DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.17017

Published:

2022-06-16

Issue:

Vol. 24 No. 1 (2022): January-June

Section:

Research Articles

De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe

From assistance to social intervention: volunteering in the construction of agencies

Authors

Keywords:

social intervention, volunteering, agencies, bilingual elite school (en).

Keywords:

intervención social, voluntariado, agencias, escuela de élite bilingüe (es).

Abstract (es)

Este estudio tuvo como objetivo investigar el proceso de construcción de agencias con estudiantes que participaron en un programa de voluntariado educativo planteado por un centro escolar bilingüe de español y portugués en la ciudad de São Paulo. Se exponen los resultados del proyecto, que se llevó a cabo a partir de dos indagaciones: ¿qué tipos de agencias se construyen en el curso de voluntariado educativo? y ¿cómo se construyen estas agencias? El corpus de análisis consistió en grabaciones de vídeo y audio, además de documentos escritos sobre las tareas desarrolladas por el grupo. Los datos se analizaron de acuerdo con las categorías enunciativas, discursivas y multimodales, y esto permitió analizar las manifestaciones de contradicciones, así como la toma de decisiones por parte de los participantes. El análisis de los documentos señaló que las reuniones intensificaron las relaciones entre los miembros y que los objetivos alcanzados permitieron la expansión del repertorio en la construcción de agencias activistas críticocolaborativas, relacionales, descapsuladas y transformadoras. De esta manera, fue posible analizar la construcción de nuevas formas de actuar, que hicieron posible (re)significar la vida de la sociedad en la escuela y de la escuela en la sociedad. Asimismo, el estudio produjo reflexiones importantes sobre protagonismo y agencia.

Abstract (en)

This study aimed to examine the agency construction process with students who participated in an educational volunteering program proposed at a bilingual Spanish and Portuguese school in the city of São Paulo. The results of the project are presented, which was carried based on two inquiries: What types of agencies are built in the course of educational volunteering? How are these agencies constructed? The corpus of analysis consisted of video and audio recordings, as well as written documents on the tasks carried out by the group. The data were analyzed according to enunciative, discursive, and multimodal categories, and this allowed analyzing the manifestations of contradictions, as well as the decision-making by the participants. The document analysis indicated that the meetings intensified the relationships among the members, and the achieved objectives allowed expanding the repertoire in the construction of criticalcollaborative activist, relational, non-encapsulated, and transformative agencies. In this way, it was possible to analyze the construction of new ways to act, which made it possible to (re)signify the life of society in school as well as that of school in society. This study also produced important reflections on protagonism and agency.

 

Author Biography

Fernanda Coelho Liberali , Pontificia Universade Católica de São Paulo - PUC

Pontificia Universade Católica de São Paulo - PUC

References

Blommaert, J. (2010). A sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press.
Blommaert, J., & Backus, A. (2011). Repertoires revisited: ‘knowing language’ in superdiversity. Working Papers in Urban Language and Literacies. Paper 67. London: Tilburg University and King’s College. Obtenido de: www.kcl.ac.uk/ldc.
Cope, B., & Kalantzis. (Eds.) (2000) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routlege.
Edwards, A. (2005) Let ́s get beyond community and practice: the many meanings of learning by participating. The Curriculum Journal, 16(1), 53-69.
Edwards, A. (2015). Recognising and realising teachers’ professional. Agency, Teachers and teaching theory and practice. 21(6), 779-784. DOI 10.1080/13540602.2015.1044333
Emirbayer, M. & Mische, A. (1998). What is Agency? American Journal of Sociology, 103, 962-1023.
Engeström, Y. (2011). From design experiments to formative interventions. Theory & Psychology, 21(5), 598-628.

Engeström, Y. (1999). Perspective on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. Obtenido de: <http://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/Engestrom/expanding/toc.htm.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido (17ª ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Friedman, A. (2016).Protagonismo infantil (p. 46). In: A. Lovato, C. P. Yirula, & R. Franzim (Orgs.). Protagonismo A Potência de Ação da Comunidade Escolar. São Paulo: Ashoka/Alana. Obtenido de: https://escolastransformadoras.com.br/wp-content/uploads/2017/06/AF_Protagonismo_PORTUGUES_v3.pdf.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. London, UK: Polity Press.
Giddens, A. (1984). The constitution of society. Berkeley: University of California Press.
Goulart, B. (2017). Protagonizar juntos: a escola como casa comum (p. 46). In: A. Lovato, C.P. Yirula, & R. Franzim (Orgs.). Protagonismo A Potência de Ação da Comunidade Escolar. São Paulo: Ashoka/Alana. Obtenido de: https://escolastransformadoras.com.br/wpcontent/uploads/2017/06/AF_Protagonismo_PORTUGUES_v3.pdf.
Holzman, L. (2009). Vygotsky at work and play. New York: Routledge, 2009.
Jewitt, C. (Ed.). (2009). The Routledge handbook of multimodal analysis. London: Routledge.
Leontiev, A.N. (1977). Activity and Consciousness. Obtenido de: http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1977/leon1977.htm.
Liberali, F.C. (2009). Atividade Social nas aulas de língua Estrangeira. São Paulo. SP: Moderna.
Liberali, C.C., Padre, B.T., & Santos, J.A.A. (2017). Mobilidade e práticas translíngues na construção de um mundo com justiça social: um estudo no projeto Digit-M-Ed (pp.237-267). In: C.H. Rocha, C.H., S.E. Kadri, & J.A. Windle (Orgs.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campina, SP: Pontes.
Liberali, F.C. (2012) Atividade Social como base para o ensino de Língua estrangeira- São Paulo: Blucher.
Liberali, F. C. et al. (Orgs.) (2013). Argumentação em contexto escolar: relatos de pesquisa. Campinas, SP: Pontes.
Liberali, F.C. et al. (2015). Projeto Digit-M-ed Brasil: uma proposta de desencapsulação da aprendizagem escolar por meio dos multiletramentos. Revista Prolíngua, 10(3). Obtenido de: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/prolingua/article/view/28690.

