DOI:
https://doi.org/10.14483/22487085.10514Publicado:
2006-01-01Número:
No 8 (2006)Sección:
Innovaciones PedagógicasPhotography as a visual literacy Tool
Palabras clave:
Lecto escritura visual, lecto escritura a través de la fotografía, lectura para la inclusión social (es).Palabras clave:
Visual literacy, literacy through photography, reading for social inclusion (en).Descargas
Resumen (en)
This article is an attempt to show some theoretical issues founded on how visual literacy processes come about through a photography project. The framework explained is based on Wendy Ewald’s literacy through photography study (LTP), and on Freire’s reading conception which stare at literacy as a process for social inclusion. Further a literature review, I provide some practical aspects based on a visual literacy experience carried out in a private school in Bogotá. Likewise, I describe some key moments of the visual literacy process that can be developed by an image’s viewer. All this process is based on the socio cultural perspective.
Resumen (es)
Este artículo busca mostrar algunos aspectos teóricos fundamentados en cómo surgen los procesos de lecto escritura visual a través de un proyecto de fotografía. La estructura de trabajo explicada, está basada en el estudio de Wendy Ewald “Lecto escritura a través de la fotografía”, y en la concepción de lectura de Freire que presenta la lecto escritura como un proceso para la inclusión social. Más allá de la revisión de literatura, proveo algunos aspectos prácticos basados en una experiencia de lecto escritura visual llevada acabo en un colegio privado de Bogotá. Asimismo describo algunos momentos claves de los procesos de lecto escritura que el observador de una imagen puede desarrollar, basado en una perspectiva socio cultural.
Referencias
Benedict, J. (1989) Visual Literacy Collection, Hayden Library of Arizona State University.
Darlington, S. (1991). “Visual Literacy as the Basis for Writing Experience: A Summer Gifted
and Talented Program.” Journal of Visual Literacy. 11:2: 77-91.
Debes, J. (1969) “The Loom of Visual Literacy.” Audiovisual Instruction. New York: Pitman,
-27.
Durrer, H. (2004). Reading Photographs. Soundscapes: Online journal on media culture
ISSN 1567-7745. Soundscapes.info. Volume 7 / 2004-2005. Summer http://www. icce.
rug. nl/oger-bin/contents/authors.cgi
Ewald, W. (1990). Literacy Through Photography. Center for Documentary Studies at Duke University
and Dirham Public Schools, North Carolina. Fotofest: Literacy through photography (LTP),
Downloaded from www.fotofest.org/literacy.asp
Ewald, W. (September, 2002). I Wanna Take Me a Picture : Teaching Photography and
Writing to Children. Detroit.
Franco, A & Gorman B. (1980). Art, Artifacts, and Material Culture. View: Visual Inquiry/
Experience in Writing. Yale-New Haven Teachers Institute. Volume II Guide Entry to
02.05.
Freire, P & Macedo, D. (1987). Literacy, reading the word and the world. Bergin &
Garvey.
Freire,P. (1997). A Response. In P. Freire, J. W. Fraser, D. Macedo, T. McKinnon, & W. T.
Stokes (Eds.), Mentoring the Mentor: A Critical Dialogue with Paulo Freire (pp. 275-
. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
Horton, J. (1983). Visual Literacy and Visual thinking. In L. Burbank & D. Pett (Eds.),
Contributions to the study of visual literacy (pp. 92-106). International Visual Literacy
Association.
Jackman, F. (2003). Reading, Writing, & Digital Photography. Paper presented at by APTE
Professional Education Development Group (p.3). Retrieved May 27, Web site: http://
www.portalcomunicacion.com.
Kulcsar, J. (2002). The use of photography as a tool to visual literacy. Senac Brazil. Retrieved
May 29, Web site: http://www.portalcomunicacion.com.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo imposible y lo necesario. México,
D.F., Fondo de Cultura Económica.
Long, M. H., & Robinson, P. (1998). Focus on form: Theory, research, and practice. In C.
Doughty & J. Williams (Eds.), Focus on form in classroom second language acquisition.
Cambridge: Cambridge University Press.
Lutz, C (1996). Photography for Creative Writing. (pp. 22-45). Georgia Military College,
Kingsville Naval Air Station, Kingsville, Texas.
Moll, L.C., Amanti, C., Neff, D., & Gonzalez, N. (1992) Funds of knowledge for teaching:
Using a qualitative approach to connect classrooms and homes. Theory into Practices
(p.132-141)
Murillo, L. (2003). Educación de Gestión Local: El caso de la experiencia Educativa en
la Comunidad Arhuaca de Simunurwa. III Congreso Universitarioi de Etnoeducación.
Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Nelson, N. (1988). Journal of Visual Literacy. Editorial Page. Volume 16, Number 1; Spring.
Retrieved May 27, 2004, Web site: http://www.cameron.edu/jvl
Rezabek, L. (February, 1999). Importance of Visual Literacy. Paper presented at the
annual meeting of the Association foe Educational Communications and Technology.
Houston, Texas.
Thibault, M & Walbert D. (September 2003). Reading photographs using questions to
decode, evaluate, and understand photographic images. College Composition and Communication
for Language Teaching. Vol. 62, No. 2.
Smith, P.H. (2001). La Inmersión en dos idiomas y
Cómo citar
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Descargar cita
Métricas
Licencia
Esta publicación tiene licencia de Creative Commons Reconocimiento-No comercial- Sin obras derivadas 2.5 Colombia. El lector podrá leer, copiar y distribuir los contenidos de esta publicación bajo los términos legales de Creative Commons, Colombia.
Para mayor información referirse a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/