El discurso del racismo: estructuras y estrategias discursivas

Racism Discourse: Discursive Structures and Strategies

Keywords: racism, discourse, discursive structures, discursive strategies, reasoning (en_US)
Keywords: argumentación, discurso, estrategias discursivas, estructuras discursivas, racismo (es_ES)

Abstract (es_ES)

Este artículo analiza el tema del racismo y su relación con el discurso. Plantea el problema de la representación del sujeto racializado, en particular el sujeto negro, a partir de la existencia de un discurso hegemónico blanco europeo que se ha ido construyendo históricamente en torno al concepto de raza, ello en una lógica de clasificación y categorización a partir de rasgos fenotípicos y características culturales que ha terminado en la muerte, la opresión y la exclusión de millones de seres humanos. El texto presentado se basa en la experiencia investigativa de la autora, con más de quince años de trabajo en el tema del racismo; también, en el trabajo de algunos de los investigadores más importantes del análisis crítico del discurso, quienes han trabajado racismo. Se parte de la identificación de estructuras y estrategias discursivas centradas fundamentalmente en la referenciación, predicación, argumentación y el uso de recursos estilísticos y narrativos.

Abstract (en_US)

This article analyzes the topic of racism and its relationship with discourse and presents the problem of representation of racialized individuals, particularly black individuals from a white European hegemonic discourse that has been historically built around the concept of race. It follows a classification and categorization logic, from phenotypical and cultural characteristics, which has resulted in the death, oppression and exclusion of millions of human beings. The text presented is based on the author’s research, which includes more than 15 years of experience working on the issue of racism and, additionally, collecting work from some of the most important critical discourse analysis researchers who have worked on racism. The text begins by identifying discursive structures and strategies mainly focused on referencing, predicting, reasoning, and using narrative and stylistic resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Soler Castillo, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia
DOCTORA EN LINGUISTICA Y COMUNICACIÓN, DOCENTE INVESTIGADORA DEL DOCTORADO INTERINSTITUCIONAL EN EDUCACIÓN.

References

Aime, M. (2016). Se dice cultura se piensa raza. En M. Aime, (Ed.), Contra el racismo (pp. 73-104). Barcelona: Editorial Libros.

Amselle, J. (2001). Branchement: Anthropologie de l’universalité des cultures. Paris: Flammarion.

Anderson, L. y Lepore, E. (2013). Slurring words. Noûs, 47(1), 25-48.

Barbujani, G. (2016). El lugar de la raza. En M. Aime, (Ed.), Contra el racismo (pp. 25-72). Barcelona: Editorial Libros.

Bruner, J. (1981). Realidad Mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.

Butler, J. (1997). Excitable Speech. A Politic of the Performative. New York: Routledge.

Butler, J. (2016). Los sentidos del sujeto. Barcelona: Herder.

Cisneros, J. (2008). Contaminated communities: The metaphor of “immigrant as pollutant” in media representations of immigration. Rhetoric & public affairs, 11(4), 569-601.

Delgado, R. (1982). Words that wound. A tord action for racial insults, epithets and name-calling. Harvard Civil Rights-Civil Liberties Law Review, 17, 133-181.

Enck‐Wanzer, D. (2011). Barack Obama, the Tea Party, and the threat of race: On racial neoliberalism and born again racism. Communication, Culture and Critique, 4(1), 23-30.

Faloppa, F. (2016). Por un lenguaje no racista. En M. Aime, (Ed.), Contra el racismo (pp. 105-178). Barcelona: Editorial Libros.

Geertz, C. (1993). La interpretación de la cultura. Barcelona: Gedisa.

Giroux, H. (2013). Una pedagogía de la resistencia en la edad del capitalismo casino. Con-ciencia social, 17, 55-71.

Howarth, C. (2002). Identity in whose eyes? The role of representations in identity construction. Journal for the theory of social behaviour, 32(2), 145-162.

Jungkunz, V. y White, J. (2013). Ignorance, innocence, and democratic responsibility: Seeing race, hearing racism. The Journal of Politics, 75(2), 436-450

Quijano, A. (1999). ¡Qué tal raza! Recuperado de: https://antropologiadeoutraforma.files.wordpress.com/2013/04/quijano-anibal-que-tal-raza.pdf

Labov, W. y Waletzky, J. (1967), "Narrative analysis: oral versions of personal experience", En J. Helm, Essays on the Verbal and Visual Arts (pp.12-44). Seattle: University of Washington Press.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1991). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.

