DOI:

https://doi.org/10.14483/22487085.18891

Published:

2023-02-23

Issue:

Vol. 25 No. 1 (2023): January-June

Section:

Research Articles

Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá

Teaching and Communication Models in Diverse Classrooms in Bogotá

Authors

  • Sandra Soler Castillo Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia
  • Andrea Muñoz Barriga Universidad de La Salle (Colombia)

Keywords:

intercultural communication, cultural differences, teaching models, interculturality (en).

Keywords:

comunicación intercultural, diferencias culturales, modelos de enseñanza, interculturalidad (es).

Abstract (es)

Hoy más que nunca las aulas diversas son una realidad en las escuelas colombianas. El objetivo de este artículo es comprender cómo se entretejen los modelos de enseñanza y de comunicación en las aulas de un colegio caracterizado por la diversidad de poblaciones en el sur de Bogotá. Para lograr esta meta se emplea la etnografía de la comunicación, con técnicas como la observación participante y la entrevista etnográfica. Los resultados muestran la predominancia de modelos de transmisión del conocimiento bajo un esquema de interacción de carácter vertical y un tipo de enseñanza tradicional, así como modelos de condicionamiento centrados en un intercambio bidireccional de carácter verbal y no verbal que conlleva al cambio y/o refuerzo de la conducta de los estudiantes. Estos hechos evidencian la necesidad de seguir trabajando para que la comunicación se constituya en la base del hecho intercultural y en el eje de una formación en y para las diferencias.

Abstract (en)

Today more than ever, diverse classrooms are a reality in Colombian schools. The objective of this article is to understand how teaching and communication models are interwoven in the classrooms of a school characterized by the diversity of populations in the south of Bogotá. To achieve this goal, ethnography of communication is used, with techniques such as participant observation and ethnographic interview. The results show the predominance of knowledge transmission models under a vertical interaction scheme and a traditional type of teaching, as well as conditioning models centered on a bidirectional exchange of verbal and nonverbal character that leads to change and/or reinforcement of the students' behavior. These facts show the need to continue working so that communication becomes the basis of the intercultural fact and the axis of an education in and for differences.

Author Biographies

Sandra Soler Castillo, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia

DOCTORA EN LINGUISTICA Y COMUNICACIÓN, DOCENTE INVESTIGADORA DEL DOCTORADO INTERINSTITUCIONAL EN EDUCACIÓN.

Andrea Muñoz Barriga, Universidad de La Salle (Colombia)

Universidad de La Salle.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0275-6528

References

Alsina, M. (1999). Comunicación intercultural. Anthropos.

Astolfi, J. (1997). Aprender en la escuela. Dolmen.

Bishop, R. (2010). Discursive positioning and educational reform. En S. May & C., Sleeter (Eds.), Critical Multiculturalism. Theory and Praxis (pp. 61-72). Routledge.

Candela, A. (1998). Students' power in classroom discourse. Linguistics and education, 10(2), 139-163. https://doi.org/10.1016/S0898-5898(99)80107-7 DOI: https://doi.org/10.1016/S0898-5898(99)80107-7

Castañeda, E. (2005). La discriminación y el pluralismo cultural en la escuela. Casos de Brasil, Chile, Colombia, México y Perú. Oficina regional de educación para América Latina y el Caribe.

Castellá, J., Comelles, S., Cros, A., & Vila, M. (2007). Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Editorial Graó.

Castillo, E., & Guido, S. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista Colombiana de Educación, 69, 17-43. https://doi.org/10.17227/01203916.69rce13.16 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44

Cazden, C. (1991). El discurso en el aula: el lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje. Paidós.

Comboni, S., & Juárez, J. (2020). Interculturalidad y diversidad en la educación. Universidad Autónoma Metropolitana. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsh-uam-x/20201118022700/Interculturalidad-Educacion.pdf

Cros, A. (2003). Convencer en clase. Argumentación y discurso docente. Ariel.

da Costa, A. (2010). Decolonizing knowledge. Education, inclusion, and the Afro-Brazilian anti-racist struggle. En P. McMichael (Ed.), Contesting development: Critical struggles for social change (pp. 199-214). Routledge.

Denzin, N., & Lincoln, Y. (Comp.). (2013). Manual de investigación cualitativa. Tomo III. Gedisa.

Giménez, V., (2019). Categorías, teoría y campo. Reflexiones sobre la naturaleza y el uso de las teorías en investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (vol. II, pp. 161-182). Gedisa.

Guido, S. (2015). Interculturalidad y educación en la ciudad de Bogotá: prácticas y contextos. Universidad Pedagógica Nacional.

