Relato de vida y análisis de la obra de un artista visual, hijo de ex presidiario político de la dictadura cívico-militar chilena

Account of life and analysis of a visual artist work, son of a political ex-convict at chilean civic-military dictatorship

  • Samuel Toro Contreras Universidad de Valparaiso Chile
Palabras clave: Arts, memory, transmission, and psychological trauma. (en_US)
Palabras clave: Arte, memoria, transmisión y trauma psicosocial. Arts, memory, transmission, and psychological trauma (es_ES)

Resumen (es_ES)

RELATO DE VIDA Y ANÁLISIS DE LA OBRA DE UN ARTISTA VISUAL, HIJO DE Ex PRESIDIARIO POLíTICO DE LA DICTADURA CíVICO-MILITAR CHILENA


RESUMEN

El planteamiento del presente trabajo mostrará, a través de un diseño exploratorio-comprensivo de caso único, la influencia de la transmisión intergeneracional de memorias asociadas a la violencia política de la dictadura cívico-militar en la obra de un artista de la generación posdictatorial chilena. Mario Navarro, destacado artista visual chileno, hijo de un detenido político en la dictadura, fue el autor de este estudio. Se usó el relato de vida como técnica de producción de datos e imágenes de las obras entregadas por el artista, y se realizó un análisis narrativo de estos y observación formal de las obras visuales. Los principales resultados del estudio indican que parte de la elección de vida profesional y algunos de los resultados de obras visuales del artista contienen influencia intergeneracional indirecta de la experiencia de detención política del padre.

PALABRAS CLAVE

Arte, memoria, transmisión y trauma psicosocial.


ACCOUNT OF LIFE AND ANALYSIS OF A VISUAL ARTIST WORK, SON OF A POLITICAL Ex-CONVICT AT CHILEAN CIVIC-MILITARY DICTATORSHIP


ABSTRACT

The artwork of Mario Navarro, who is a recognized postdictatorship Chilean visual artist and whose father was a political prisoner at the civic-military dictatorship, is presented in this study. Through a comprehensive exploratory unique case, this piece of work shows the influence of intergenerational transition of memories associated with political violence at the Chilean civicmilitary dictatorship. A life account and art creations made by the artist were used as data production technique, moreover a narrative analysis of these two items and formal observation of the visual pieces of work were also taken into consideration. The main results of the research show that part of the professional life choice and some of the artist’s visual works are considerably influenced by an indirect intergenerational political detention experience the artist’s father had to face.


KEY WORDS

Arts, memory, transmission, and psychological trauma.


ÑUGPAMANDA KAUSAIKUNA SUG RUNPA AMBRA KAASKA KAUI RUNA KASKA DICTARUDA KAADUR CHILEMANDA


MAILLALLACHISKA

Kaipi kawachiku imasami kallariskakuna kachingapa, kausai ñugpamanda chasa mailla mailla kallaruku ruraikuna kaachispa allillakuna, chasallata jirú kauai kuna sug runa Mario Navarro suti, rigsiska kawadur Chilepe kausag, pai kami sug runaa wambra llapa iacha paimanda parlaska kawachispa uiachispa neku imasami kaska paipa taita chasallata munaku kawachinga.

Resumen (en_US)

The artwork of Mario Navarro, who is a recognized postdictatorship Chilean visual artist and whose father was a political prisoner at the civic-military dictatorship, is presented in this study. Through a comprehensive exploratory unique case, this piece of work shows the influence of intergenerational transition of memories associated with political violence at the Chilean civicmilitary dictatorship. A life account and art creations made by the artist were used as data production technique, moreover a narrative analysis of these two items and formal observation of the visual pieces of work were also taken into consideration. The main results of the research t Fragmento de la obra: The New Ideal Line Opala: 2002. Fotografía: Constanza Valderrama©, 2002. show that part of the professional life choice and some of the artist’s visual works are considerably influenced by an indirect intergenerational political detention experience the artist’s father

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Cómo citar
Toro Contreras, S. (2016). Relato de vida y análisis de la obra de un artista visual, hijo de ex presidiario político de la dictadura cívico-militar chilena. Calle 14 Revista De investigación En El Campo Del Arte, 11(19), 73-85. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.2.a06
Publicado: 2016-10-21
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