Lewontin, R. (1972). The apportionment of human diversity. Evolutionary Biology, 6, 381-98.

Livingstone, F. (1962). On the nonexistence of human races. Current anthropology, 3, 279-81.

Maalouf, A. (2016). Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial.

Martín, L. (2006). El análisis crítico del discurso. Fronteras y exclusión social en los discursos racistas. En Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales (pp. 161-196). Barcelona: Editorial UOC.

Martín, L. y Van Dijk, T. (1988). “Había un problema y se ha solucionado”. Legitimación de la expulsión de inmigrantes “ilegales” en el discurso parlamentarios español. En L. Martín y R. Whittaker, Poder–Decir o el poder de los discursos (pp. 169- 234). Madrid: Arrecife.

Mbembe, A. (2016). Crítica de la razón negra. Barcelona: NED.

Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.

Oka, K. (2005). Racism “renewed”. En L. Karumanchery (Ed.), Engaging Equity (pp. 27-40). Alberta: Detseling Enterprises.

Polletta, F. (2006). It was like a fever. Storytelling in protest and politics. Chicago: The University of Chicago Press

Reisigl, M., & Wodak, R. (2005). Discourse and discrimination: Rhetoric’s of racism and antisemitism. New York: Routledge.

Skliar, C. y Duschatzky, S. (2015). La diversidad bajo sospecha. Recuperado de: http://www.porlainclusionmercosur.educ.ar/documentos/Ladiversidadbajosospecha.pdf

Skliar, C. (2010). La experiencia de la conversación, de la mirada y de la investigación educativa. En N. Pérez. y J. Contreras (Comps.), Investigar la experiencia educativa (pp. 136-152). Madrid: Morata.

Soler, S. y Pardo, N. (2007). Discurso y racismo en Colombia: cinco siglos de invisibilidad y exclusión. En T. Van Dijk (Coord.), Racismo y discurso en América Latina (pp. 181-228). Barcelona: Gedisa.

Soler, S. (2008). Racismo y discurso en los textos escolares. Representación de la diversidad étnica y racial en los textos de ciencias sociales en Colombia. En J. Arocha (ed.), Nina S. de Friedemann: cronista de disidencias y resistencias (pp. 233-265). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Soler, S. (2011). Análisis crítico del discurso de documentos de política pública en educación. Forma y Función, 24(1), 75-105.

Soler, S. (2013). Entre negro oscuro y moreno claro. Discursos e identidades étnicas de niños y niñas afrodescendiente en contexto escolar en Bogotá. Educar em Revista, 47, 111-143.

Soler, S. (2018). The Indigenous People in the General Laws of Education of Colombia. An approach from the Critical Discourse Analysis Perspective. Wulfenia, 25(6), 13-35.

Steinberg, S. (2005). The dialectics of power. En L. Karumanchery (Ed.), Engaging Equity (pp. 13-26). Alberta: Detseling Enterprises Lta.

Taylor, P. (2013). Race. A Philosophical introduction. Cambridge: Polity Press.

Van Dijk, T. (2015). Critical discourse studies: A sociocognitive approach. En R. Wodak y M. Meyer (Eds.), Methods of critical discourse studies (pp 63-74). London: Sage.

Van Dijk, T. (Comp.). (2000). El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T. (1997). Historias y racismo. En D. Mumby (Comp.), Narrativa y control social. Perspectivas críticas (pp. 163-190). Buenos Aires: Amarrortu Editores.

Van Dijk, T. (1993). Elite discourse and racism. Newbury Park: Sage.

Van Leeuwen, T. (1996). Social actor representation. En C. Caldas-Coulthard y M. Coulthard (Eds.) Texts and Practices. Readings in Critical Discourse Analysis. Londres: Routhledge.

Vargas, P. (2016). Los indígenas en las Crónicas de indias: una aproximación a su comprensión desde los estudios críticos. [Tesis doctoral]. Bogotá, Universidad distrital Francisco José de Caldas.

Welch, K. (2007). Black criminal stereotypes and racial profiling. Journal of Contemporary Criminal Justice, 23(3), 276-288

Wetherell, M. y Potter, J. (1993). Mapping the language of racism: Discourse and the legitimation of exploitation. Columbia: Columbia University Press.

How to Cite
Soler Castillo, S. (2019). Racism Discourse: Discursive Structures and Strategies. Colombian Applied Linguistics Journal, 21(2). https://doi.org/10.14483/22487085.13857
Published: 2019-11-07
Section
Theme Review