DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.2.a11Published:
2014-09-22Issue:
Vol 16, No 2 (2014) July-DecemberSection:
Research ArticlesLa gramática funcional y el desarrollo de competencias interculturales en la enseñanza del español como lengua extranjera
Functional grammar and the development of intercultural skills on the teaching of Spanish as a foreign language
Keywords:
competencias interculturales, español para extranjeros, gramática funcional (es).Keywords:
intercultural competences, functional grammar, Spanish as a foreign Language (en).Downloads
Abstract (es)
El propósito de este artículo es ejemplificar un tipo de análisis discursivo fundamentado en la gramática funcional (GF) que pueda explorarse en el aula de español como lengua extranjera (ELE), para ampliar las competencias interculturales. Con ello se hace alusión a la relación complementaria entre lenguaje y cultura, y se enfatiza el qué decir acerca de los “otros” y el cómo decirlo. La GF puede constituirse en una herramienta que proporcione un análisis “objetivo” de los datos de la cultura, puesto que se ocupa del lenguaje usado en diferentes textos y contextos, en función de que las descripciones de los sistemas de lenguaje estén integralmente relacionadas con las de los contextos sociales. Así, es posible, por ejemplo, detectar los prejuicios sexistas codificados en el lenguaje usado en parte de la música popular de Colombia (el denominado “vallenato”). Para esa ilustración, se planteará un punto de vista acerca de la descripción de los actores sociales y de los procesos llevados a cabo en una canción vallenata y su contextualización con las relaciones de género establecidas en el Caribe colombiano.
Abstract (en)
The purpose of this document is to describe a discourse analysis, based on functional grammar (FG), as an approach to intercultural competence in the Spanish as a foreign language classroom. This alluded to the complementary relationship between language and culture emphasizing what to say about the “other” and how to say it. FG could provide an “objective” data culture analysis as it has to do with language used on different texts and contexts; so the descriptions of language systems are integrally related with the descriptions of social contexts. As an illustration, we will describe the social actors and the verbal processes on a lyric of “vallenato”, and their contextualization on Colombian Caribbean’s gender relations.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Metrics
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
The journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions. Also, The Colombian Apllied Linguistics Journal will allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.