Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal

Secondary students’ learning about the nature of science through the historical case of Semmelweis and childbed fever

Authors

  • María del Mar Aragón-Méndez Departamento de Didáctica, Universidad de Cádiz, España
  • Antonio García-Carmona Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de Sevilla, España
  • José Antonio Acevedo-Díaz Inspector de Educación, Jubilado, Huelva, España

Keywords:

educación científica, educación secundaria, historia de la ciencia, naturaleza de la ciencia, Semmelweis. (es).

Abstract (es)

Se presentan los resultados de la evaluación de una actividad para el aprendizaje de algunos aspectos de naturaleza de la ciencia (NDC), empleando como contexto el caso histórico de la investigación de Semmelweis sobre la fiebre puerperal. La actividad está dirigida a estudiantes de 4º curso de Educación Secundaria (15-16 años), y se ha implementado mediante un enfoque explícito y reflexivo. Para la evaluación del aprendizaje de los estudiantes se usa una rúbrica, que se aplica mediante un proceso de análisis inter-jueces, y el diario de la profesora. Globalmente, los resultados indican una progresión de las ideas iniciales de los estudiantes sobre NDC, con un nivel de comprensión moderado respecto a los aspectos epistémicos, y mayor en los no-epistémicos. Por tanto, se evidencia el potencial didáctico de la actividad para aprender sobre NDC. Finalmente, se indican algunas implicaciones educativas de la experiencia.

Abstract (en)

This paper presents the findings from the assessment of an activity for learning some nature of science (NOS) aspects using as context the historical case of Semmelweis’ research on childbed fever. The activity is intended for 15-16-year-old students and it was performed from an explicit and reflective approach. A rubric was employed to assess students’ learning, which was applied using a method of inter-rate analysis. Also, the teacher’s diary was used as a complementary tool of assessment. Globally, the findings show students’ progression in understanding the aspects of NOS addressed. The students attained a moderate level of understanding in relation to epistemic aspects, but their levels of understanding were higher regarding the non-epistemic. Therefore, the pedagogical potential of the activity for learning on NOS is evidenced. Finally, some educational implications of the experience are proposed.

Author Biographies

María del Mar Aragón-Méndez, Departamento de Didáctica, Universidad de Cádiz, España

Departamento de Didactica de las Ciencas Universidad de Cadiz

Antonio García-Carmona, Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de Sevilla, España

Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de Sevilla, España

References

Abd-El-Khalick, F. (1999). Teaching Science with History. The Science Teacher, 66(9), 18-22.

Abd-El-Khalick, F. y Lederman, N.G. (2000). The influence of history of science course on students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095.

Abd-El-Khalick, F. (2012). Nature of science in science education: Toward a coherent framework for synergistic research and development. En B.J. Fraser, K. Tobin y C.J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 1041-1060). Dordrecht: Springer.

Abd-El-Khalick, F. (2014). The Evolving Landscape Related to Assessment of Nature of Science. En N.G. Lederman y S.K. Abell (Eds.), Handbook of Research in Science Education, Volume II. (pp. 621-650). New York, NY, USA: Routledge.

Acevedo, J.A. (1990). Razonamiento causal en una tarea de contexto natural. Un estudio evolutivo con estudiantes de Bachillerato. Investigación en la Escuela, 10, 61-70.

Acevedo, J.A. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 3-16.

Acevedo, J.A. (2006). Modelos de relaciones entre ciencia y tecnología: un análisis social e histórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(2), 198-219.

Acevedo, J.A. (2008). El estado actual de la naturaleza de la ciencia en la didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2), 178-198.

Acevedo, J.A. (2009). Enfoques explícitos versus implícitos en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 355-386.

Acevedo, J.A. (2010). Formación del profesorado de ciencias y enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(3), 653-660.

Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016a). «Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado». Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3-19.

Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016b). Rosalind Franklin y la estructura del ADN: un caso de historia de la ciencia para aprender sobre la naturaleza de la ciencia. Revista Científica, 25.

Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016c). Uso de la historia de la ciencia para comprender aspectos de la naturaleza de la ciencia. Fundamentación de una propuesta basada en la controversia Pasteur-Liebig sobre la fermentación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 11(33).

Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M.M. (2015). Semmelweis y la fiebre puerperal - Texto de Historia de la Ciencia para Educación Secundaria Obligatoria. Disponible en ResearchGate. DOI: 10.13140/RG.2.1.4404.0087.

Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón, M.M. (2016a). La controversia Pasteur vs. Pouchet sobre la generación espontánea: un recurso para la formación inicial del profesorado en la naturaleza de la ciencia desde un enfoque reflexivo. Ciência & Educação, 22(4).

Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M.M. (2016b). Un caso de Historia de la Ciencia para aprender Naturaleza de la Ciencia: Semmelweis y la fiebre puerperal. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 408-422.

Acevedo, J.A., Vázquez, A., Manassero, M.A. y Acevedo, P. (2007). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: fundamentos de una investigación empírica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 42-66.

Allchin, D. (2003). Scientific myth-conceptions. Science Education, 87(3), 329-351.

Bybee, R.W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.

Clough, M. (2011a). The Story Behind the Science: Bringing Science and Scientists to Life in Post-Secondary Science Education. Science & Education, 20(7-8), 701-717.

Clough, M. (2011b). Teaching and assessing the nature of science. The Science Teacher, 78(6), 56-60.

Dagher, Z.R. y Erduran S. (2016). Reconceptualizing the nature of science for science education. Why does it matter? Science & Education, 25(1-2), 147-164.

