DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.16469

Published:

2021-05-05

Issue:

Vol. 23 No. 1 (2021): January-June

Section:

Research Articles

Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales

Foreign Languages Pre-service Teachers’ knowledge Rooted in their Rural School Practicum

Authors

Keywords:

foreign language teaching, Escuela Nueva, preservice foreign language teachers, foreign languages in rural education, teaching practice (en).

Keywords:

enseñanza de idiomas, Escuela Nueva, futuros profesores de lenguas extranjeras, lenguas extranjeras en educación rural, práctica pedagógica (es).

Abstract (es)

Este estudio de caso cualitativo contó con la participación de futuros maestros de inglés y francés, hoy practicantes, pertenecientes a una escuela colombiana de idiomas que mantiene alianzas con instituciones educativas rurales de educación primaria en varias municipalidades vecinas. Mediante entrevistas y encuestas aplicadas a los participantes, los investigadores –también asesores– exploraron cómo las experiencias pedagógicas de estos practicantes en escuelas rurales influenciaron su construcción de conocimientos pedagógicos. Se determinó que la práctica en contextos rurales llevó a los futuros maestros a desmitificar principios pedagógicos para la enseñanza de lenguas previamente adquiridos, al considerar el propósito de los idiomas, la utilización de la lengua materna en las clases y la integración de temáticas tradicionalmente ajenas a la educación en esta área. Igualmente, se estableció que los participantes integraron teorías de pedagogía general en su labor, motivaron el desarrollo de habilidades interculturales en los niños y buscaron adaptarse a la metodología de la Escuela Nueva. Las implicaciones pedagógicas resaltaron la necesidad de incluir perspectivas socioculturales y críticas en el currículo de programas para la formación de futuros profesores de lenguas extranjeras.

Abstract (en)

This qualitative case study included prospective English and French teachers. They were part of a Colombian School of languages which associated with primary rural schools at neighboring municipalities. Employing surveys and semi structured interviews, researchers explored how participants’ pedagogical experiences at rural schools shaped their knowledge construction. The study found that pre-service teachers’ practicums in these rural contexts allowed them to reexamine previously learnt foreign language teaching principles as they considered language use purpose, mother tongue use in classrooms and the integration of nontraditional topics in their teaching. Likewise, participants incorporated general pedagogy principles into their jobs, sought to encourage their students to develop intercultural abilities and to adapt their instructional practices to the Escuela Nueva approach. Pedagogical implications highlight the need to include socio-cultural and critical perspectives in foreign language pre-service teacher education curriculum development.

Author Biographies

John Jairo Viafara González, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja

John Jairo Viáfara González holds a Ph.D in Second Language Acquisition and Teaching (SLAT), University of Arizona; M.A. in Applied Linguistics to TOEFL, Universidad Distrital and B.Ed in Education, Philology and Languages (English), Universidad Nacional de Colombia. He is an associate professor at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). His research interests intertwine pre-service teacher education with reflective teaching, language ideologies, technology, study and travelling abroad, and English language teaching methodologies.

Vitalia Pachón Achuri, Universidad Pedagógica Y Tecnológica de Colombia, Tunja

Magíster en Educación, énfasis en Didáctica de las lenguas extranjeras, Universidad Libre de Colombia.
Especialista en Didáctica del francés, Universidad Stendhal de Grenoble-Francia. Licenciada en Lenguas
Extranjeras y Docente de francés y Prácticas Pedagógicas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
(Uptc). Grupo de investigación JOIE.

References

Arriagada, M. (2015). L2 teaching strategies used by teachers in multigrade rural schools in Chile: a case study [Tesis doctoral, Universidad de Chile]. Repositorio institucional de la Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/132542

Berner-Rodoreda, A., Bärnighausen, T., Brinkmann, S., Eyal, N., Kennedy, C., McMahon, S. y Wikler, D. (2020). From doxastic to epistemic: a typology and critique of qualitative interview styles. Qualitative Inquiry, 26(3-4), 291-305. https://doi.org/10.1177/1077800418810724

Bonilla, S. y Cruz-Arcila, F. (2014). Critical socio-cultural elements of the intercultural endeavour of English teaching in Colombian rural areas. Profile Issues in Teachersʼ Professional Development, 16(2), 117-133. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v16n2.40423

Burns, A. y Richards, J. (2009). Introduction second language teacher education. En A. Burns y J. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education (pp. 1-8). Cambridge University Press (CUP).

