DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.18130

Published:

2022-08-22

Issue:

Vol. 24 No. 2 (2022): July-December

Section:

Theme Review

Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano

Language Policy, Bilingualism, and the Role of the English Teacher: A Scientific Literature Review from the Global Dimension to the Colombian Context

Authors

  • Reinelio Morales Llano San Francisco de Paula School

Keywords:

autonomous language learning, autonomy, awareness, directed study, learners (en).

Keywords:

bilingualism, Colombia, EFL, English teacher, language policy (es).

Downloads

Abstract (es)

La política lingüística es un medio por el cual se puede influir en la estructura, función, uso o adquisición de una lengua. Además, se compone de un conjunto de elementos implícitos y explícitos, como las prácticas, creencias e ideologías lingüísticas y documentos o normativas oficiales. Dado que este es un tema de creciente interés para la comunidad académica y científica, este artículo busca revisar la literatura sobre política lingüística en dos fases. Primero, una búsqueda en la base de datos Scopus, para identificar tendencias y perspectivas teóricas, mediante el uso de herramientas bibliométricas. Luego, una selección de artículos y tesis doctorales, para ser analizados e identificar el abordaje teórico y metodológico de los estudios sobre política lingüística en el contexto internacional, latinoamericano y colombiano. Los hallazgos sugieren cuatro perspectivas teóricas sobre política lingüística: estructural, imperialismo lingüístico, sociocultural y multicapas. Además, actualmente se están desarrollando estudios cualitativos con diferentes enfoques metodológicos, como el análisis textual, el análisis crítico del discurso, el enfoque interpretativo y la investigación acción. En Colombia existe una clara tendencia hacia estudios basados ​​en las perspectivas teóricas del imperialismo lingüístico y el enfoque sociocultural, con enfoques metodológicos basados ​​en el análisis crítico del discurso y el análisis interpretativo.

Abstract (en)

A language policy is a means by which the structure, function, use or acquisition of a language can be impacted. In addition, it is composed of a set of implicit and explicit elements, such as the practices of the language, linguistic beliefs and ideologies, and official documents or regulations. Given that, this is a topic of growing interest to the academic and scientific community, this article seeks to review the literature on language policy in two steps. First, a search in the Scopus database, to identify trends and theoretical perspectives, through the use of bibliometric tools. Then, a choice of articles and doctoral theses, to be analyzed and identify the theoretical and methodological approach of the studies in the international, Latin American and Colombian context, in relation to the search fild. The findings suggest four theoretical perspectives on language policy: structural, linguistic imperialism, sociocultural and multilayer. Furthermore, qualitative research is currently being developed with different methodological approaches, such as textual analysis, critical discourse analysis, interpretive approach and action research. In Colombia there is a clear trend towards studies based on the theoretical perspectives of linguistic imperialism and sociocultural approach, with methodological approaches based on critical discourse analysis and interpretive analysis.

References

Ardanuy, J. (2012.) Breve introducción a la bibliometría. Universidad de Barcelona.

Barros-del Río, M. A. (2019). Fostering critical perspectives among future teachers of English. [Cómo fomentar el espíritu crítico en los futuros docentes de inglés desde la formación: Fundamentos y propuestas] Ikala, 24(3), 607-618. doi: 10.17533/udea.ikala.v24n03a06

Bonilla, C.A. & Tejada-Sánchez, I. (2016). Unanswered Questions in Colombia's Foreign Language Education Policy. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 18(1), 185-201. https://doi.org/10.15446/profile.v18n1.51996

Castañeda-Londoño, A. (2017). Exploring English Teachers’ Perceptions About Peer-Coaching as a Professional Development Activity of Knowledge Construction. HOW Journal, 24(2), 80-101. https://doi.org/10.19183/how.24.2.345

Correa, D., & González, A. (2016). English in public primary schools in colombia: Achievements and challenges brought about by national language education policies. [Inglês nas escolas primárias públicas na Colômbia: Conquistas e desafios trazidos pelas políticas nacionais de educação de línguas] Education Policy Analysis Archives, 24 doi:10.14507/epaa.24.2459

Christiansen, M.S. Trejo Guzmán, N.P. & Mora-Pablo, I. (2018) You Know English, so Why Don’t You Teach?” Language Ideologies and Returnees Becoming English Language Teachers in Mexico, International Multilingual Research Journal, 12:2, 80-95, DOI: 10.1080/19313152.2017.1401446

Cruz-Arcila, F. (2020). Rural English language teacher identities: Alternative narratives of professional success. Ikala, 25(2), 435-453. doi:10.17533/udea.ikala.v25n02a05

De Mejía, A. -. (2017). Language education and multilingualism in Colombia: Crossing the divide. Language and Education, 31(3), 249-262. doi:10.1080/09500782.2016.1261897

Flynn, N., & Curdt-Christiansen, X. L. (2018). Intentions versus enactment: Making sense of policy and practice for teaching English as an additional language. Language and Education, 32(5), 410-427. doi:10.1080/09500782.2018.1475484

