Democratización del conflicto desde la escuela

Democratization of conflict from school. Notes on peace education.

Authors

  • Sandra Acosta

Keywords:

paz, educación, conflicto, pluralismo, constitución, derechos humanos, diferencia (es).

Keywords:

peace, education, conflict, pluralism, constitution, human rights, difference (en).

Abstract (es)

En el presente artículo se intenta reivindicar a la institución escolar como uno de los escenarios que más podrán contribuir al logro y a la sostenibilidad de los procesos que tienden a realizar la paz en el país. Se construyó bajo la concepción de que la única vía para la paz es el reconocimiento del conflicto como un elemento inherente a las relaciones humanas, en las que el sujeto se diferencia y se posiciona frente al otro. Se muestra cómo la escuela desde su función como mecanismo de sintonización histórica del sujeto y de difusión de los parámetros normativos de la sociedad, como de los logros científicos
y académicos de la humanidad, puede llegar a reivindicar la diferencia y a defenderla como foco de construcción de la realidad, para evitar reducirla a una verdad única y universal, de la que históricamente han derivado los más grandes conflictos de la sociedad.

Abstract (en)

This article attempts to vindicate the school system as one of the scenarios that the more they can contribute to the achievement and sustainability of the processes that tend to make peace in the country. It was built under the conception that the only way to peace is the recognition of conflict as an inherent element of human relations, in which the subject is difference and positioned opposite each other. It shows how the school from its function as a mechanism of historical tuning of the subject and dissemination of normative parameters of society, as scientists and academics of humanity achievements, you can get to claim the difference and to defend it as a focus of building indeed, to avoid reducing it to a single universal truth, which historically have derived the greatest conflicts in society.

How to Cite

APA

Acosta, S. (2016). Democratización del conflicto desde la escuela. Ciudad Paz-Ando, 9(2), 121–139. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08

ACM

[1]
Acosta, S. 2016. Democratización del conflicto desde la escuela. Ciudad Paz-Ando. 9, 2 (Dec. 2016), 121–139. DOI:https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08.

ACS

(1)
Acosta, S. Democratización del conflicto desde la escuela. Ciudad Pazando 2016, 9, 121-139.

ABNT

ACOSTA, Sandra. Democratización del conflicto desde la escuela. Ciudad Paz-Ando, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 121–139, 2016. DOI: 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10812. Acesso em: 8 nov. 2024.

Chicago

Acosta, Sandra. 2016. “Democratización del conflicto desde la escuela”. Ciudad Paz-Ando 9 (2):121-39. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08.

Harvard

Acosta, S. (2016) “Democratización del conflicto desde la escuela”, Ciudad Paz-Ando, 9(2), pp. 121–139. doi: 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08.

IEEE

[1]
S. Acosta, “Democratización del conflicto desde la escuela”, Ciudad Pazando, vol. 9, no. 2, pp. 121–139, Dec. 2016.

MLA

Acosta, Sandra. “Democratización del conflicto desde la escuela”. Ciudad Paz-Ando, vol. 9, no. 2, Dec. 2016, pp. 121-39, doi:10.14483/udistrital.jour.cpaz.2016.2.a08.

Turabian

Acosta, Sandra. “Democratización del conflicto desde la escuela”. Ciudad Paz-Ando 9, no. 2 (December 26, 2016): 121–139. Accessed November 8, 2024. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10812.

Vancouver

1.
Acosta S. Democratización del conflicto desde la escuela. Ciudad Pazando [Internet]. 2016 Dec. 26 [cited 2024 Nov. 8];9(2):121-39. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10812

Download Citation

Visitas

388

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...