Exploring children’s cultural perceptions through tasks based on films in an afterschool program

  • Claudia Mojica Universidad Nacional de Colombia; Corporación Universitaria Minuto de Dios
Keywords: Culture, critical literacy, children’s perceptions (en_US)
Keywords: Cultura, alfabetización crítica, percepciones de los niños (es_ES)

Abstract (en_US)

This is a report on a finished research project that explores the cultural perceptions of children through tasks based on films in an English after-school program. This qualitative case study was carried out at a private school in Bogotá and it fostered students´ active participation in the development of the classes and explored their cultural perceptions. The data collected revealed that this process of construction of the concept of culture was built by the learners from the different types of knowledge about the world, the practices, and the artifacts embedded in the community. As for the cultural perceptions that emerged in the data, these corresponded to the interpretations of students’ world and life experience.

Abstract (es_ES)

Esta investigación presenta un reporte de una investigación terminada que explora las percepciones culturales de los niños, que participan en un programa de inglés informal, a partir de actividades basadas en películas. Este estudio de caso tipo cualitativo fue llevado a cabo en un colegio privado de Bogotá. El concepto de cultura adoptado desde la perspectiva de Moran (2001) es esencial para comprender el tipo de respuestas que los estudiantes dan con relación a sus mundos, creencias, valores y opiniones. Este estudio requirió de un diseño particular para la intervención pedagógica que permitió a los estudiantes participar de manera más activa en las clases y de esa forma expresar sus percepciones culturales. Los datos recogidos en este estudio permiten comprender que la articulación de las perspectivas culturales son construidas a partir de los diferentes tipos de conocimiento acerca de el mundo, las practicas que se llevan a cabo y los diferentes artefactos que el hombre ha construido en el mundo. Igualmente, las percepciones culturales corresponden a las diferentes interpretaciones y lecturas del mundo que los estudiantes han construido a través de su experiencia de vida.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Mojica, C. (2007). Exploring children’s cultural perceptions through tasks based on films in an afterschool program. Colombian Applied Linguistics Journal, (9), 7-24. https://doi.org/10.14483/22487085.3143
Published: 2007-01-01
Section
Research Articles