La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños

Multimedia as an Autonomous Learning Tool of English Vocabulary by Children

  • Francisco Moreno Mosquera Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba
Keywords: multimedia, new technologies, computer, learning, English, children, vocabulary, pronunciation (en_US)
Keywords: multimedia, nuevas tecnologías, computador, aprendizaje, inglés, niños, vocabulario, pronunciación (es_ES)

Abstract (es_ES)

Este artículo describe una Investigación pedagógica realizada en la Universidad del Chocó orientada a comprobar el grado de efectividad de la multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. El problema a investigarse planteó en términos de los interrogantes: ¿qué tan efectivo es el aprendizaje de una lengua extranjera a través de la tecnología?, ¿qué tanto pueden aprender los niños chocoanos por sí solos el vocabulario del inglés por medio de la multimedia? Los hallazgos encontrados confirman varias hipótesis sobre el aprendizaje del vocabulario y la pronunciación y permiten concluir que la multimedia es eficaz como herramienta didáctica para el aprendizaje autónomo de la lengua extranjera.

Abstract (en_US)

This paper describes a pedagogical intervention carried out at the University of Chocó aimed at determining the degree of effectiveness of multimedia technology as a tool for independent learning of English vocabulary by children. The research problem was stated in terms of the questions: ¿how effective is foreign language learning through technology?, ¿how much can children in Chocó learn English vocabulary by themselves through multimedia? The findings confirm several hypotheses about the learning of vocabulary and pronunciation, and leads the researchers to conclude that multimedia is effective as a teaching tool for autonomous learning of foreign languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Moreno Mosquera, Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba
FRANCISCO MORENO MOSQUERA holds an M.A. in English as a Foreign Language from University College of North Wales and has published a number of books and articles in national and international journals. Currently, he is a full time teacher at the Universidad Tecnológica del Chocó “Diego Luis Córdoba”.

References

Bongaerts, T. et al. (1997). Age and ultimate attainment in the pronunciation of a foreign language. Studies in Second Language Acquisition, 19/4: 447-465.

Casado y García (2000). Consideraciones didácticas sobre la enseñanza de lenguas extranjeras asistida por ordenador. Didáctica (Lengua y Literatura). 12: 67-89

Henning, G. (1973) Remembering foreign language vocabulary: Acoustic and semantic parameters. Language Learning, 23: 185-196

Krashen, S. (1981), Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford, Pergamon.

Lenneberg, E.H. (1967). Biological Foundations of Language. New York, Wiley

Radford, A. et al (1999). Linguistics: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Regil, L.: Laberintos digitales. Artículo publicado en Internet, recuperado de la página http:/ webcache.googleusercontent.comsearch?q=cache:TMwC8DGJDzcJ:www.mexicandesign.com/revista/hipermedia.htm+hipermedia+y+pensamiento&cd=10&hl=es&ct=clnk&gl=co (25.10.2010)

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital, Publicado bajo Licencia Creative Commons 2.5

Steinberg, D. (1996). An Introduction to Psycholingusitics. London and New York: Longman.

How to Cite
Moreno Mosquera, F. (2011). Multimedia as an Autonomous Learning Tool of English Vocabulary by Children. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), 71-83. https://doi.org/10.14483/22487085.2945
Published: 2011-01-01
Section
Pedagogical Innovations