Characterizing preservice teacherʼs responses to literacy: read alouds a way to experience the joy for reading

  • Judith Castellanos Universidad Distrital Francisco José de Caldas; Universidad Nacional de Colombia
Keywords: read-alouds, preservice teachers, readerʼs response, journal writing (en_US)
Keywords: lectura en voz alta, maestros en formación, respuesta de los lectores a textos escritos, escritura de diarios (es_ES)

Abstract (en_US)

This article reports on a small-scale project which central purpose was to incorporate read-alouds in a pre-intermediate English as a foreign language class of preservice teachers during three weeks. Students responded orally and in a written way on their journals to these readings showing understanding of the texts, relating their personal experiences and / or making connections to them. The project involved students of the undergraduate program in English teaching at Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. In all, 19 students were involved in the project. Data collection sources for this project include studentsʼ journals, after the fact notes on studentsʼ oral interactions and a group interview. Among the findings observed in this inquiry project include the intertextual connections (Short, 1993) students make across the texts read in class with their personal experiences. Most studentsʼ oral responses were characterized by code-switching; in general most students code switched depending on the difficulty of the answer. Students benefited from the readingalouds in terms of opportunities to interact among themselves, practice their oral and written skills, and enjoy the pleasures of reading, thus building ground to a positive experience that may be emulated in their future teaching exercise. Finally, I discuss some implications of read-alouds with preservice teachers and teacher education programs in Colombia.

Abstract (es_ES)

El siguiente artículo es un reporte de un proyecto de clase cuyo objetivo central fue la incorporación de lecturas de cuentos en un curso pre-intermedio de Inglés, con estudiantes de licenciatura en Inglés durante tres semanas. Los estudiantes respondían en forma oral o escrita en sus diarios a las lecturas de los cuentos exponiendo lo comprendido o realizando conexiones con sus experiencias personales. El proyecto se llevó a cabo con estudiantes de “Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés como Lengua Extranjera” de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. En total, 19 estudiantes formaron parte del proyecto. Los instrumentos para la recolección de datos que se utilizaron incluyen los diarios de los estudiantes, notas sobre su interacción oral y una entrevista grupal. Los resultados que se observaron se encuentran las conexiones intertextuales (Short, 1993) que los estudiantes hacen entre los textos leídos y sus experiencias personales. La mayoría de las respuestas orales de los estudiantes se caracterizaban por el cambio de un código a otro; por ejemplo, de Inglés a Español y viceversa ; dependiendo de la dificultad de la respuesta. Los estudiantes se beneficiaron de las lecturas de cuentos en voz alta ya que tuvieron oportunidad de interactuar entre ellos, poner en práctica su habilidad oral y escrita y disfrutar los placeres de la lectura, viviendo una experiencia positiva que podrían eventualmente imitar en un futuro como docentes. Finalmente, se discuten algunas implicaciones que tiene esta práctica para los estudiantes de licenciatura y para los programas de educación para docentes en Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Castellanos, J. (2004). Characterizing preservice teacherʼs responses to literacy: read alouds a way to experience the joy for reading. Colombian Applied Linguistics Journal, (6), 77-91. https://doi.org/10.14483/22487085.108
Published: 2004-01-01
Section
Research Articles