Erduran, S. y Dagher, Z.R. (2014). Reconceptualizing the Nature of Science for Science Education. Dordrecht: Springer.

García-Carmona, A. y Acevedo, J.A. (2016). Learning about the nature of science using newspaper articles with scientific content: A study in initial primary teacher education. Science & Education, 25(5-6), 523-546.

García-Carmona, A., Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2012). Comprensión de los estudiantes sobre Naturaleza de la Ciencia: análisis del estado actual de la cuestión y perspectivas. Enseñanza de las Ciencias, 30(1), pp. 23-34.

Hempel, C. G. (1973). Filosofía de la ciencia natural. Madrid: Alianza.

Hodson, D. (2014). Learning science, learning about science, doing science: different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, 36(15), 2534-2553.

Irwin, A.R. (2000). Historical case studies: teaching the nature of science in context. Science Education, 84(1), 5-26.

Irzik, G. y Nola, R. (2014). New directions for nature of science research. En M. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (pp. 999-1021). Dordrecht: Springer.

Kampourakis, K. (2016). The “general aspects” conceptualization as a pragmatic and effective means to introducing students to nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 53(5), 667-682.

Kim, B.S., Ko, E.K., Lederman, N.G. y Lederman, J.S. (2005). A developmental continuum of pedagogical content knowledge for nature of science instruction. International Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching. Dallas, TX (April 4-7).

Kolstø, S.D. (2008). Science education for democratic citizenship through the use of the history of science. Science & Education, 17(8-9), 977-997.

Lederman, N.G. (2007). Nature of science: past, present, and future. En S.K. Abell y N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 831-879.

Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L. y Schwartz, R.S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Towards valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497- 521.

Matthews, M. (2012). Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). En M.S. Khine (Ed.), Advances in nature of science research (pp. 3-26). Dordrecht: Springer.

Matthews, M. (2015). Science teaching: The contribution of history and philosophy of science (20th Anniversary Revised and Expanded Edition). New York: Routledge.

McComas, W.F. (2008). Seeking historical examples to illustrate key aspects of the nature of science. Science & Education, 17(2-3), 249-263.

Nam, J., Mayer, V.J. y Choi, J. (2007). Developing experienced Korean science teachers’ ability to transfer their understanding of the nature of science into their classroom teaching. In Pedagogical content knowledge of experienced science teachers and its development in the context of curriculum reform. Symposium presented at the 6th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). Malmö University, Malmö, Sweden (August 21-25 August).

Niaz, M. (2009). Progressive transitions in chemistry teachers’ understanding of nature of science based on historical controversies. Science & Education, 18(1), 43-65.

Niaz, M. (2016). History and philosophy of science as a guide to understanding nature of science. Revista Científica, 24, 7-16.

Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R. y Duschl, R. (2003). What “ideas-about-science” should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692-720.

Solbes-Matarredona, J., & Torres-Merchán, N. Y. (2015). Alternativas para reflexionar aspectos críticos de la ciencia en el aula. Revista Científica, 2(22), 31-44. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.22.a3

Tolvanen, S., Jansson, J., Vesterinen, V.-M. y Aksela, M. (2014). How to use Historical Approach to teach Nature of Science in Chemistry Education? Science & Education, 23(8), 1605-1636.

How to Cite

APA

Aragón-Méndez, M. del M., García-Carmona, A., and Acevedo-Díaz, J. A. (2016). Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal. Revista Científica, 27(3), 302–317. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1

ACM

[1]
Aragón-Méndez, M. del M. et al. 2016. Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal. Revista Científica. 27, 3 (Dec. 2016), 302–317. DOI:https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1.

ACS

(1)
Aragón-Méndez, M. del M.; García-Carmona, A.; Acevedo-Díaz, J. A. Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal. Rev. Cient. 2016, 27, 302-317.

ABNT

ARAGÓN-MÉNDEZ, María del Mar; GARCÍA-CARMONA, Antonio; ACEVEDO-DÍAZ, José Antonio. Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal. Revista Científica, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 302–317, 2016. DOI: 10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/11320. Acesso em: 29 dec. 2024.

Chicago

Aragón-Méndez, María del Mar, Antonio García-Carmona, and José Antonio Acevedo-Díaz. 2016. “Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal”. Revista Científica 27 (3):302-17. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1.

Harvard

Aragón-Méndez, M. del M., García-Carmona, A. and Acevedo-Díaz, J. A. (2016) “Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal”, Revista Científica, 27(3), pp. 302–317. doi: 10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1.

IEEE

[1]
M. del M. Aragón-Méndez, A. García-Carmona, and J. A. Acevedo-Díaz, “Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal”, Rev. Cient., vol. 27, no. 3, pp. 302–317, Dec. 2016.

MLA

Aragón-Méndez, María del Mar, et al. “Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal”. Revista Científica, vol. 27, no. 3, Dec. 2016, pp. 302-17, doi:10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a1.

Turabian

Aragón-Méndez, María del Mar, Antonio García-Carmona, and José Antonio Acevedo-Díaz. “Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal”. Revista Científica 27, no. 3 (December 27, 2016): 302–317. Accessed December 29, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/11320.

Vancouver

1.
Aragón-Méndez M del M, García-Carmona A, Acevedo-Díaz JA. Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de semmelweis Y la fiebre puerperal. Rev. Cient. [Internet]. 2016 Dec. 27 [cited 2024 Dec. 29];27(3):302-17. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/11320

Download Citation

Visitas

1655

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
No
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
18
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Loading...