Fortes, L. (2017). The emergence of bilingual education discourse in Brazil: Bilingualisms, language policies, and globalizing circumstances. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 20(5), 574-583. doi:10.1080/13670050.2015.1103207

Galindo, A. & Moreno, L. (2019). Educación bilingüe (español-inglés) en tres instituciones educativas públicas del Quindío, Colombia: estudio de caso. Lenguaje, 47(2S), 648-684.doi: 10.25100/lenguaje.v47i3.6906

Galvis, C. (2018) Integración Cultural Y Actitud Hacia El Bilingüismo Y La Enseñanza Bilingüe Inglés-Español En Los Docentes De Educación Primaria, Intermedia Y Secundaria Del Condado De Ventura, California, Estados Unidos. [Tesis Doctoral publicada] Universitat Rovira I Virgili. California, Estados Unidos.

Gómez-Vásquez, L. Y., & Guerrero Nieto, C. H. (2018). Non-native English speaking teachers’ subjectivities and Colombian language policies: A narrative study. [Subjetividades de profesores de inglés no nativos y políticas lingüísticas colombinas: Un estudio narrativo] Profile: Issues in Teachers' Professional Development, 20(2), 51-64. doi:10.15446/profile.v20n2.67720

Hult, F. M. (2017). More than a lingua franca: Functions of English in a globalized educational language policy. Language, Culture and Curriculum, 30(3), 265-282. doi:10.1080/07908318.2017.1321008

Hurdus, J.(2018). A non-scalar analysis of teacher policymaking. Lejona, España. [Tesis Doctoral publicada] Universidad del país Vasco, España.

Hurie, A. H. (2018) “ English for Peace? Coloniality, Neoliberal Ideology, and Discursive Expansion in Colombia Bilingüe”. Íkala, Vol. 23, no. 2, pp. 333-54, doi:10.17533/udea.ikala.v23n02a09

Johnson, D. (2013) Language policy. New York: Palgrave Macmillan

Kirsch, C. (2018). Dynamic interplay of language policies, beliefs and pedagogy in a preschool in Luxembourg. Language and Education, 32(5), 444-461. doi:10.1080/09500782.2018.1487452

Lau, C. (2020). English language education in Hong Kong: A review of policy and practice. Current Issues in Language Planning, 21(5), 457-474. doi:10.1080/14664208.2020.1741239

Liu, Y., Wang, H., & Zhao, R. (2020). Teacher agency and spaces in changes of english language education policy. Current Issues in Language Planning, , 548-566. doi:10.1080/14664208.2020.1791532

Lizasoain, A. (2017). The place of English as a foreign language in the Chilean linguistic policies and planning: Where do we come from and where are we going?. Lenguas Modernas. 2017. 121-136.

Lucena, M. I. P., & da Gama Torres, A. C. (2019). Monolingual ideology, commodification and instrumentalization of English in the 2017 amendment of Brazilian educational law and in publicity campaigns of English courses. Revista Brasileira De Lingüística Aplicada, 19(3), 635-654. doi:10.1590/1984-6398201914230

Mackenzie, L. (2020). A critical evaluation of the social justice implications of the Colombian government’s English Spanish bilingualism policies. Current Issues in Language Planning, 21(2), 117-134. doi:10.1080/14664208.2019.1615743

Martínez-Prieto, D, Lindahl, K. (2020) Delegitimization: The Impact of Language Policy on Identity Development in an EFL Teacher. TESOL J. doi.org/10.1002/tesj.514

Miranda, N. & Valencia, S. (2019) Unsettling the ‘Challenge’: ELT Policy Ideology and the New Breach Amongst State-funded Schools in Colombia, Changing English, 26:3, 282-294, DOI: 10.1080/1358684X.2019.1590144

Motobayashi, K. (2020). State management of bilingualism: A comparative analysis of two educational language policies in Japan. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(10), 1175-1191. doi:10.1080/13670050.2018.1436518

Ordoñez-Ordoñez, C. L. (2018). Aprendizaje, comunicación e innovación en la formación de maestros de lenguas en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (75), 187-214. https://doi.org/10.17227/rce.num75-8108

Ospina, N. S. (2020). Colombian English teachers' stories and experiences in the national bilingualism program: Three portraits that shape their in-service education journeys. Ikala, 25(1), 115-135. doi:10.17533/udea.ikala.v25n01a03

Ospina, N. S., & Gil, E. G. (2020). Speaking of language policy and teacher education: Teachers’ voices draw their own portraits. [Falando de política linguística e formação docente: As vozes dos/das docents delineiam seus próprios retratos] Revista Brasileira De Linguistica Aplicada, 20(1), 163-188. doi:10.1590/1984-6398201914737

Ostorga, A. N., & Farruggio, P. (2020). Preparing bilingual teachers on the U.S./Mexico border: Including the voices of emergent bilinguals. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(10), 1225-1237. doi:10.1080/13670050.2018.1438348

Passoni, T. P. (2019). Language without borders (English) program: A study on english language ideologies. [Programa Idiomas sem Fronteiras (Inglês): Um estudo sobre ideologias da língua inglesa] Revista Brasileira De Linguistica Aplicada, 19(2), 329-360. doi:10.1590/1984-6398201913661