Heritage, J. (1990). Etnometodología. En A. Giddens & J. Turner (Eds.), La teoría social hoy (pp. 290-350). Alianza Universidad.

Hymes, D. (2012). The ethnography of speaking. En J. Fishman (Ed.), Readings in the Sociology of Language (pp. 99-138). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110805376.99 DOI: https://doi.org/10.1515/9783110805376.99

Jordán, J. (1994). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Paidós.

Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación. Editorial Caminos.

Lemke, J. (1985). Using language in classrooms. Deakin University Press.

Levin, L., Ramos, A., & Aduriz, A. (2008). Modelos de enseñanza y modelos de comunicación en las clases de ciencias naturales. Tecne, Episteme y Didaxis, 23, 31-51. https://doi.org/10.17227/ted.num23-147 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num23-147

May, S., & Sleeter, C. (Eds.). (2010). Critical multiculturalism. Theory and praxis. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203858059

Martín-Barbero, J. (2012). De la comunicación a la cultura: perder el “objeto” para ganar el proceso. Signo y Pensamiento, XXX(60), 76-84. http://hdl.handle.net/10554/28667

Not, L. (1983). Las pedagogías del conocimiento. Fondo de Cultura Económica.

Rockwell, E. (1997). La dinámica cultural en la escuela. En A. Álvarez (Ed.), Hacia un currículum cultural: la vigencia de Vygotski en la educación (pp. 21-38). Fundación infancia y aprendizaje.

Rojas, A. (2003). Etnoeducación y construcción de sentidos sociales. En C. Zambrano (Ed.), La etnoeducación en la construcción de sentidos sociales (pp. 3-15). Universidad del Cauca, Imprenta patriótica del Instituto Caro y Cuervo.

Sinclair, J., & Coulthard, M. (1975). Towards an analysis of discourse: The English use by teachers and pupils. Oxford University Press.

Soler, S. (2019). ¡Mira, un negro! Elementos para pensar el racismo y la resistencia. Fondo Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/mira_un_negro_elementos_para_pensar_el_racismo.pdf

Suárez, A. (2019). La teoría fundamentada en datos. Revisando el abordaje luego de cinco décadas de su formulación. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (vol. II, pp. 287-321). Gedisa.

Vasilachis, I. (Coord.). (2019). Estrategias de investigación cualitativa (vol. II). Gedisa.

How to Cite

APA

Soler Castillo, S., and Muñoz Barriga, A. (2023). Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal, 25(1), 1–16. https://doi.org/10.14483/22487085.18891

ACM

[1]
Soler Castillo, S. and Muñoz Barriga, A. 2023. Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal. 25, 1 (Feb. 2023), 1–16. DOI:https://doi.org/10.14483/22487085.18891.

ACS

(1)
Soler Castillo, S.; Muñoz Barriga, A. Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá. Colomb. appl. linguist. j 2023, 25, 1-16.

ABNT

SOLER CASTILLO, Sandra; MUÑOZ BARRIGA, Andrea. Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá. Colombian Applied Linguistics Journal, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14483/22487085.18891. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/teaching-communication-models. Acesso em: 26 apr. 2024.

Chicago

Soler Castillo, Sandra, and Andrea Muñoz Barriga. 2023. “Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal 25 (1):1-16. https://doi.org/10.14483/22487085.18891.

Harvard

Soler Castillo, S. and Muñoz Barriga, A. (2023) “Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá”, Colombian Applied Linguistics Journal, 25(1), pp. 1–16. doi: 10.14483/22487085.18891.

IEEE

[1]
S. Soler Castillo and A. Muñoz Barriga, “Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá”, Colomb. appl. linguist. j, vol. 25, no. 1, pp. 1–16, Feb. 2023.

MLA

Soler Castillo, Sandra, and Andrea Muñoz Barriga. “Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal, vol. 25, no. 1, Feb. 2023, pp. 1-16, doi:10.14483/22487085.18891.

Turabian

Soler Castillo, Sandra, and Andrea Muñoz Barriga. “Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá”. Colombian Applied Linguistics Journal 25, no. 1 (February 23, 2023): 1–16. Accessed April 26, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/teaching-communication-models.

Vancouver

1.
Soler Castillo S, Muñoz Barriga A. Modelos de enseñanza y comunicación en aulas diversas en Bogotá. Colomb. appl. linguist. j [Internet]. 2023 Feb. 23 [cited 2024 Apr. 26];25(1):1-16. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/teaching-communication-models

Download Citation

Visitas

110

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Loading...