godino, J.D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31.
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1), 127-135.
Hill, H. C., Ball, D. L., & Schlling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 372-400.
Johnson, R.B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Research, 33(7), 14-26.
Pino-Fan, L., Godino, J.D., & Font, V. (2011). Faceta epistémica del conocimiento didáctico- matemático sobre la derivada. Educação Matematica Pesquisa, 13(1), 141-178.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.