Published:
2021-04-10Issue:
Vol. 22 No. 2 (2020): July-DecemberSection:
Research ArticlesBiopolítica, vida cotidiana e interculturalidad: la clase de inglés como un espacio emancipatorio que da solución al conflicto intercultural bilingüe en un colegio público de Bogotá
Biopolitics, Everyday Life and Interculturalism: Teaching English from the Tikuna Myths for the Solution to Intercultural Bilingual Conflict in a School in Bogota
Keywords:
environmental conflict, intercultural bilingual conflict, intercultural communication, intercultural education, multiculturalism, sociolinguistics (en).Keywords:
comunicación intercultural, conflicto ambiental, conflicto intercultural bilingüe, educación intercultural, multiculturalismo, sociolingüística (es).Downloads
Abstract (es)
Con el objetivo de evidenciar la enseñanza del inglés como una herramienta que permite dar solución al conflicto intercultural bilingüe, al reconocer la identidad individual y colectiva local de 20 estudiantes de un colegio público de Bogotá durante el año 2019, se realizaron siete sesiones con una metodología de estudio de caso de enfoque participativo y de tipo descriptivo con herramientas etnográficas analizadas bajo dos categorías teóricas. Los resultados exponen un conflicto intercultural bilingüe entre inglés-lenguas locales (español-Tikuna), en el que la enseñanza del primero tiene el potencial para dar solución a conflictos ambientales y fomentar otras representaciones del mundo. El análisis a través de las categorías de biopolítica y vida cotidiana evidenció microrevoluciones de conducta que nacen de la interacción de cosmovisiones para generar una sociedad intercultural que revaloriza lo local sobre lo global. Se concluye que, en el contexto de la investigación, la clase de inglés es un escenario intercultural por naturaleza en el que los docentes promueven la adquisición de una competencia comunicativa intercultural y se forjan tejidos interdisciplinares que generan glocalización a través de la educación y el currículo.
Abstract (en)
Based on the objective of evidencing the teaching of English as a tool that allows providing a solution to the intercultural bilingual conflict by recognizing the individual and collective local identity of 20 students of a public school in Bogota in 2019, seven sessions are conducted with a case study methodology using a descriptive participatory approach and ethnographic tools which are analyzed under two theoretical categories. The results expose an intercultural bilingual conflict between English-local languages (Spanish-Tikuna), in which the teaching of English has the potential to provide a solution to environmental conflicts and foster other representations of the world. The analysis through the categories of biopolitics and daily life evidenced behavioral micro-revolutions that are born from the interaction of worldviews that generate an intercultural society that revalues the local over the global. It is concluded that, in the context of the research, the English class is an intercultural scenario by nature, which, with teachers who promote the acquisition of intercultural communicative competence, forges interdisciplinarity, generating glocalization through education and curriculum.
References
ACODESI. (2003). La formación integral y sus dimensiones: texto didáctico. Editorial Kimpres Ltda. http://www.acodesi.org.co/es/images/Publicaciones/pdf_libros/texto_didactico_negro.pdf
Albó, X. (2002). Iguales aunque diferentes: hacia unas políticas interculturales y lingüísticas para Bolivia. Ministerio de Educación.
Alonso, A. (2006). La competencia intercultural en la enseñanza del inglés dentro del contexto turístico. Revista de investigación e innovación en la clase de lenguas, 7(10), 17-26.
Bégout, B. (2005). La découverte du quotidien. Allia.
Bourdieu, P. (2010). Distinction: A social Critique of the Judgement of Taste. Routledge.
Braidotti, R. (2009). Transposiciones: Sobre la ética nómada. Gedisa Editorial.
Bruner, J., & Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas. En D. Olson & N. Torrance (Eds.), Cultura escrita y oralidad (pp.. 177-202). Gedisa.
Byram, M., Gribkova, B., & Starkey, H. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching: A Practical Introduction for Teachers. Council of Europe. Strasbourg, France. https://rm.coe.int/16802fc1c3
CNMH. (2014). Guerrilla y población civil. Trayectoria de las FARC 1949-2013. Centro Nacional de Memoria Histórica. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/farc/guerrilla-poblacion-civil.pdf
Constitución Política de Colombia. (1991). http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991.html
Cornejo, J. (2012). Educación, interculturalidad y ciudadanía. Educar em Revista, 43, 239-254. https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100016
Durkheim, É. (2014). Educación y sociología. Ediciones Coyoacán.