Peláez, O., & Usma, J. (2017). The Crucial Role of Educational Stakeholders in the Appropriation of Foreign Language Education Policies: A Case Study. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 121-134. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.57215

Porto, M. (2016). English language education in primary schooling in argentina. [Educação de língua inglesa em escolas primárias na Argentina] Education Policy Analysis Archives, 24 doi:10.14507/epaa.24.2450

Rabin, C. (1956). In search of a language policy. Jewish Quarterly Review, 4(1), 30-31. doi:10.1080/0449010X.1956.10704014

Robayo, L. M. & Cárdenas, M. L. (2017). Inclusive Education and ELT Policies in Colombia: Views From Some PROFILE Journal Authors. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 19(1), 121-136. https://doi.org/10.15446/profile.v19n1.61075

Sah, P. K. (2020). English medium instruction in south Asian’s multilingual schools: Unpacking the dynamics of ideological orientations, policy/practices, and democratic questions. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, doi:10.1080/13670050.2020.1718591

Sierra-Piedrahita, A. M. (2018). Changing Teaching Practices: The Impact of a Professional Development Program on an English Language Teacher. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 23(1), 101-121. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n01a08

Sierra, N & Giraldo, E. (2020). Hablando de política lingüística y formación docente: las voces de los/las docentes dibujan sus propios retratos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada v. 20, n. 1 https://doi.org/10.1590/1984-6398201914737.

Sierra-Piedrahita, A. M., & Echeverri-Sucerquia, P. A. (2020). Governmental professional development initiatives for the implementation of language policies and curriculum guidelines: Secondary school teachers' experiences, challenges and views. Ikala, 25(1), 137-152. doi:10.17533/udea.ikala.v25n01a13

Takam, A.F., Fassé, I.M. (2020) English and French bilingual education and language policy in Cameroon: the bottom-up approach or the policy of no policy? Lang Policy 19, 61–86. https://doi.org/10.1007/s10993-019-09510-7

Tarnanen, M., & Palviainen, Å. (2018). Finnish teachers as policy agents in a changing society. Language and Education, 32(5), 428-443. doi:10.1080/09500782.2018.1490747

Torres-Rocha, J. C. (2017). High School EFL Teachers’ Identity and Their Emotions Towards Language Requirements. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 41-55. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.60220

Van Kampen, E., Meirink, J., Admiraal, W., & Berry, A. (2020). Do we all share the same goals for content and language integrated learning (CLIL)? specialist and practitioner perceptions of ‘ideal’ CLIL pedagogies in the Netherlands. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(8), 855-871. doi:10.1080/13670050.2017.1411332

Vera, O. (2009). Cómo escribir artículos de revisión. Revista Médica La Paz, 15(1), 63-69. Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/pdf/rmcmlp/v15n1/v15n1_a10.pdf

Yang, J., & Jang, I. C. (2020). The everyday politics of English-only policy in an EFL language school: Practices, ideologies, and identities of Korean bilingual teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, doi:10.1080/13670050.2020.1740165

Zuniga, C. E., Henderson, K. I., & Palmer, D. K. (2018). Language policy toward equity: How bilingual teachers use policy mandates to their own ends. Language and Education, 32(1), 60-76. doi:10.1080/09500782.2017.1349792

Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric Methods in Management and Organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429–472. https://doi.org/10.1177/1094428114562629

How to Cite

APA

Morales Llano, R. (2022). Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano. Colombian Applied Linguistics Journal, 24(2). https://doi.org/10.14483/22487085.18130

ACM

[1]
Morales Llano, R. 2022. Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano. Colombian Applied Linguistics Journal. 24, 2 (Aug. 2022). DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.18130.

ACS

(1)
Morales Llano, R. Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano. Colomb. appl. linguist. j 2022, 24.

ABNT

MORALES LLANO, R. Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 24, n. 2, 2022. DOI: 10.14483/22487085.18130. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/scientific_literature_review_bilingualism. Acesso em: 6 oct. 2022.

Chicago

Morales Llano, Reinelio. 2022. “Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano”. Colombian Applied Linguistics Journal 24 (2). https://doi.org/10.14483/22487085.18130.

Harvard

Morales Llano, R. (2022) “Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano”, Colombian Applied Linguistics Journal, 24(2). doi: 10.14483/22487085.18130.

IEEE

[1]
R. Morales Llano, “Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 24, no. 2, Aug. 2022.

MLA

Morales Llano, R. “Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 24, no. 2, Aug. 2022, doi:10.14483/22487085.18130.

Turabian

Morales Llano, Reinelio. “Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano”. Colombian Applied Linguistics Journal 24, no. 2 (August 22, 2022). Accessed October 6, 2022. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/scientific_literature_review_bilingualism.

Vancouver

1.
Morales Llano R. Política lingüística, bilingüismo y rol del maestro de inglés: una revisión desde el entorno global al contexto colombiano. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2022Aug.22 [cited 2022Oct.6];24(2). Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/scientific_literature_review_bilingualism

Download Citation

Visitas

8

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...