DOI:
https://doi.org/10.14483/25009311.22048Published:
2024-07-28Issue:
Vol. 10 No. 17 (2024): Julio-diciembre 2024Section:
Pensamiento visualGermán Rubiano (1938-2023): un breve perfil biográfico
Germán Rubiano (1938-2023): a brief biographical profile
Germán Rubiano (1938-2023): um breve perfil biográfico
Keywords:
Germán Rubiano, Art, criticism, history of Colombian art, curatorship (en).Keywords:
Germán Rubiano, Arte, crítica, historia del arte colombiano, curaduría (es).Keywords:
Germán Rubiano, Arte, crítica, história da arte colombiana, curadoria (pt).Downloads
Abstract (es)
Germán Rubiano fue uno de los principales historiadores del arte de la segunda mitad del siglo XX en Colombia. Como director del naciente Museo de Arte de la Universidad Nacional (1970-1976), la estableció como una de las salas más importantes de Bogotá. En 1975 redactó una guía fundamental y completa fuente de investigación, el tomo V de la Enciclopedia Historia del Arte Colombiano, publicación que por décadas constituyó la principal fuente para conocer de manera práctica la historia del arte colombiano. Fue uno de los críticos de arte de mayor peso en Colombia en el periodo 1970-1995, y jurado de diferentes eventos. Sin embargo, es muy poco lo que se ha estudiado y reconocido de la producción de este intelectual que surgió y se estableció como autoridad en un país donde era prácticamente imposible educarse como historiador del arte. Rubiano falleció el 6 de diciembre de 2023. A partir de un obituario publicado en la página web de crítica de arte Reemplazo se estructura este artículo, el autor amplio este breve perfil biográfico del historiador de arte fallecido a sus 86 años de edad en Bogotá
Abstract (en)
Germán Rubiano was one of Colombia's prime art historians of the second half of the 20th century. As director of the nascent Museum of Art of the National University (1970-1976), he established it as one of the most important art spaces in Bogotá. In 1975, Rubiano authored Volume V of the Encyclopedia History of Colombian Art, a primary knowledge source for Colombian art research. He was one of the most important art critics in Colombia in the period 1970-1995, and a jury of different events. However, very little has been studied and recognized about this intellectual, who emerged and established himself as an authority in a country where it was impossible to have an education as an art historian. Based on an obituary previously published on the art website Reemplazo, the author expands this brief biographical profile of the art historian, who died at the age of 86 in Bogotá.
Abstract (pt)
Germán Rubiano foi um dos principais historiadores de arte da segunda metade do século XX na Colômbia. Como diretor do nascente Museu de Arte da Universidade Nacional (1970-1976), consolidou-o como uma das salas mais importantes de Bogotá. Em 1975 escreveu um guia fundamental e fonte completa de pesquisa, o volume V da Enciclopédia História da Arte Colombiana, publicação que durante décadas constituiu a principal fonte de conhecimento prático da história da arte colombiana. Foi um dos críticos de arte mais importantes da Colômbia no período 1970-1995 e júri de diversos eventos. Porém, muito pouco se estudou e se reconheceu sobre a produção desse intelectual que emergiu e se consolidou como autoridade num país onde era praticamente impossível formar-se como historiador da arte.
References
Chacón Bernal, C. (2008). Museo de arte de la universidad nacional: orígenes y transiciones. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 2(2), 172–185. https://doi.org/10.14483/21450706.1245
Escobar, P. (1989). Soportes pictóricos no convencionales. Arte en Colombia (40), p. 110. García Rodríguez, J. (2010). Germán Rubiano y la historia del arte moderno en Colombia. En «https:// repositorio.uniandes.edu.co/entities/publication/ 1dae3994-7457-4bfa-98ef-75285003fb59»
Gutiérrez Echeverri, N. (1990). Una visita al XXXIII Salón Nacional de Artistas. Revista de la Universidad Nacional. 6(24), pp. 39-44. «https:// revistas.unal.edu.co/index.php/revistaun/article/ view/12212/12848»
Lloreda, D. (1993). Melancolía. El Tiempo, Bogotá, septiembre 19 de 1993. «https://www.eltiempo. com/archivo/documento/MAM-223750.»
Medina. A. (9 de diciembre de 2023). Adiós al historiador de arte colombiano Germán Rubiano Caballero. El Tiempo. En «https://www.eltiempo. com/cultura/arte-y-teatro/murio-el-historiador-de-arte-colombiano-german-rubiano-caballero-833624»
Ponce de León, C. (2000). El efecto mariposa. IDCT.
Rubiano, G. (1982). Nuevos escultores colombianos. Arte en Colombia (20), p. 44.
Rubiano, G. (1983). Jim Amaral. Arte en Colombia (22), p. 33.
Rubiano, G. (1984a). El museo de Antioquia en Colombia. Arte en Colombia (26), pp. 36-37.
Rubiano, G. (1984b). La Pintura de Carlos Rojas en el MAM. Arte en Colombia (26), p. 72.
Rubiano, G. (1984c). Salón Regional de Tunja. Arte en Colombia (25), p. 79.
Rubiano, G. (1986). Retrospectiva de Eduardo Ramírez Villamizar. Arte en Colombia (30), pp. 85- 86.
Rubiano, G. (1986). XXX Salón Nacional. Opinión de jurado. Arte en Colombia internacional (31).
Rubiano, G. (1988). I Bienal de Bogotá: ¿Corriente de aire fresco? Arte en Colombia (38), p. 81.
Rubiano, G. (1990). 33 Salón Nacional de Artistas. Arte en Colombia Internacional (45), p. 89.
Rubiano, G. (1995). Lorenzo Jaramillo: Exposición retrospectiva. Banco de la República.
Sredni, Celia. (2024). Germán Rubiano. Obituario. «https://www.instagram.com/artnexuscorp/p/ C0-cyzuIxR4/»
Medina. A. (9 de diciembre de 2023). Adiós al historiador de arte colombiano Germán Rubiano Caballero. El Tiempo. En «https://www.eltiempo. com/cultura/arte-y-teatro/murio-el-historiador-de-arte-colombiano-german-rubiano-caballero-833624»
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Estudios Artísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Journal exposes the guidelines on good practices in scientific publication, as a framework for the development and implementation of its own policies and ethics system in the publication. The Editors of the journal ARTISTIC STUDIES, select the reviewers under guidelines of impartiality and professionalism, so that they can ensure fair evaluations, the Editors guarantee the authors that the appropriate reviewers are selected for revisions of their works, and readers can trust the peer review process.
The ESTUDIOS ARTÍSTICOS Editors are aware of the work necessary to make firm decisions and the creation of solid editorial processes, designed to manage their interests and promote an efficient and sustainable publishing system, which will benefit academic institutions, publishers of journals, the authors, those who finance the research and the readers. Good practices in scientific publication do not develop spontaneously but are consciously established and actively promoted.
Responsibilities of the authors of the works
All the authors that are reflected in the work must have actively contributed to it.
ESTUDIOS ARTÍSTICOS provides the authors with clear instructions explaining the concepts of academic authorship, specifying that the contributions should be clear. The editors of ARTISTIC STUDIES request the declaration to the authors that they meet the criteria of the journal in relation to the authorship. In the event of a conflict in the authorship of a published work, the ARTISTIC STUDIES Editors will contact the author who claims their authorship to establish the veracity of the case. If the Editors deem it appropriate, temporary access to the article in question will be closed until a final decision is made.
The documents to be published must not have been published before