DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.2945

Published:

2011-01-01

Issue:

Vol 13, No 1 (2011) January-June

Section:

Pedagogical Innovations

La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños

Multimedia as an autonomous learning tool of English vocabulary by children

Authors

  • Francisco Moreno Mosquera Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba

Keywords:

multimedia, nuevas tecnologías, computador, aprendizaje, inglés, niños, vocabulario, pronunciación (es).

Keywords:

multimedia, new technologies, computer, learning, English, children, vocabulary, pronunciation (en).

Downloads

Abstract (es)

Este artículo describe una Investigación pedagógica realizada en la Universidad del Chocó orientada a comprobar el grado de efectividad de la multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. El problema a investigar se planteó en términos de los interrogantes: ¿qué tan efectivo es el aprendizaje de una lengua extranjera a través de la tecnología?, ¿qué tanto pueden aprender los niños chocoanos por sí solos el vocabulario del inglés por medio de la multimedia? Los hallazgos encontrados conirman varias hipótesis sobre el aprendizaje del vocabulario y la pronunciación y permiten concluir que la multimedia es eicaz como herramienta didáctica para el aprendizaje autónomo de la lengua extranjera.

Abstract (en)

This paper describes a pedagogical intervention carried out at the University of Chocó aimed at determining the degree of effectiveness of multimedia technology as a tool for independent learning of English vocabulary by children. The research problem was stated in terms of the questions: ¿how effective is foreign language learning through technology?, ¿how much can children in Chocó learn English vocabulary by themselves through multimedia? The indings conirm several hypotheses about the learning of vocabulary and pronunciation, and leads the researchers to conclude that multimedia is effective as a teaching tool for autonomous learning of foreign languages.

Author Biography

Francisco Moreno Mosquera, Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba

FRANCISCO MORENO MOSQUERA holds an M.A. in English as a Foreign Language from University College of North Wales and has published a number of books and articles in national and international journals. Currently, he is a full time teacher at the Universidad Tecnológica del Chocó “Diego Luis Córdoba”.

References

Bongaerts, T. et al. (1997). Age and ultimate attainment in the pronunciation of a foreign language. Studies in Second Language Acquisition, 19/4: 447-465.

Casado y García (2000). Consideraciones didácticas sobre la enseñanza de lenguas extranjeras asistida por ordenador. Didáctica (Lengua y Literatura). 12: 67-89

Henning, G. (1973) Remembering foreign language vocabulary: Acoustic and semantic parameters. Language Learning, 23: 185-196

Krashen, S. (1981), Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford, Pergamon.

Lenneberg, E.H. (1967). Biological Foundations of Language. New York, Wiley

Radford, A. et al (1999). Linguistics: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Regil, L.: Laberintos digitales. Artículo publicado en Internet, recuperado de la página http:/ webcache.googleusercontent.comsearch?q=cache:TMwC8DGJDzcJ:www.mexicandesign.com/revista/hipermedia.htm+hipermedia+y+pensamiento&cd=10&hl=es&ct=clnk&gl=co (25.10.2010)

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital, Publicado bajo Licencia Creative Commons 2.5

Steinberg, D. (1996). An Introduction to Psycholingusitics. London and New York: Longman.

How to Cite

APA

Moreno Mosquera, F. (2011). La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), 71–83. https://doi.org/10.14483/22487085.2945

ACM

[1]
Moreno Mosquera, F. 2011. La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal. 13, 1 (Jan. 2011), 71–83. DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.2945.

ACS

(1)
Moreno Mosquera, F. La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colomb. appl. linguist. j 2011, 13, 71-83.

ABNT

MORENO MOSQUERA, Francisco. La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 71–83, 2011. DOI: 10.14483/22487085.2945. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/2945. Acesso em: 8 dec. 2024.

Chicago

Moreno Mosquera, Francisco. 2011. “La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños”. Colombian Applied Linguistics Journal 13 (1):71-83. https://doi.org/10.14483/22487085.2945.

Harvard

Moreno Mosquera, F. (2011) “La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños”, Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), pp. 71–83. doi: 10.14483/22487085.2945.

IEEE

[1]
F. Moreno Mosquera, “La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 13, no. 1, pp. 71–83, Jan. 2011.

MLA

Moreno Mosquera, Francisco. “La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 13, no. 1, Jan. 2011, pp. 71-83, doi:10.14483/22487085.2945.

Turabian

Moreno Mosquera, Francisco. “La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños”. Colombian Applied Linguistics Journal 13, no. 1 (January 1, 2011): 71–83. Accessed December 8, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/2945.

Vancouver

1.
Moreno Mosquera F. La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2011 Jan. 1 [cited 2024 Dec. 8];13(1):71-83. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/2945

Download Citation

Visitas

3454

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
48%
33%
Days to publication 
250
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Loading...