Byram, M. (1991). Teaching culture and language: towards an integrated model. En D. Buttjes y M. Byram (Eds.), Mediating languages and cultures: towards an intercultural theory of foreign language education (pp. 17-32). Multilingual Matters.

Chiu, M. M., Núñez, I. D., Pérez, B. M. y Mendoza, M. M. (mayo, 2013). La enseñanza del inglés a escuelas primarias rurales de Tapachula Chiapas, caso: escuela primaria Otilio Montaño [Ponencia]. Foro Internacional de Especialistas en Enseñanza de Lenguas Gregorio Torres Quintero, Manzanillo (Colima), México. http://cenedic.ucol.mx/fieel/2013/ponencias_pdf/62.pdf

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2018). Questionnaires. En L. Cohen, L. Manion y K. Morrison (Eds.), Research methods in education (pp. 471-505). Routledge.

Cruz-Arcila, F. (2018). The wisdom of teachers’ personal theories: creative ELT practices from Colombian rural schools. Profile Issues in Teachersʼ Professional Development, 20(2), 65-78. https://doi.org/10.15446/profile.v20n2.67142

Dörnyei, Z. y Taguchi, T. (2009). Questionnaires in second language research: construction, administration, and processing. Routledge.

Freeman, D. (2002). The hidden side of the work: Teacher knowledge and learning to teach. A perspective from North American educational research on teacher education in English language teaching. Language teaching, 35(1), 1-13. https://doi.org/10.1017/S0261444801001720

Freeman, D. y Johnson, K. E. (1998). Reconceptualizing the knowledge‐base of language teacher education. TESOL Quarterly, 32(3), 397-417. https://doi.org/10.2307/3588114

Gil, N. y Ruiz, L. (2009). La enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en las comunidades rurales y el enfoque comunicacional. Evaluación e Investigación, 4(2), 79-92.

Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: an introduction (5a ed.). Pearson.

Gómez, V. M. (2010). Una visión crítica sobre la Escuela Nueva de Colombia. Revista educación y pedagogía, 7(14-15), 280-306.

González, J. (2010). Los aspectos positivos y negativos de la educación en la escuela rural. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 30, 1-13.

Hawkins, M. (2004). Introduction. En M. Hawkins (Ed.), Language learning and teacher education: a sociocultural approach (pp. 3-9). Multilingual Matters.

Hittotuzi, N. (2006). The learners' mother tongue in the L2 learning-teaching symbiosis. Profile Issues in Teachersʼ Professional Development, 7(1), 161-171.

Johnson, K. E. (2009). Second Language Teacher Education: A Sociocultural Perspective. Routledge.

Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching: from method to postmethod. Routledge.

Martínez, S., Pertuz, M. C. y Ramírez, J. M. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Compartir/FEDESARROLLO. https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/fedesarrollo_compartir/la-situacion-de-la-educacion-rural-en-colombia-los-desafios-del-posconflicto-y-la-trasformacion-del-campo.pdf

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: a guide to design and implementation (2a ed.). Jossey-Bass.

Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (3ª ed.). Sage.

Noguera, M. (2012). Fortalecimiento de la enseñanza del inglés en el Instituto Nacional Público Monseñor Víctor Manuel Soto Gutiérrez [Tesis de Maestría, Universidad de Zaragoza]. Repositorio institucional de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León (RIUL). http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/bitstream/123456789/369/1/220759.pdf

Olleta, L. (2013). La enseñanza de inglés en los centros rurales [Trabajo de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio institucional de la Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3155

Ortega, D. y Fernández, R. A. (2017). La educación ecuatoriana en inglés: nivel de dominio y competencias lingüísticas de los estudiantes rurales. Revista Scientific, 2(6), 52-73. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.3.52-73

Paige, R. M., Jorstad, H., Siaya, L., Klein, F. y Colby, J. (2000). Culture learning in language education: a review of the literature (Information Analyses 070). Minnesota University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475523.pdf

Perez, M. (2016). Currículo Transversal en la contemporaneidad. Escenarios, 14(1), 85-101. http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/881

Perfetti, M. (2004). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. FAO/UNESCO. https://es.calameo.com/books/0062750482aa6cf738d42

Quintero, J. (2006). Contextos culturales en el aula de inglés. Íkala, 11(1), 151-177.

