The peace tree in ELT: A problematizing exploration

El árbol de la paz en EI: una exploración problematizadora

Autores/as

Palabras clave:

EI, Construcción de paz, Subjetividades de profesores, Conocimiento de profesores (es).

Palabras clave:

ELT, Peace construction, Teachers' subjectivities, Teachers' knowledge (en).

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Resumen (en)

The English language teaching (ELT) field has undergone transformations regarding its views on knowledge and language. Although instrumental perspectives situate English teachers in a passive, receptive and technical position, their research and pedagogical work displays an interest in extracurricular phenomena about Peace Construction (PC) in ELT. This qualitative exploratory study aimed at unveiling possible connections between PC and ELT in Colombia. Documental revision and semi-structured interviews were applied with 4 English teachers. Findings discuss an organic metaphor as facilitating “teachers’ situated knowledge construction” (Serna, 2018, p. 585). Thus, a critical reflection is developed on how ELT and PC may articulate one another towards an alternative reading on their possible relationality or the reduction of the canonical distance imagined between these two fields, in order to acknowledge their interconnection. Conclusions around the multifaceted transdisciplinary ELT field are presented.

Resumen (es)

La Enseñanza del Inglés (EI) se ha transformado desde sus perspectivas sobre el conocimiento y el lenguaje. Aunque algunas posiciones instrumentales sitúan a los profesores de inglés en una posición pasiva, receptiva y técnica, su práctica demuestra sus intereses en fenómenos extracurriculares, tocantes a la Construcción de Paz (CP) en EI. Este estudio cualitativo-exploratorio devela posibles conexiones entre la CP y EI. Se realizó una revisión documental, y entrevistas semiestructuradas a cuatro profesores de inglés. Una metáfora orgánica emerge para discutir los hallazgos, hacia la construcción de conocimiento (Serna, 2018). Se reflexiona críticamente acerca de cómo la CP y EI se articularían desde una lectura sobre su racionalidad o la reducción de la distancia disciplinar canónica entre ambos campos para reconocer su interconexión. Discuto finalmente las dimensiones transdisciplinar y diversa de la EI.

Biografía del autor/a

Yeraldine Aldana, Universidad Distrital Francisco Josè de Caldas

Estudiante del Doctorado Interinstitucional en Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas

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Cómo citar

APA

Aldana, Y. (2021). The peace tree in ELT: A problematizing exploration. Ciudad Paz-ando, 14(1), 44–57. https://doi.org/10.14483/2422278X.17118

ACM

[1]
Aldana, Y. 2021. The peace tree in ELT: A problematizing exploration. Ciudad Paz-ando. 14, 1 (jun. 2021), 44–57. DOI:https://doi.org/10.14483/2422278X.17118.

ACS

(1)
Aldana, Y. The peace tree in ELT: A problematizing exploration. Ciudad Pazando 2021, 14, 44-57.

ABNT

ALDANA, Yeraldine. The peace tree in ELT: A problematizing exploration. Ciudad Paz-ando, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 44–57, 2021. DOI: 10.14483/2422278X.17118. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17118. Acesso em: 8 nov. 2024.

Chicago

Aldana, Yeraldine. 2021. «The peace tree in ELT: A problematizing exploration». Ciudad Paz-ando 14 (1):44-57. https://doi.org/10.14483/2422278X.17118.

Harvard

Aldana, Y. (2021) «The peace tree in ELT: A problematizing exploration», Ciudad Paz-ando, 14(1), pp. 44–57. doi: 10.14483/2422278X.17118.

IEEE

[1]
Y. Aldana, «The peace tree in ELT: A problematizing exploration», Ciudad Pazando, vol. 14, n.º 1, pp. 44–57, jun. 2021.

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Aldana, Yeraldine. «The peace tree in ELT: A problematizing exploration». Ciudad Paz-ando, vol. 14, n.º 1, junio de 2021, pp. 44-57, doi:10.14483/2422278X.17118.

Turabian

Aldana, Yeraldine. «The peace tree in ELT: A problematizing exploration». Ciudad Paz-ando 14, no. 1 (junio 16, 2021): 44–57. Accedido noviembre 8, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17118.

Vancouver

1.
Aldana Y. The peace tree in ELT: A problematizing exploration. Ciudad Pazando [Internet]. 16 de junio de 2021 [citado 8 de noviembre de 2024];14(1):44-57. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17118

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