Relativización de la importancia de la partitura en la educación musical: unas consecuencias pedagógicas

Related to score significance in musical education: some pedagogical consequences

  • Juan Sebastián Ochoa Universidad de Antioquia
Palabras clave: Music, musical education, scores, pedagogy. (en_US)
Palabras clave: Music, musical education, scores, pedagogy. Música, educación musical, partituras, pedagogía (es_ES)

Resumen (es_ES)

RESUMEN


El texto plantea una mirada crítica al papel actual de la partitura convencional occidental dentro de la educación musical formal y, propone, a partir de una reflexión sobre el carácter ontológico de la partitura como herramienta de uso descriptivo y prescriptivo (siguiendo la propuesta del musicólogo Charles Seeger), tres consecuencias pedagógicas que se desprenden de relativizar la importancia de la partitura en los tiempos actuales: ampliar la noción de notación musical, privilegiar una educación musical sonoro-corporal, y hacer un uso mayor de las nuevas tecnologías de grabación y reproducción en el aula. La conclusión es que una relativización de la partitura debe llevarnos a una educación musical necesariamente menos racionalizada y más sonoro-corporal, menos leída y más vivida.


PALABRAS CLAVE


Música, educación musical, partituras, pedagogía.


RELATED TO SCORE SIGNIFICANCE IN MUSICAL EDUCATION: SOME PEDAGOGICAL CONSEQUENCES


ABSTRACT


This written piece of work proposes a critic look at the actual role the occidental conventional score has in the formal education level. Moreover, following Charles Seeger’s musicologist proposal, this text also intends to show a reflection on the ontological character of scores as a tool of descriptive and prescriptive use, resulting three pedagogical consequences appearing from making the score importance relative at present. In other words, widening the musical notation notion, giving privilege to a resonant-corporal musical education, and insisting on a better use of technologies in recording and reproduction techniques in the classroom. As a final point, it is important to highlight that making the score importance relative can lead us to a resonantcorporal education instead of to a rationalized one which consequently may not be widely read but lived. 


KEY WORDS


Music, musical education, scores, pedagogy. 


RELATIVIZACIÓN AJAI MINISTIDU IACHACHINGAPA TUNAPI TUKUIKUNATA KAWANCHINGAPA


MAILLALLACHISKA

 

Ninakumi imasami kawankuna mana allilla kai kilkaita,tukuikuna iachachispa allilla kaachispa parlaspa kusaikuna suti intilógia sug rurai ministdu sug runa suti Charles Seeger, rimariska pai iachachi kallarigapa tukui munaskakunata tunai rurangapa Maskaspa iachachingapa kunauramanda kunata, kachu mas kilkaska kausaskata parlachukuna Chasa allilla kawaringami.


RIMANGAPA MINISTISKAKUNA


Tunai tunangapa ichachii, ruraikuna pintai allilla kawaspa iachaikui.

RELATIVITÉ DE L’IMPORTANCE DE LA PARTITION DANS L’ÉDUCATION MUSICALE. LES CONSÉQUENCES PÉDAGOGIQUES


RÉSUMÉ


Le texte propose un regard critique au rôle actuel de la partition conventionnelle d’occident dans l’éducation musicale formelle. Formule á partir de la réflexion sur le caractère ontologique de la partition comme un outil d’usage descriptif et prescriptif (en suivant la proposition du musicologue Charles SEEGER) Trois conséquences pédagogiques qui se détachent de relativiser l’importance de la partition actuellement : 1) Élargir la connaissance de notation musicale, 2) Privilégier une éducation musicale sonore-corporelle et 3) Faire une utilisation plus vaste des technologies d’enregistrement dans la salle de classe. En conclusion, une relativisation de la partition doit nous verser à une éducation musicale moins rationalisée et plus sonore-corporelle, moins lue et plus vécue.


MOTS CLÉS


Musique, éducation en musique, partition, pédagogie.

Resumen (en_US)

This written piece of work proposes a critic look at the actual role the occidental conventional score has in the formal education level. Moreover, following Charles Seeger’s musicologist proposal, this text also intends to show a reflection on the ontological character of scores as a tool of descriptive and prescriptive use, resulting three pedagogical consequences appearing from making the score importance relative at present. In other words, widening the musical notation notion, giving privilege to a resonant-corporal musical education, and insisting on a better use of technologies in recording and reproduction techniques in the classroom. As a final point, it is important to highlight that making the score importance relative can lead us to a resonant-corporal education instead of to a rationalized one which consequently may not be widely read but lived.

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Cómo citar
Sebastián Ochoa, J. (2016). Relativización de la importancia de la partitura en la educación musical: unas consecuencias pedagógicas. Calle 14 Revista De investigación En El Campo Del Arte, 11(19). https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.2.a12
Publicado: 2016-10-21
Sección
Sección Transversal