Ramos, B. y Aguirre, J. (2016). English language teaching in rural areas: a new challenge for English language teachers in Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 27, 209-222. https://doi.org/10.19053/0121053X.4217

Rodríguez, M. y Otálora, E. (2018). Prácticas docentes en la enseñanza de inglés en educación básica en instituciones educativas públicas en contextos rurales [Trabajo de Grado, Universidad de La Salle]. Repositorio institucional de la Universidad de La Salle (Ciencia Unisalle). https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/514/

Roldán, Á. M. y Peláez, O. A. (2017). Pertinencia de las políticas de inglés en zonas rurales colombianas: un estudio de caso en Antioquia. Íkala, 22(1), 121-139. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v22n01a08

Sanz del Río, S. (1991). La integración escolar. I. Evolución y realidad actual. Zerbitzuan, 15, 21-26.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Singh, G. y Richards, J. C. (2006). Teaching and learning in the language teacher education course room: a critical sociocultural perspective. RELC Journal, 37(2), 149-175. https://doi.org/10.1177/0033688206067426

Varón, S., Giraldo, M. y Gutiérrez, T. (2018). Tensiones entre el documento “Derechos básicos de aprendizaje de inglés: de transición a quinto de primaria” y la educación rural. [Trabajo de Grado, Universidad de La Salle]. Repositorio institucional de la Universidad de La Salle (Ciencia Unisalle). https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1508&context=lic_lenguas

Viáfara, J. J. (2011). How do EFL student teachers face the challenge of using L2 in public school classrooms? Profile Issues in Teachersʼ Professional Development, 13(1), 55-74.

Yin, R. K. (2013). Case study research: design and methods (5a ed.). Sage.

Zamora, L., Vargas, M. y Rincón, A. (2012). Abordajes en la formación de educadores para el ejercicio rural de la docencia. Editorial Códice.

Zuluaga, T., López, M. y Quintero, J. (2009). Integrating the coffee culture with the teaching of English. Profile Issues in Teachersʼ Professional Development, 11(2), 27-42.

How to Cite

APA

Viafara González, J. J., & Pachón Achuri, V. (2021). Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales. Colombian Applied Linguistics Journal, 23(1), 35–48. https://doi.org/10.14483/22487085.16469

ACM

[1]
Viafara González, J.J. and Pachón Achuri, V. 2021. Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales. Colombian Applied Linguistics Journal. 23, 1 (May 2021), 35–48. DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.16469.

ACS

(1)
Viafara González, J. J.; Pachón Achuri, V. Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales. Colomb. appl. linguist. j 2021, 23, 35-48.

ABNT

VIAFARA GONZÁLEZ, J. J.; PACHÓN ACHURI, V. Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 35–48, 2021. DOI: 10.14483/22487085.16469. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/16469. Acesso em: 15 jun. 2021.

Chicago

Viafara González, John Jairo, and Vitalia Pachón Achuri. 2021. “Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales”. Colombian Applied Linguistics Journal 23 (1):35-48. https://doi.org/10.14483/22487085.16469.

Harvard

Viafara González, J. J. and Pachón Achuri, V. (2021) “Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales”, Colombian Applied Linguistics Journal, 23(1), pp. 35–48. doi: 10.14483/22487085.16469.

IEEE

[1]
J. J. Viafara González and V. Pachón Achuri, “Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 23, no. 1, pp. 35–48, May 2021.

MLA

Viafara González, J. J., and V. Pachón Achuri. “Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 23, no. 1, May 2021, pp. 35-48, doi:10.14483/22487085.16469.

Turabian

Viafara González, John Jairo, and Vitalia Pachón Achuri. “Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales”. Colombian Applied Linguistics Journal 23, no. 1 (May 5, 2021): 35–48. Accessed June 15, 2021. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/16469.

Vancouver

1.
Viafara González JJ, Pachón Achuri V. Acervo construido por futuros maestros de inglés y francés en su práctica en escuelas rurales. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2021May5 [cited 2021Jun.15];23(1):35-48. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/16469

Download Citation

Visitas

81

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...