Dussel, E. (1993). Eurocentrism and Modernity (Introduction to the Frankfurt Lectures). Boundary 2, 20(3), 65-77. https://doi.org/10.2307/303341
Eberhard, D., Simons, G., & Fenning, C. (2019). Ethnologue: Languages of the World. SIL International.
Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review, 14(4), 532-550. https://doi.org/10.2307/258557
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder (J. Varela & F. Alvarez-Uría, Eds). La Piqueta.
Foucault, M. (2016). Nacimiento de la biopolítica: Curso del Collège de France (1978-1979) (F. Ewald, A. Fontana & M. Senellar, Eds). Akal.
Guido, S. P. (2013). Experiencias de educación indígena en Colombia: entre prácticas pedagógicas y políticas para la educación de grupos étnicos. Universidad Pedagógica Nacional.
Guilherme, M. (2004). Intercultural competence. En Michael Byram (Ed.), Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning (pp. 298-300). Psychology Press.
Gyepi-Garbrah, J. V. (2010). Understanding Diversity and Interculturalism Between Aboriginal Peoples and Newcomers in Winnipeg [Tesis de Maestría, University of Saskatchewan]. Repositorio institucional University of Saskatchewan. https://harvest.usask.ca/bitstream/handle/10388/etd-12272010-203845/FinalThesis2010jvgg.pdf
Jennings, J. (2011). Globalizations and the ancient world. Cambridge University Press.
Key, D. (1998). Literacy Shutdown: Stories of Six American Women. International Reading Association.
Kymlicka, W., & Castells, C. (1996). Ciudadanía multicultural: Una teoría liberal de los derechos de las minorías (Estado y Sociedad). Barcelona: Ediciones Paidós.
Luque, B. (2008). Enfoques actuales usados en la enseñanza de segundas lenguas. Letras (Caracas), 50(76), 183-209.
Magendzo, A. (1986). Currículum y cultura en América Latina. Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE). http://www.piie.cl/biblioteca/publicaciones/libros/L-1986-044.pdf
Majhanovich, S., Fox, C., & Kreso, A. P. (2009). Living Together Education and Intercultural Dialogue. Springer Netherlands.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-115174_archivo_pdf.pdf
Morimoto, Y., Lucero, M. V. P., & Martínez, R. S. (2015). La enseñanza de ELE centrada en el alumno. Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581025
Omaggio, A. (2001). Teaching Language in Context (3rd ed.). Heinle & Heinle.
ONIC. (27 de febrero de 2015). 65 Lenguas Nativas de las 69 en Colombia son Indígenas. https://www.onic.org.co/noticias/636-65-lenguas-nativas-de-las-69-en-colombia-son-indigenas
ONU. (18 de noviembre de 2014). Idiomas oficiales. https://www.un.org/es/sections/about-un/official-languages/
ONU. (01 de enero de 2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Paricio Tato, M. S. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 21, 215-226.
Prada, M., & Rucci, G. (01 de julio de 2005). Instrumentos para la medición de las habilidades de la fuerza de trabajo. Publications Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Instrumentos-para-la-medici%C3%B3n-de-las-habilidades-de-la-fuerza-de-trabajo.pdf
Quintana Arias, R. F. (2015). La escuela occidental: mediadora de una estabilidad territorial al revalorizar el universo indígena. Bio-Grafía, 8(14), 67-82. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.8num.14bio-grafia67.82
Quintana-Arias, R. F. (2017a). La educación ambiental y su importancia en la relación sustentable: Hombre-Naturaleza-Territorio. RLCSNJ, 15(2), 927-949.
