DOI:
https://doi.org/10.14483/22486798.460Published:
2005-01-01Issue:
Vol. 10 No. 1 (2005): On competencesSection:
Reflections on PraxisSobre la competencia pedagógica en el maestro de lengua materna
Keywords:
Competencia, competencia pedagógica, didáctica, dominio contextual, dominio ético-epistémico. (es).Keywords:
Competence, pedagogical competence, didactics, contextual dómain, ethical-epistemic domain. (en).Downloads
Abstract (es)
La pregunta que orienta esta reflexión gira en torno del problema de la formación del profesor en el campo de la lengua materna. Para ello se propone considerar, como un factor de desarrollo de este sujeto profesional,la competencia pedagógica como una matriz de desarrollo. Esta matriz se concibe como un sistema particular de carácter mental conformado por procesos cognitivos, conocimientos, procesos simbólicos, habilidades, actitudes y valores, relacionados y con un campo específico de saberes y de prácticas socio-culturales. Para el caso de la competencia pedagógica, se identificans tres dominios que constituyen esta competencia: el didáctico, el contextual y el ético-epistémico. Los tres dominios configuran un marco de conocimientos y de formas de conocer, de representaciones y de formas de representar y de prácticas socioeducativas, básicos para la formación de un profesor.Abstract (en)
The question that directs this reflection turns around the problem of the formation of in the professor the field of the mother language.For so doing, the reflection sets out to consider, like a factor of development this professional subject, the pedagogical competence like a "matrix of development". This matrix is conceived like a particular system of mental character conformed by cognitive processes, knowledge, symbolic processes, skills, attitudes and values, related to a specific field of lores and sociocultural practices. For the case of the pedagogical competence, three domains like constituents of this competence are identified: didactical, contextual and ethical-epistemic. The three domais form a frame of knowledge and ways to know, a frame of representations and ways to represent, and a frame of socioeducative practices, basic for the formation a professor.References
Calderón, Dora Inés. 2000. Sobre las concepciones de los maestros que enseñan a leer y a escribir, en Morales y Bojacá (comps.) Maestros y concepciones sobre lenguaje. Bogotá: Colciencias-Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Calderón, Dora Inés. 1999-2000. Notas y talleres para el diseño del programa actualización de docentes en lengua castellana. Actualización en lenguaje y modos de comunicar, desarrollado en la Universidad de Pamplona. (Mimeo).
Calderón, Dora Inés y Molina, Carlos Alberto. 1995. Técnicas grupales y espacio educativo. (Mímeo). Libro preparado para publicación en la Facultad de Educación, Universidad Externado de Colombia. Santa Fe de Bogotá.
Formar. 1996. Utopías sobre el nuevo maestro que requiere Colombia, en Memorias del Congreso Nacional de Maestros (Formar) .Medellín, 14 al 17 de octubre de 1996.
Hymes, Dell. 1972. Acerca de la competencia comunicativa (Traducción de Juan Gómez), en Pride y Holmes (Eds.), Sociolingüística.
MEN. 1998. Lengua Castellana. Lineamientos Curriculares. Serie Lineamientos Curriculares. Santa Fe de Bogotá: MEN.
MEN. 1998. Indicadores de logros curriculares: hacia una fundamentación Serie Lineamientos Curriculares. Santa Fe de Bogotá: MEN.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Enunción is an open-access publication, with no financial charges for authors or readers. As of December 1, 2018, the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Colombia (CC-BY-NC-SA 2.5 CO) License, under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work with non-commercial purposes, give the appropriate credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and Enunciación. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license as to consultation, downloading and distribution the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.