Conditions for monograph projectsʼ by preservice teachers: lessons from the long and winding route

Keywords: pre-service teacher education, formative research, conditions in initial teacher-research preparation (en_US)
Keywords: formación inicial de docentes, investigación formativa, condiciones formación inicial de docentes investigadores (es_ES)

Abstract (en_US)

This paper is based on the analysis of the nature of monograph projects undertaken by pre-service teachers at the Universidad Nacional de Colombia. It will examine the main factors that, according to the participants of a case-study, favour or limit the development of those projects. On the basis of our fi ndings, we highlight the conditions associated with the successful fulfi lment of what students are required to do in monograph projects.

Abstract (es_ES)

Este documento se basa en el análisis de la naturaleza de los proyectos monográfi cos desarrollados por los docentes en formación inicial en la Universidad Nacional de Colombia. El informe examina los principales factores que, de acuerdo con los participantes de un estudio de caso, favorecen o limitan el desarrollo de dichos proyectos. Con base en lo encontrado, las autoras destacan las condiciones que se asocian con una culminación exitosa de lo que se exige a los estudiantes en el trabajo de grado.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melba Libia Cárdenas, Universidad Nacional de Colombia

Melba Libia Cárdenas, MA in TESOL from The University of Edinburgh, is an associate professor atUniversidad Nacional. She is the coordinator of the research group PROFILE recognised by Colcienciasand of the inservice programmes for teachers of English. She is also a lecturer of the Masters in AppliedLinguistics to TEFL at Universidad Distrital and of the Graduate Programme in Bilingual Education atUniversidad El Bosque.

María Claudia Nieto, Universidad Nacional de Colombia

Maria Claudia Nieto, MA in ESP from University of Warwick, has developed her professional profilein ESP, English for general purposes, and pre and in-service education. She is an assistant professor atUniversidad Nacional de Colombia and member of the PROFILE research group.

Yudiht Martin Milena
Yudiht Martin, holds a B. Ed in Philology and Languages from Universidad Nacional de Colombia.She has taught ESP courses at UN-ALEX Programme, UN-Extension Programmes and has also workedas a research assistant of the PROFILE research group.

References

Comité Asesor Carrera de Filología e Idiomas. Departamento de Lenguas Extranjeras. (2003a). Lineamientos para la realización de los trabajos de grado en la Carrera de Filología e Idiomas. Universidad Nacional de Colombia: Bogotá.

Departamento de Lenguas Extranjeras. (2003a). Auto evaluación del programa curricular Filología e Idiomas: Universidad Nacional de Colombia: Bogotá.

De Tezanos, A. (1998). Aproximaciones metodológicas para la enseñanza del enfoque cualitativo-interpretativo en la investigación social. In Una Etnografía de la Etnografía. Santafé de Bogotá: Antropos, Colección Pedagogía Siglo XXI.

ICFES-Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (2004). Examen de Calidad de Educación Superior ECAES. Bogotá: ICFES.

Merriam, S. B. (1988). Case Study Research in Education: A Qualitative Approach. San Francisco: Jossey-Bass.

Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Obregón, D. (2001). Revisión de los requisitos de grado: El trabajo de grado. Universidad Nacional de Colombia: Bogotá.

Sánchez, V. and Jurado, F. (2001). La Práctica como Motor de la Transformación de la Formación Docente (Inicial y Continua). In La formación docente en América Latina. Bogotá:Universidad Nacional de Colombia, Programa Universitario de Investigación en Educación: Evaluación Censal de Competencias Básicas ­ Cooperativa Editorial Magisterio.

Siedman, I. (1998). Interviewing as Qualitative Research. New Cork: Teachers College Press.

Stenhouse, L. (1996). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Strauss, A. and Corbin, J. (1990). Basis of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage Publications.

How to Cite
Cárdenas, M. L., Nieto, M. C., & Milena, Y. M. (2005). Conditions for monograph projectsʼ by preservice teachers: lessons from the long and winding route. Colombian Applied Linguistics Journal, (7), 75-94. https://doi.org/10.14483/22487085.166
Published: 2005-01-01
Section
Research Articles