DOI:
https://doi.org/10.14483/2422278X.22502Published:
2025-03-17Issue:
Vol. 17 No. 2 (2024): Relaciones de Poder y Construcción de paz en los Territorios ColombianosSection:
Voces OtrasDe Ejercicios de Poder a Ejercicios del Sentir: acerca de los Procesos Educativos en Clave Emocional
From Power Exercises to Feeling Exercises: Educational Processes with an Emotional Focus
Keywords:
contingencia sanitaria, práctica pedagógica, comunicación, emociones, introspección (es).Keywords:
health emergency, pedagogical practice, communication, emotions, introspection (en).Downloads
Abstract (es)
Este documento presenta la creación de un proyecto investigativo a partir de una experiencia de práctica pedagógica, cuyo fin fue responder, desde la virtualidad, a las necesidades educativas y las actividades curriculares de la población infantil de un colegio de la ciudad de Bogotá en Colombia. Todo ello, en el marco de la contingencia sanitaria de los años 2020 y 2021. Siguiendo un enfoque reflexivo, se crearon elementos para la investigación (contenido y actividades de trabajo) desde un abordaje comunicativo y emocional. Los resultados evidencian la enorme necesidad de construir una relación teórico-práctica entre el proceso enseñanza-aprendizaje y las emociones que suscitan las circunstancias curriculares de todos los actores de la práctica pedagógica, con el fin de producir aprendizajes o experiencias significativas desde la introspección y la comunicación.
Abstract (en)
This paper presents a research project based on a pedagogical practice experience aimed at addressing the educational needs and curricular activities of children in a school in Bogotá, Colombia, through a virtual modality. This initiative emerged in response to the challenges posed by the 2020–2021 health emergency. Adopting a reflective approach, the research integrated communicative and emotional perspectives to shape both content and activities. The findings underscore the critical importance of establishing a theoretical and practical connection between the teaching-learning process and the emotions elicited by curricular circumstances. This relationship has a key role in fostering meaningful learning experiences through introspection and communication.
References
Blázquez, P. (1 de junio de 2020). «Si España quiere erradicar la pobreza, la solución pasa por no recortar en educación». Ethic. https://ethic.es/entrevistas/isabel-celaa-educacion-coronavirus/
Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder.
Catalá, V. (2014). Léeme - léete: la educación emocional a través de la literatura [Tesis Maestría] Universidad Internacional de la Rioja UNIR.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1985). El anti Edipo, capitalismo y esquizofrenia. Paidós.
Larrosa, J. (2020). El profesor artesano: Materiales para conversar el oficio. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Fondo de Cultura Económica.
Lindón, A. (2012) Corporalidades, emociones y espacialidades: hacia un renovado betweenness. RBSE – Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, 11(33), 698-724.
Massal, J. (15 de julio de 2020) La pandemia del coronavirus: un nuevo reto social y cultural para Colombia. Instituto Francés de estudios Andinos. https://ifea.hypotheses.org/4013
Plá, S. (2020). La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. Universidad Nacional Autónoma de México Instituto de Investigaciones Sobre La Universidad y La Educación. https://www.researchgate.net/publication/341883453_La_pandemia_en_la_escuela_entre_la_opresion_y_la_esperanza
Preciado, P. B. (27 de marzo de 2020). Aprendiendo del virus. El País. https://elpais.com/elpais/2020/03/27/opinion/1585316952_026489.html
Ruescas, O. (2004). Nuevas perspectivas en la formación de profesorado de lenguas: hacia el «aprendizaje reflexivo» o «aprender a través de la práctica». En N. Estevan (Coord.), Actas de las I Jornadas Didácticas de Español y Alemán como Lenguas Extranjeras (pp. 8-21). Instituto Cervantes, Edelsa.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2025 Ciudad Paz-Ando

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Ciudad Paz-ando Journal (RCP) is an open access publication, without economic charges for authors or readers, whose biannual publications are made under the terms of the Creative Commons Attribution - Non-commercial - Share the same License (CC-BY-NC -SA 2.5 CO), with which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as they give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holder is Ciudad Paz-ando journal, retaining all rights without restrictions, respecting the terms of the license regarding the consultation, download and distribution of the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable current law, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good for all and for all.