Published:

2021-04-10

Issue:

Vol. 22 No. 2 (2020): July-December

Section:

Research Articles

Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá

Biopolitics, Everyday Life and Interculturalism: Teaching English from the Tikuna Myths for the Solution to Intercultural Bilingual Conflict in a School in Bogota

Authors

Keywords:

environmental conflict, intercultural bilingual conflict, intercultural communication, intercultural education, multiculturalism, sociolinguistics (en).

Keywords:

comunicación intercultural, conflicto ambiental, conflicto intercultural bilingüe, educación intercultural, multiculturalismo, sociolingüística (es).

Abstract (es)

Con el objetivo de evidenciar la enseñanza del inglés como una herramienta que permite dar solución al conflicto intercultural bilingüe, al reconocer la identidad individual y colectiva local de 20 estudiantes de un colegio público de Bogotá durante el año 2019, se realizaron siete sesiones con una metodología de estudio de caso de enfoque participativo y de tipo descriptivo con herramientas etnográficas analizadas bajo dos categorías teóricas. Los resultados exponen un conflicto intercultural bilingüe entre inglés-lenguas locales (español-Tikuna), en el que la enseñanza del primero tiene el potencial para dar solución a conflictos ambientales y fomentar otras representaciones del mundo. El análisis a través de las categorías de biopolítica y vida cotidiana evidenció microrevoluciones de conducta que nacen de la interacción de cosmovisiones para generar una sociedad intercultural que revaloriza lo local sobre lo global. Se concluye que, en el contexto de la investigación, la clase de inglés es un escenario intercultural por naturaleza en el que los docentes promueven la adquisición de una competencia comunicativa intercultural y se forjan tejidos interdisciplinares que generan glocalización a través de la educación y el currículo.

Abstract (en)

Based on the objective of evidencing the teaching of English as a tool that allows providing a solution to the intercultural bilingual conflict by recognizing the individual and collective local identity of 20 students of a public school in Bogota in 2019, seven sessions are conducted with a case study methodology using a descriptive participatory approach and ethnographic tools which are analyzed under two theoretical categories. The results expose an intercultural bilingual conflict between English-local languages (Spanish-Tikuna), in which the teaching of English has the potential to provide a solution to environmental conflicts and foster other representations of the world. The analysis through the categories of biopolitics and daily life evidenced behavioral micro-revolutions that are born from the interaction of worldviews that generate an intercultural society that revalues the local over the global. It is concluded that, in the context of the research, the English class is an intercultural scenario by nature, which, with teachers who promote the acquisition of intercultural communicative competence, forges interdisciplinarity, generating glocalization through education and curriculum.

Author Biographies

Ronald Fernando Quintana Arias, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

907/5000 Evaluation pair endorsed by Colciencias. Degree in Biology, Master in Sustainable Development and Environmental Management, PhD in social studies with extensive teaching experience, as well as in publishing, leading, managing and executing research projects: educational, social, economic and environmental. Skills to promote sustainable development in urban, indigenous, rural and Afro-descendant communities. Capacity and knowledge in the management of the office package, SPSS statistical analysis program, End-note data manager and ICT management, as well as translation of English-Spanish and Spanish-English texts. Excellent verbal and written communication, ease of preparing documents related to research projects, teacher training, science and English teaching, as well as topics related to green business, environmental management and sustainable development

Carol Lizeth Bello-Serna, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Inglés. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

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Quintana Arias, R. F., & Bello-Serna, C. L. (2021). Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal, 22(2), 127–141. Retrieved from https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765

ACM

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Quintana Arias, R.F. and Bello-Serna, C.L. 2021. Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal. 22, 2 (Apr. 2021), 127–141.

ACS

(1)
Quintana Arias, R. F.; Bello-Serna, C. L. Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá. Colomb. appl. linguist. j 2021, 22, 127-141.

ABNT

QUINTANA ARIAS, R. F.; BELLO-SERNA, C. L. Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 127–141, 2021. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765. Acesso em: 11 apr. 2021.

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Quintana Arias, Ronald Fernando, and Carol Lizeth Bello-Serna. 2021. “Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal 22 (2):127-41. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765.

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Quintana Arias, R. F. and Bello-Serna, C. L. (2021) “Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá”, Colombian Applied Linguistics Journal, 22(2), pp. 127–141. Available at: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765 (Accessed: 11April2021).

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R. F. Quintana Arias and C. L. Bello-Serna, “Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 22, no. 2, pp. 127–141, Apr. 2021.

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Quintana Arias, R. F., and C. L. Bello-Serna. “Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 22, no. 2, Apr. 2021, pp. 127-41, https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765.

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Quintana Arias, Ronald Fernando, and Carol Lizeth Bello-Serna. “Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal 22, no. 2 (April 10, 2021): 127–141. Accessed April 11, 2021. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765.

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1.
Quintana Arias RF, Bello-Serna CL. Biopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2021Apr.10 [cited 2021Apr.11];22(2):127-41. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/15765

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