DOI:

https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09

Published:

2012-07-01

Issue:

Vol 14, No 2 (2012) July-December

Section:

Reflections on Praxis

Comprehension, Sense and Pedagogy

Comprensión, sentido y pedagogía

Authors

  • Alfonso Cárdenas Páez Departamento de Lenguas Universidad Pedagógica Nacional
  • Alejandro McNeil Fernández Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés. Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Rodrigo Malaver Rodríguez Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana. Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Keywords:

Comprensión, sentido, discurso, texto, pedagogía, acción (es).

Keywords:

Comprehension, sense, discourse, text, pedagogy, action (en).

Downloads

Abstract (en)

This text, based on Bakhtin’s perspective, sees language as a condition for the construction of reality. The subject’s understanding of reality is always determined by situational circumstances (event) and the way individuals experience and perceive these events. The various senses are the result of different positions from which the other speakers participate (create). The perceptions of the subject are not passive, they are charged with willingness to play with intertexts, interdiscourses and antidiscourses that foster dialogue, and this, in turn, is evidence of and possibility of understanding. All this is important in the pedagogical arena, and this is why the text closes by opening a deeper discussion in this regard.

Abstract (es)

Este texto aborda el lenguaje como condición sine qua non para la construcción de la realidad, con base en la perspectiva de Bajtín. La comprensión del mundo, de la realidad, por parte del sujeto, está siempre determinada por circunstancias situacionales (acontecimiento) y la manera como los sujetos vivencian y perciben dichos acontecimientos. Los sentidos son producto de distintas posiciones desde las cuales los demás participan de la creación de diálogos. Las lecturas del sujeto no son pasivas, sino que están cargadas de disposición para jugar entre intertextos, interdiscursos y antidiscursos que propician el dialogismo, indicio y posibilidad de comprensión. Lo anterior es importante en los contextos pedagógicos. Por ello, el texto concluye abriendo la discusión en este ámbito.

References

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal.México:

Siglo XXI. (Trad. Tatiana Bubnova).

Bajtín, M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievski.

México: F.C.E.

Bajtín, M. (1997). Hacia una filosofía del acto ético. De los

borradores y otros escritos.Barcelona: Anthropos.

Bajtín, M. /Voloshinov, V. (1992).El marxismo y la filosofía

del lenguaje.Madrid: Alianza.

Bajtín, M/ Medvedev, P. (1994). El método formal en los

estudios literarios. Madrid: Alianza.

Cárdenas P., A. (2004). Elementos para una pedagogía

de la literatura. Bogotá: Universidad Pedagógica

Nacional.

Cárdenas P., A. (2005). Literatura y pedagogía del

sentido. En Vásquez, F. (Ed.) (2005). La didáctica

de la literatura (pp.. 9-22). Bogotá: Univalle-ICFES.

Cárdenas P., A. (2007). Hacia una didáctica de lo

analógico: lenguaje y literatura. Redlecturas No. 2

(pp. 209-231). Medellín: Gobernación de Antioquia.

Cárdenas P., A. (2009). Literatura, pedagogía y formación

en valores. Enunciación,14, No. 2, pp. 5-20.

Cárdenas P., A. (2011) Lingüística crítica y pedagogía

del lenguaje. Textos- Didáctica de la Lengua y de

la Literatura. Barcelona: Editorial Graó, pp. 83-97.

Cárdenas, A. & Ardila, F. (2009). Lenguaje, dialogismo y

educación. Folios,29, pp. 27-50.

Kristeva, J. (1974). El texto de la novela. Barcelona:

Lumen.

Lotman, I. M. (1996). La semiosfera I – Semiótica de la

cultura y del texto. Madrid: Frónesis.

Lotman, I. M. (1998). La semiosfera II – Semiótica de la

cultura y del texto. Madrid: Catedra.

Ricoeur, P. (2006a).Del texto a la acción.Buenos Aires:

Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2006b). Teoría de la interpretación. México:

Siglo XXI.

Rodríguez, J. A. (2000). Postmodernidad, literatura y

otras yerbas, Bogotá. Universidad Javeriana.

Vásquez, F. (2000). Oficio de maestro. Bogotá:

Universidad Javeriana.

Vásquez, F. (2006). La enseña literaria – Crítica y

Didáctica de la Literatura. Bogotá: Kimpres Ltda.

Vásquez, F. (2007). Educar con maestría. Bogotá:

Universidad de la Salle.

Vásquez, F. (Ed.) (2005). La didáctica de la literatura.

Bogotá: Univalle-ICFES.

Vygostky, L. S. (1989). El desarrollo de los procesos

psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.

How to Cite

APA

Cárdenas Páez, A., McNeil Fernández, A., & Malaver Rodríguez, R. (2012). Comprehension, Sense and Pedagogy. Colombian Applied Linguistics Journal, 14(2), 146–162. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09

ACM

[1]
Cárdenas Páez, A., McNeil Fernández, A. and Malaver Rodríguez, R. 2012. Comprehension, Sense and Pedagogy. Colombian Applied Linguistics Journal. 14, 2 (Jul. 2012), 146–162. DOI:https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09.

ACS

(1)
Cárdenas Páez, A.; McNeil Fernández, A.; Malaver Rodríguez, R. Comprehension, Sense and Pedagogy. Colomb. appl. linguist. j 2012, 14, 146-162.

ABNT

CÁRDENAS PÁEZ, A.; MCNEIL FERNÁNDEZ, A.; MALAVER RODRÍGUEZ, R. Comprehension, Sense and Pedagogy. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 146–162, 2012. DOI: 10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/4419. Acesso em: 2 dec. 2022.

Chicago

Cárdenas Páez, Alfonso, Alejandro McNeil Fernández, and Rodrigo Malaver Rodríguez. 2012. “Comprehension, Sense and Pedagogy”. Colombian Applied Linguistics Journal 14 (2):146-62. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09.

Harvard

Cárdenas Páez, A., McNeil Fernández, A. and Malaver Rodríguez, R. (2012) “Comprehension, Sense and Pedagogy”, Colombian Applied Linguistics Journal, 14(2), pp. 146–162. doi: 10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09.

IEEE

[1]
A. Cárdenas Páez, A. McNeil Fernández, and R. Malaver Rodríguez, “Comprehension, Sense and Pedagogy”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 14, no. 2, pp. 146–162, Jul. 2012.

MLA

Cárdenas Páez, A., A. McNeil Fernández, and R. Malaver Rodríguez. “Comprehension, Sense and Pedagogy”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 14, no. 2, July 2012, pp. 146-62, doi:10.14483/udistrital.jour.calj.2012.2.a09.

Turabian

Cárdenas Páez, Alfonso, Alejandro McNeil Fernández, and Rodrigo Malaver Rodríguez. “Comprehension, Sense and Pedagogy”. Colombian Applied Linguistics Journal 14, no. 2 (July 1, 2012): 146–162. Accessed December 2, 2022. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/4419.

Vancouver

1.
Cárdenas Páez A, McNeil Fernández A, Malaver Rodríguez R. Comprehension, Sense and Pedagogy. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2012Jul.1 [cited 2022Dec.2];14(2):146-62. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/4419

Download Citation

Visitas

487

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...