Diseño de libros de texto para la enseñanza del inglés: una propuesta curricular

Design of textbooks for teaching English: a curriculum proposal

Keywords: culture, English teaching, innovation, multimedia, text validation (en_US)
Keywords: Cultura, enseñanza de inglés, multimedios, innovación, validación de textos (es_ES)

Abstract (es_ES)

En este trabajo se presenta la experiencia de innovación sobre la publicación de libros para enseñanza de inglés, nivel primario y secundario, con temas de la cultura de la región de Tarapacá en el norte de Chile. Se aborda e intenta resolver una carencia evidente que tienen los libros utilizados hoy en día en enseñanza de inglés en nuestro país, por la poca inclusión de temas de la cultura regional y la diversidad que existe en Chile. Se describe el sustento teórico que avala esta innovación docente y la metodología de trabajo que ha permitido publicar cinco libros desde el año 2009 al 2014. A su vez, se explica cómo han sido distribuidos los textos en colegios, capacitado a los profesores de inglés de la región y las proyecciones que tiene el proceso en su conjunto.

Abstract (en_US)

This article presents the development of research and innovative teaching projects that include the publication of five books for English teaching at elementary and secondary school level with themes of the regional culture in northern Chile. It addresses and attempts to fill a deficit regarding the limited number of topics related to regional culture in books being used in Chile to teach English. The theoretical foundation and methodological work that supports this line of research and educational innovation are presented. This has allowed the publication of five books between the years 2009 and 2014. Finally, it is explained how the books have been distributed in schools, the teacher training stage in the region, and projections of the whole process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernán Pereira Palomo, UNIVERSIDAD ARTURO PRAT

Hernán Pereira Palomo

Full-time Prof.

Facultad de Ciencias Humanas

universidad Arturo Prat, Iquique, Chile

References

Bleed, Ron (2005). Visual Literacy in Higher Education. Retrieved from http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI4001.pdf

Díaz-Rico, Lynne (2008). Strategies for teaching english learners. Boston: Pearson.

Douglas, H. Brown (2003). Principles of language learning and teaching. New York: Pearson.

Gebhard, Jerry (2000). Teaching english as a foreign or second language. Ann Harbor: The University of Michigan Press.

Jonassen, David y otros (2008). Meaningful learning with technology. New Jersey: Pearson.

Maturana, Humberto. (2008). El sentido de lo humano. Buenos Aires: Granica.

McKay, Sandra (2003). Teaching English as an international language: The Chilean context. ELT Journal Volume 57/2: 145-146

Ministerio de Educación de Chile. Textos escolares online. Retrieved from

http://curriculumenlinea.mineduc.cl/sphider/search.php?query&t_busca=1&results&search=1&dis=0&category=6893#a6900 (Anexo 1)

Richards, J & T. Rodgers, (2003). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Smith (1976: p.17) in Mckay, S. (2000) Teaching English as an International Language: Implications for cultural material in the classroom. TESOL/JOURNAL

Snow, Don. (2007). From language learner to language teacher. Alexandria: TESOL.

Thanasoulas, Dimitrios. (2001). The Importance of teaching culture in the foreign language classroom. Radical Pedagogy, 1-25.

Ur, Penny. (2012). A course in english language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

How to Cite
Palomo, H. P., & Ramos Leiva, L. (2016). Design of textbooks for teaching English: a curriculum proposal. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(2), 149-169. https://doi.org/10.14483/calj.v18n2.8689
Published: 2016-07-18
Section
Pedagogical Innovations