LIBERALI, F. & FUGA, V. (2018). A importância do conceito de perejivanie na constituição de agentes transformadores. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(4), 363-373. Obtenido de: https://dx.doi.org/10.1590/1982-0275201800040000
Magalhães, C., & Ninin, M. (2017). O A Linguagem Da Colaboração Crítica No Desenvolvimento Da Agência De Professores De Ensino Médio Em Serviço. Alfa, 61, (3), 625-652.
Magalhães, M.C.C. (2010). Pesquisa crítica de colaboração: uma pesquisa de intervenção no contexto escolar (p. 20-4). 0In: S.P. Silva, & J.J.M. Lopes (Orgs.). Diálogos de Pesquisas sobre Crianças e Infâncias. Niterói, RJ: Editora da UFF.
Marx, K., & Engels, F. (1945-1946/2006). A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo.
Megale, A., & Liberali, F. (2020). Universidade Federal do Paraná Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. Revista X, 15(1), 55-74. Obtenido de: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/69979/40692.
New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60-92.
New London Group. (2000). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Melbourne: Macmillan.
Resnick, L. B. (1987) Learning in school and out. Educational Researcher, v. 18, n. 4, p. 5-7.
Santos, M. (2006). Por uma outra Globalização. São Paulo: Record.
Selznick, P. (1992) The moral commonwealth: social theory and the promise of community. Berkeley: University of California Press.
Souza, R.M. (2009). Protagonismo juvenil: o discurso da juventude sem voz. Rev. Bras. Adolescência e Conflitualidade, 1(1)1-28.
Stetsenko, A. (2017). The transformative mind expanding vygotsky's approach to development and education cambridge university press. one Liberty Plaza. New York: Cambridge.
Street, B.V. (1984). Literacy in theory and practice. Cambrigde: Cambrigde University Press.
Torres Santomé, J.T. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre, 2003
Vertovec, S. (2007). Superdiversity and its implications. Ethnic and Racial Studies. Surrey, 30(06): 1024-1054.
Vertovec, S. (2004). The Essential Vygotsky. (Lev Semenocih 1896-1934). New York: Springer Science & Business Media.
Vertovec, S. (2001). Pscicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1930/1999) Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Vygotsky, L. S. (1934). Pensamento e palavra. Tradução: Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2001a). Pscicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2001b). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Virkunnen, J. (2006). Hybrid agency in co-configuration work. Outlines (1), 61-75.

How to Cite

APA

Saucedo Revollo Lage, M. P., & Coelho Liberali , F. (2022). De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe. Colombian Applied Linguistics Journal, 24(1). https://doi.org/10.14483/22487085.17017

ACM

[1]
Saucedo Revollo Lage, M.P. and Coelho Liberali , F. 2022. De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe. Colombian Applied Linguistics Journal. 24, 1 (Jun. 2022). DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.17017.

ACS

(1)
Saucedo Revollo Lage, M. P.; Coelho Liberali , F. De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe. Colomb. appl. linguist. j 2022, 24.

ABNT

SAUCEDO REVOLLO LAGE, M. P.; COELHO LIBERALI , F. De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14483/22487085.17017. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/social-intervention-volunteering-in-the-construction-of-agencies. Acesso em: 25 jun. 2022.

Chicago

Saucedo Revollo Lage, Marisol Patricia, and Fernanda Coelho Liberali. 2022. “De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe”. Colombian Applied Linguistics Journal 24 (1). https://doi.org/10.14483/22487085.17017.

Harvard

Saucedo Revollo Lage, M. P. and Coelho Liberali , F. (2022) “De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe”, Colombian Applied Linguistics Journal, 24(1). doi: 10.14483/22487085.17017.

IEEE

[1]
M. P. Saucedo Revollo Lage and F. Coelho Liberali, “De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 24, no. 1, Jun. 2022.

MLA

Saucedo Revollo Lage, M. P., and F. Coelho Liberali. “De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 24, no. 1, June 2022, doi:10.14483/22487085.17017.

Turabian

Saucedo Revollo Lage, Marisol Patricia, and Fernanda Coelho Liberali. “De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe”. Colombian Applied Linguistics Journal 24, no. 1 (June 16, 2022). Accessed June 25, 2022. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/social-intervention-volunteering-in-the-construction-of-agencies.

Vancouver

1.
Saucedo Revollo Lage MP, Coelho Liberali F. De la asistencia a la intervención social: el voluntariado en la construcción de agencias en escuela bilingüe. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2022Jun.16 [cited 2022Jun.25];24(1). Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/social-intervention-volunteering-in-the-construction-of-agencies

Download Citation

Visitas

12

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...