Quintana Arias, R. F. (2017b). Relación entre los niños de una comunidad indígena con la naturaleza y el Amazonas. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(2), 90-107. https://doi.org/10.18359/reds.3244
Quintana Arias, R. F. (2018). Etnodesarrollo y Medio Ambiente. Editorial Académica Española. https://www.eae-publishing.com/catalog/details//store/es/book/978-620-2-10167-7/etnodesarrollo-y-medio-ambiente
Quintana Arias, R. F. (2019a). Body, Culture and Education: Dance as a Curricular Game Material and Formation Tool for Peace. En L. Gómez Chova, D. López Martínez & I. Candel Torres (Eds.), ICERI 2019: 12th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville, (Spain). 11-13 November, 2019 (pp. 11186-11193). IATED Academy.
Quintana Arias, R. F. (2019b). La danza en las dimensiones del ser humano y los contenidos escolares. Plumilla Educativa, 23(1), 93-120. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.1.3349.2019
Quintana Arias, R. F. (20 de marzo de 2020). Blending English and Traditional Cultures in Colombia. Bilingualism (Fall/Winter 2019-2020). https://revista.drclas.harvard.edu/blending-english-and-traditional-cultures-in-colombia/
Quintero, J., & Torres, F. (2010). Narrativa pedagógica universitaria. Un lente transformador. Universidad de Caldas.
Rojas Fabris, M. T. (2018). Inclusión social: miradas de los docentes y apoderados frente a la mixtura social en sus escuelas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(3), 217-234. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000300217
Rojas, J., Quisbert, N., Arrieta, J., & Arrechondo, J. (2007). Educación Intercultural y Bilingue. Universidad Saleciana.
Rother, T. (2005). Conflicto intercultural y educación en Chile: desafíos y problemas de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) para el pueblo Mapuche. Revista Austral de Ciencias Sociales, 9, 71-84.
Ruiz, A. (2016). Semiología de la vida cotidiana. [Notas de los Cursos de semiología de la vida cotidiana]. Siglo XXI.
Sercu, L. (2005). Foreign Language Teachers and Intercultural Competence: An Investigation in 7 Countries of Foreign Language Teachers’ Views and Teaching Practices. En P. Bandura, L. Castro, L. Davcheva, M. Méndez & P. Ryan (Eds.), Foreign Language Teachers and Intercultural Competence. An International Investigation (pp. 1-18). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853598456
Serrano, R. (2008). Guía de conocimiento sobre educación intercultural. Revista Gloobal Hoy, 1 (1), 1-9.
Soto, J. E. (2008). El currículo intercultural bilingüe la naturaleza humana integrada a su mundo cultural. Cooperativa Editorial Magisterio.
Soto, J. E. (2015). Filosofía de la Liberación Intercultural y Teoría Sociológica de la Práctica: Dos Fundamentos en la Construcción de Comunidades Bilingües. Amauta, 13(26), 111-128.
Tassin, E. (2001). La phénomenologie de l´action, une politique du monde. En H. Arendt, L´humaine condition politique. París: L´Harmatan.
Trujillo, F. (2002). Objetivos en la enseñanza de lenguas extranjeras: De la competencia lingüística a la competencia intercultural. En F. Herrera Clavero, F. Mateos Claros, S. Ramírez Fernández, M. Ramírez Salguero & J. Roa Venegas, Inmigración, interculturalidad y convivencia (pp. 407-418). Instituto de Estudios Ceutíes. https://www.ugr.es/~ftsaez/aspectos/objetivos.pdf
Tubino, F. (2003). Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. Centro de Recursos Interculturales, Ministerio de Cultura, Perú. https://centroderecursos.cultura.pe/es/registrobibliografico/del-interculturalismo-funcional-al-interculturalismo-cr%C3%ADtico
UNESCO. (2010). Atlas de las lenguas del mundo en peligro. http://www.unesco.org/languages-atlas/fr/atlasmap.html
Useche, O., & Pérez, C. (2019). Del pensamiento crítico de lo posible a la experimentación de nuevos modos de existir. Las resistencias obreras como vehículo de la irrupción del acontecimiento socialista. En R. García, C. Piedrahita, P. Vommaro & O. Useche (Eds.), Alternativas críticas en estudios sociales (pp. 71-90). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, CLACSO.
Walsh, C. (2007). Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, 48, 25-35.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Visitas
Downloads
Metrics
License
Copyright (c) 2020 Ronald Fernando Quintana Arias, Carol Lizeth Bello-Serna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
The journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions. Also, The Colombian Apllied Linguistics Journal will allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.